søndag 31. august 2008

Children of Men (2006)

Vår mann heter Theo, og han har en fet jobb som ett eller annet høyt oppi systemet. Han lever i år 2027, i et småfascistisk England som fordømmer resten av verden, på ei jord der menneskene har blitt ufruktbare. Samfunnet er dystert, grått og - trass i den gestapoiske styreforma - ikke så reint lite anarkistisk. Opprør bryter ut i hytt og gevær, og lederen for den mest framtredende terroristgruppa er dame til tross for at hun heter Julian, og er noe lignende ekskona/ekskjæresten til Theo. En dag kontakter hun ham på dramatisk måte, og tilbyr ham en jobb: skaffer han den illegale flyktningen Kee de papirene hun trenger, får han en pen sum penger. Etter nærmere forhandlinger går Theo med på det - bare for å seinere avdekke en hemmelighet Kee bærer på: hun er gravid. Dette kunne ha vært menneskehetas store håp, hadde det bare ikke vært for én meget betydelig bagatell: hun er flyktning.

Alt ligger med andre ord til rette for at Children of Men skal blåse deg av banen med sin intelligens og intense spenning. Jeg mener, potensialet er jo der. Grunnmuren består jo av akkurat de rette elementa for at dette skal bli en moderne sci-fi-klassiker. Den er sterkt samfunnskritisk, har et interessant plott, og er godt filma etter alle kunstens regler med håndholdt kamera på de rette stedene, komplett med blod på skjermen og det hele. Hvorfor føler jeg likevel ikke at jeg blir noe særlig grepet av historia?

Én grunn kan være det filmen i all hovedsak dreier seg om - skyte, hoppe i dekning, løpe, gjemme seg, bevitne folk bli drept, et cetera. Av direkte handling, og til dels også utseende, minner den mer om en krigsfilm enn noe annet, egentlig. Ikke det at jeg har noe imot krigsfilmer - på ingen måte, faktisk, ettersom veldig mange av dem er dritbra lagd, og hadde denne filmen innehatt noe av de gode kvalitetene krigsfilmene ofte har, kunne jo det ha funka som bare faen. Derimot er det kun de overfladiske sidene ved sjangeren vi makter å kjenne igjen, og det er teit. Når jeg ser en sci-fi-film, forventer jeg opprivende avsløringer, tankevekkende forklaringer og rystende framstillinger av samfunnet. Children of Men har riktignok det siste, men det er manko på de to første. Det blir for platt, rett og slett. Det er nettopp denne grunnen til at jeg ikke gidder å spille skytespill heller - hva er vitsen, liksom? Det er den gode, drivende historia jeg er ute etter. Vil jeg se forvirra mennesker løpe rundt og dø, kan jeg bare skru på nyhetene. Så ironisk nok er det altså sjølve plottet som mangler noe. Det er for mange hull. Hvorfor har menneskene blitt ufruktbare? Det har vi ikke svar på. Hvorfor har Kee, mot alle odds, blitt gravid? Det har vi heller ikke svar på. Det er jo sjølve svara, og de bør være gode, som gjør filmer av denne typen. Her får vi dem ikke. Det er litt plagsomt. Det er nesten så jeg håper på en remake av denne filmen, for det er trist å se et så godt utgangspunkt bli offer for hjerneløs action.

Men som nevnt, den skal altså ha for det gode utgangspunktet. Det England den presenterer, er apokalyptisk, og minner litt om det i V for Vendetta, bare med enda flere gettoer, enda flere lurvete fattigfolk, og enda mere gråt og elendighet. Den retter en kvass pekefinger mot det som dagens samfunn muligens kan utvikle seg til, og den gjør det på en litt subtil måte, egentlig - som om det ikke kunne ha vært andre alternativ. Det underliggende budskapet føles ikke som om det blir dytta på deg, men det er bare der, naturlig som bare det. Det er flott gjort, så absolutt. Dessuten er Michael Caines birolle som hippiegutt Jasper en ekstra tråd som trekker filmen enda noen etasjer oppover.

Dommeren har talt: 4

onsdag 27. august 2008

Dagens sitat

Eller egentlig var det faktisk gårsdagens, da. Eller helt, helt egentlig var det helt faktisk overigårsdagens, men siden jeg ikke kom på å skrive det på bloggen min før nå, tar vi det, du gjetta riktig, nå i stedet.

