mandag 31. mai 2021

Mai 2021

Opplevelser: Tapas med Vibeke på Anchas bodega. Bursdagen til Pål. Besøk hos Vibeke. 17. mai-frokost hos Mari. Middag med Mari og Martina på New Anarkali og øl på Oslo mekaniske. Botanisk hage med Nova. Besøk hos Eirin og Eirik. Besøk hos Trine. 







Innkjøp: Det eneste var vel ny og større potte til Tarjei:



TV-serie: Jeg holder på med Dark nå, en serie jeg egentlig begynte å se for et par år siden, men så var livet mitt så kaotisk da at jeg ikke helt klarte å følge med på det. Men nå gir jeg det altså et nytt forsøk, og jeg liker det sånn ganske godt. Det vil si, jeg syns i all oppriktighet at skuespillet og manuset er litt platt, men sjølve historien og premisset er såpass spennende at det likevel holder på interessen min. Tidsreiser! Svarte hull! Atomkraftverk der ting går over stokk og stein! Og da er mye allerede gjort for min del.



Spill: Jeg er ferdig med The Last of Us, og jeg likte det, men jeg trur jeg ville likt det enda bedre om det ikke hadde vært for at jeg har lest The Road av Cormac McCarthy, som ligner en del i tematikk og handling. Det er ikke nødvendigvis det at The Last of Us er dårligere enn The Road, det er bare det at ting som kanskje burde sjokkert meg ikke egentlig gjør det fordi jeg har oppholdt meg i et lignende landskap før. Og sjølve gameplayet er veldig lineært. Men som sagt tidligere er det fullt av rørende og vakre øyeblikk, og jeg er glad jeg har spilt det. 


Film: The Current War, Portrett av en kvinne i flammer, Tickled, The Holy Mountain, Dallas Buyers Club, Terminator 2: Judgement Day, Zero Dark Thirty, OxygeneArmy of the Dead, Jurassic Park: The Lost World og Hullet.

Og dere, det er ikke nødvendigvis det at Portrett av en kvinne i flammer finner opp hjulet på nytt eller noe, men den er så utrolig vakker. Den er som å se på et levende maleri, og skuespillerne er så innmari, innmari gode. Dette er bare så godt håndverk at selv om den er relativt trist – kanskje heller melankolsk enn tragisk – blir jeg likevel glad av å se den, bare fordi godt håndverk gjør meg i godt humør. 



Musikk: Altså, jeg digga Ukraina sitt bidrag i Eurovision i år, og jeg begynte å like låta enda bedre etter å ha sett den framført live i Rotterdam. Jeg blei rett og slett litt satt ut av hvor kraftfullt det var. Og så er musikkvideoen så kul, jeg får liksom østeuropeiske Mad Max-vibber. Den fins i en annen og lengre versjon òg, som jeg egentlig liker bedre, men fordi jeg liker musikkvideoen til Eurovision-varianten best kan dere få begge. Go_A er neonskogsåndene jeg ikke visste at jeg trengte i livet mitt.


torsdag 20. mai 2021

Throwback Thursday #17: Aloha verden – tiende kapittel

Fjorten år gamle Kristine som skriver om musikkbransjen:


Klikk her for resten av kapitlene.



Da vi kom til hotellrommet igjen, møtte vi Rune, Roger og Gabriel. De fortalte gledestrålende at når Sid og Tobias hadde sunget dagen etter, kunne selveste videoinnspillingen begynne. Jeg var veldig, veldig glad på deres vegne.
   Om kvelden bestemte jeg meg for å ringe til Pernille. Vi var nødt til å skvære opp. Dessuten var det en del oppklaringer å gjøre.
   ”Hallo!” sa Pernille i den andre enden av røret. Hun hadde sett at det var meg som ringte og begynte med en gang: ”Jeg er så lei for at jeg ikke fortalte deg at jeg skulle til USA, men du gjorde faktisk ikke…”
   ”Hysj, hysj, det er jeg som har vært en dårlig venninne og jeg som har en del ting å forklare her”, avbrøt jeg. Jeg tok en liten pause før jeg fortsatte: ”Det er så mye som har skjedd i det siste og midt oppi alt sammen har jeg glemt å fortelle deg halvparten. Da jeg ringte deg sist gang, kom jeg på at jeg ikke hadde fortalt deg at jeg skulle til USA og jeg var redd for at du ville syntes jeg var en dårlig venninne siden jeg ikke hadde fortalt noe så stort og viktig derfor løy jeg og sa at jeg hadde drømt om tidsforskjeller. Du husker det? Da jeg ringte deg? Dessverre kom jeg på alt for sent at det tross alt er verre å ljuge enn å ha hemmeligheter. Jeg ble litt desperat og det der om Friends datt ut av meg. Det var fordi at Rune, en av de nye vennene mine, hadde sett på Friends dagen i forveien og det var vel grunnen til at jeg sa det. Det første jeg kom på i farta. Innerst inne visste jeg jo at du ikke ser på Friends, men det var det første som falt meg inn. Uff, jeg har vært en idiot. Kan du være så snill å tilgi meg?”
   ”Jada, alle kan gjøre feil”, sa Pernille og jeg ble lettet. Så sa Pernille: ”Eh… Du veit han derre kjæresten din…”
   ”Sid, mener du?” spurte jeg og prøvde å holde tilbake en latter som truet med å boble fram.
   ”Ja, det var kanskje det han hette. Altså, nå veit jo jeg at vi ikke skal dømme folk etter utseende, men når jeg så på han, så… Hm, ikke det at jeg har fordommer, altså, men han var lissom litt… Hva skal jeg si, da? For det første hadde jeg ikke trodd det om deg. At du var sammen med… sånne… det syntes jeg var litt rart…” Nå lo jeg høyt og sa: ”Ta det rolig, Pernille! Han er ikke kjæresten min! Bare en god venn! Han bare latet som fordi han ville skremme dere bort! Du skjønner, han ble litt såret over måten dere oppførte dere på!”
   ”Å, ja!” sa Pernille og hørtes lettet ut (He, he, he).
   ”Ja, det var koselig å prate med deg uansett. Vi er fortsatt bestevenninner, ikke sant?” spurte Pernille.
   ”Så klart! En gang venner, alltid venner!” sa jeg og med det la vi på. Allikevel følte jeg at noe var forandret mellom oss og at det aldri kom til å bli som før.