"Napoleon innleda et forhold, eh, forlik med paven."
-- Reidar, min historielærer

mandag 25. august 2008

Sandvika-kjærleik

Det er ikke så verst i Sandvika, egentlig. Litt kvalm dialekt, men det er pene parker der, og et stort og fint kjøpesenter for materialistiske kommunister som meg, hvor jeg blant annet har kjøpt grønn strømpis (til forveksling lik Ida sin - alien-power FTW!!1!!!1). Men kjærleiken blei overøsende først da jeg oppdaga hvilket postnummer Sandvika har, nemlig:



(hold dere fast)



1337!



Fnis!
Og, og, og, det bringer tankene til den nye t-skjorta jeg har kjøpt, som er bra nydelig etter egen mening:

mandag 18. august 2008

Surf's Up (2007)

Dette er den ultimate "åhneiikkeendaenpingvinfilm"-filmen, og skal man dømme ut fra filmen sjøl, kan det late til at, mot all odds, også skaperne av den faktisk er møkk lei dem. Hvorfor lage filmen like fullt? Nu vel.

Vi følger den ganske uinteressante historia om surfeduden Cody som får mast seg til en plass i en ganske enorm surfekonkurranse, som holdes årlig for å hedre surfelegenden The Big Z, som er Codys store forbilde, og som døde som surfernes svar på James Dean. I konkurransen møter Cody en vakker livredderpingvin (som har samme stemme som Dori fra Nemo - det er litt artig - litt), en sløv kylling, ei innbilsk bølle, en kynisk programleder og en mystisk, men vis einstøing. Virker kjent, sier du? Ikke umulig. Surf's Up følger nemlig alle klisjeene så statisk at Gestapo ville ha blitt misunnelig.

Sony Pictures skal ha for at de prøvde. De gjorde virkelig det. Jeg er takknemlig for at de valgte en småoriginal vri på den vanlige lineære fortellerstilen, ellers kunne dette nesten ha blitt til å ikke holde ut. Litt forvirrende er det, særlig i begynnelsen, ettersom de har valgt å sette opp filmen som et realityshow/en dokumentarfilm om Cody himself. Likevel er det intervjua med de ulike karakterene underveis som fører til at den har en moderat sjarm, trass i all den utbrukte slapstick-humoren, de hjelpeløst døve vitsene og figurene som har personlighet av papp, alle som en. DreamWorks gjorde det kult at pingviner hadde uvanlige talent, og Sony gidder ikke engang finne på et nytt dyr. Surf's Up er Happy Feets bleike skygge, men der Mumble og gjengen hadde en hel del oppfinnsomhet, låner, stjeler, herjer og voldtar Surf's Up fra alle animasjonsfilmer som sikkert er lagd. Det eneste som virkelig er artig her, er de tre småttisene som dukker opp som intervjuobjekter nå og da, samt ansiktsuttrykket til faren til Cody på fotografiet mora hans har.

Dette er ikke en total katastrofe. Animasjonen er riktig så pen, og sekvensene med turkisgrønt vann og en enslig pingvin blant bølgene (se bildet innledningsvis), er uforskammet tiltalende. Men jeg syns likevel ikke det hjelper så mye, jeg. Helt ærlig. Dette er moralsk kliss, en hovedperson ingen trudde på, et skummelt uoriginalt plott, og bortimot blotta for sjarm. Ikke kan jeg skjønne at dette skal funke for ungene heller. Enten er det genuint intelligent og kult også for voksne, sånn som klassikerne Istid og Shrek, ellers er det så koselig og fantasifullt og nydelig at det tar pusten fra deg, sånn som den aldeles skjønne My Neighbour Totoro og den gamle traveren Mummitrollet. Surf's Up tilhører ingen av kategoriene, men faller i en gråsone der alt som er prega av hastverk, treige hjerner og mangel på kreativitet. For all del, dette er helt greit, ganske kjedelig, men fortsatt helt greit, men du har sett det før, og du trenger virkelig ikke å se det igjen.