Neste dag var guttene i ekstase. Jeg også, for den saks skyld. De skulle spille inn musikkvideo i dag!
   Alle våknet grytidlig, slengte på seg yndlingsklærne og dro i vei. Jeg ble med, dette kunne jeg ikke gå glipp av.
   Alle unntatt Gabriel kjørte til studioet. Gabriel var det ingen som visste hvor var.
   Det var de i studio som hadde cd’en som endelig var ferdig. De skulle snakke med guttene om hvilken sang de skulle lage musikkvideo til og hvordan musikkvideoen skulle være.
   Mannen ved datamaskinen, som visstnok hette Giovanni, stod ved døra til studioet og smilte da vi ankom i taxi.
   ”God morgen, rockestjernene!” sa han og smilet hans minket ikke da vi gikk ut. Kanskje han ikke var så ille som det jeg hadde trodd? Kanskje var bare førsteinntrykket jeg hadde fått av ham helt feil? Det var jo mulig. Sånn var det jo blant annet med Sid.
   ”Vi må ta den håpløse sangen!” sa Sid og Tobias var helt enig. De to brødrene hadde fått et helt spesielt forhold til den sangen.
   Giovanni rynket pannen og så skeptisk ut. Så sa han: ”Nja, jeg er ikke helt sikker på det. Det er en bra låt å gi ut som nummer 2, men debutsangen bør være litt mer… glad og lystig. Hører du på den du ville ha, legger du merke til at det er en litt sånn gotisk, mørk og dyster stemning over den. Den er bra å komme med som nummer 2, da beviser dere bare at dere kan å lage annen type musikk også, men tar dere en av de sangene som er sånn gladrock, vil nok den være bedre å debutere med.”
   Jeg så at Sid og Tobias ble skuffet. De hadde virkelig ønsket å gi ut den sangen om hvor håpløst livet var som den første.
   ”Vel, det er ingen grunn til å stå her ute! Vi går inn!” sa Giovanni og alle sammen gikk inn. Vi satte oss ned på stoler rundt datamaskinen hans hvor han hadde alle sangene de hadde spilt inn lagret. Deretter så han på Tobias og sa: ”Husk det at jeg bare skal være rådgiveren deres. Dere har ikke så mye peiling, dere er ferske i denne bransjen, mens jeg har holdt på med musikk gjennom hele livet. Vil dere absolutt ha den sangen, er det jo egentlig ingen som stopper dere, men jeg bare vil si det at jeg synes det er lurt å ikke ta den, om dere skjønner.” Tobias nikket alvorlig og spurte de andre om hva de syntes. De andre nikket de også.
   ”Nå syns jeg vi skal høre på sangene deres, jeg, og bestemme hvem av dem dere vil ha en musikkvideo til”, sa Giovanni og satte på sangene etter hverandre i den rekkefølgen de kom til å komme i på cd’en.
   En ting skal de guttene ha, de kan å lage musikk! Tobias hadde kjempefin stemme og jeg ble på en måte glad inni meg når Sid sang. Han sang som regel bare litt i bakgrunnen, men det vesle jeg hørte fra han sin kant, var nydelig, direkte vakkert, altså. Jeg kunne ikke skjønne at han hadde komplekser for stemmen sin.
   Jeg krympet meg når den sangen jeg sang på kom. Det hørtes jo verre ut nå enn det som det hadde gjort i studio. Alle de andre forsikret meg om at jeg gjorde det kjempebra, da.
   Plutselig kom det en sang jeg dro kjensel på. Det var sangen til Kylie. Den var ikke så veldig annerledes fra da jeg hadde hørt den hjemme på hotellrommet, Sid brukte nemlig kassegitar i stedet for el-gitar som han vanligvis gjorde, men noe el-gitarspilling var det i bakgrunnen. Det var Gabriel. Den ble enda finere med det som Gabriel spilte.
   Så var det duket for siste sangen. En bass spilte en innledning som bare oste av selvsikkerhet og jeg-gir-blaffen-holdning. Så kom stemmen til Tobias og jeg gjenkjente teksten. Det var ”den håpløse sangen”.
   Refrenget kom.