Dommeren har talt: 3

søndag 17. august 2008

Tim Burton er i et nytt støt

Sikkert gammalt nytt for noen, men se allikevel hva jeg fant på IMDb:

Tim Burton (Edward Scissorhands, Beetlejuice) attempts to work his gothic magic over one of the best loved stories of all time... Lewis Carroll's 'Alice In Wonderland', which first told the story of a young girl, who after following a rabbit down a hole, is transported to a strange world. Whilst the disney version of the tale relied on sweetness and light to delight the audience, Burton fans can be sure to look out for the same cartoon traits as earlier masterpiece 'The Nightmare Before Christmas'.

Som stor (i betydninga Eiffeltårnet, Godzilla, brontosaurus, Mount Everest, budsjettet til Ringenes Herre-filmene etc.) fan av både herr Burton og eventyret om Alice, er det ikke med litt blanda følelser engang at jeg ser fram til 2010s store høydepunkt (i væffal det eneste høydepunktet i 2010 som jeg veit om per akkurat nå). Her er det høye forventninger og fangirl-glede lang vei. Håper de finner en jævlig sexy Mad Hatter.

fredag 15. august 2008

Obsess-morf

I motsetning til hva det er en liten sjanse for at du trur om meg: jeg er ingen ivrig AMV-seer. Det er tøft å lage, men det er nesten bare dritt der ute, så jeg pleier aldri å gidde. Men det skjer jo selvfølgelig at jeg ramler over noen skikkelige godbiter - litt som med This Is Light Yagami's World som jeg har posta i et tidligere innlegg. Og når vi er inne på AMV'er... hva passer vel ikke bedre enn å ta 1. my biggest obsession atm og 2. my second biggest obsession atm og morfe dem sammen til ett hardbarka produkt? Snadderet under er 99 % spoilerfri (den ene %'en er dessuten bare vage hint, så jeg trur det er fritt fram for alle barn), og helt kongelig tøft. Småharry, men hallo.

torsdag 14. august 2008

Sjøltillitsbooster

Føler du noen ganger at du ikke heeelt er så stødig i engelsk? Skal du ha framføring, men skjelver som en epileptiker? Look no further! Her kommer jeg og skal pushe opp sjøltilliten din, bare ved å vise deg hvor dårlig det faktisk kan gå. Jeg kom over et riktig så søtt intervju for noen få dager sia, og nerd som jeg er så jeg meg nødt til å skrive det ned mens jeg hørte på. Og vær obs før du begynner å lese - det er ikke alt som står inni hermetegn som nødvendigvis er akkurat det intervjuobjektet sier. Intervjuobjektet har en, for å si det på en pen måte, veldig sjarmerende engelsk, og det var ikke alt som var like greit å skjønne. Det er dessuten ikke hele intervjuet som står her - grunnen til det går sannsynligvis opp for deg etter at du har lest det helt siste. Så, hva annet er det å si enn "hold deg fast"?

Why don't you introduce yourself?
"Hey, what's up, I'm from Tokyo, I'm Japanese artist... eeeh... that's it."
How are you feeling right now?
"Uuuhm, so sleepy, huh. It's early morning, huh? But good weather? It's a funny day. I'm, eh, I'm happy to come here."
All right, so, this isn't your first time in America? You were rather spontaneous live in Las Vegas last February, uhm... why did you wanna do that?
"I-it's okay... I'm... I'm try-try-trying to speak English... Anyway, so awesome. And, eh, I played that club in Las Vegas, and there was over, over ten... (*så kommer det noe der det er umulig å skjønne hva han sier, før vi fortsetter*) ... Yeah... but... there were some a lot of my fans? Come different places? So... it was so awesome, and there were so many drug guys (*sikkert ikke det han sier, men det er utvilsomt det det høres ut som*) and Chinese people? 'Cause they were... unreal? And we're... all stars? How do I say that... basketball. Yeah, yeah... (*her kommer noe annet som er umulig å skjønne, som går kjempefort, og så fortsetter vi*)... So... our little friends? So it was so awesome."
How do you feel being invited to America to play alongside eight of the biggest names in Japanese rock?
"I'm so proud of myself, and ehm, as Japanese artist? And ehm... I'm glad... to come here. And eeeh... (*lang pause*)... Can I speak Japanese? (*ler*) Sorry..."

Hva kan jeg si? Det spørrende tonefallet var liksom bare til å smelte for. Minner så inderlig om engelsktimene på skolen.

Du gjetter forresten aldri hvem det er et intervju med. Særlig ikke hvis du leser på etikettene mine.