   Etter refrenget kom en bitteliten pause før en ny stemme brøt den. Og det var en stemme jeg absolutt ikke dro kjensel på. Hvem i all verden var det? En ting var sikkert, stemmen var skikkelig røff, lissom, ordentlig tøff, sånn som bare stemmen i seg selv ville si ”verden driter i meg og jeg driter i verden”.
   Så kom jeg på noe. Fyren med den tøffe stemmen… Det var Sid! Det var han som sang det den gangen på hotellrommet, men da var ikke stemmen hans sånn i det hele tatt. Jeg husket han sa noe om at i denne sangen kom stemmen hans til å bli fæl og skrikende. Ikke akkurat det jeg ville definert den med, skrikende, jo, kanskje litt, men absolutt ikke fæl.
   ”Det er bra, Sid. I denne sangen ga du virkelig alt”, sa Giovanni rosende, men Sid ville sikkert ikke høre sin egen stemme. I hvertfall hadde han dratt lua ned over øynene og satt og holdt seg for ørene. Huff da.
   Da den var ferdig, gjenstod det viktige valget. Hvem skulle være debutsangen deres? Hvis denne floppet, var omtrent hele karrieren deres lagt i grus, derfor var det viktig å velge riktig sang.
   Plutselig kom Gabriel stormet inn, men absolutt ikke den Gabriel vi var vant til å se. Han var usminket, for en gangs skyld, og… han hadde blondt hår! Han hadde bleket håret!
   Alle stirret på Gabriel, Giovanni også, men Gabriel bare stod der og smilte.
   Da sjokket hadde lagt seg, spurte Giovanni om hvilken sang de ville ha. Ingen av dem hadde noe som helst peiling, de visste jo at dette var et veldig viktig valg å ta. Giovanni valgte til slutt en skikkelig sang som du bare måtte hoppe og sprette til.
   Så satt alle seg sammen for å planlegge videoen. Hvordan skulle den være? Hvilke klær skulle de bruke? Hvem skulle statistene være? Skulle de bruke statister i det hele tatt?
   Det var Roger som først la fram ideen om å la dem stå på en scene og synge, men de fleste bare lo av ham.
   ”På en scene? Hvor mange synes det er gøy å se på noen folk stå på en scene? Dette skal ikke være en filmet konsert, men en musikkvideo!” sa Rune surt.
   ”Og jeg som syntes det var et bra forslag…” sa Roger.
   Jeg er den typen person som ikke liker overfladiske folk. Derfor hater jeg sånne typer musikkvideoer som bare gir inntrykk av at de som synger bare bryr seg om seg selv og det å ta seg bra ut til enhver tid. Sånne musikkvideoer jeg derimot liker, er de morsomme, de hvor du ser de som synger på en litt annen måte hvor de har det gøy. Enten de tuller med hverandre i musikkvideoen eller menger seg med vennene deres som ikke er kjendiser, kort og godt videoer som gjenspeiler vennskap, sånne liker jeg. Jeg fortalte om det til de andre.
   ”Så det jeg vil fram til,” avsluttet jeg, ”er at vi kan bruke ideen til Roger pluss det at vi kan vise hva som skjer når dere ikke er på den scenen. Før dere går ut der, for eksempel. Hva gjør dere da? Brenner dere hurtigmaten i mikroen? Har dere vannkrig? Spruter dere på hverandre mens dere vasker opp? Klager dere høylydt når noen har tettet doen? Sånne ting! Tro meg, det er det jeg liker å se og sikkert veldig mange andre også.”
   ”Det var faktisk en veldig god idé”, sa Gabriel som nå hadde satt seg ned han også, ”jeg, for eksempel, før vi pleier å gå på scenen, pleier jeg å pusse på lekene mine”.
   Jeg lo litt, men sa: ”Ja, sånne ting. Ok, her er et forslag: Lat som det er dere som filmer. Dere lager en koselig film om den gangen dere hadde konsert. Tenk dere det at dere skal lage en liten film som kun skal være deres private lille moro-sak. Hva hadde dere gjort da?”
   ”Kastet seigmennene jeg holdt på å spise på han som filmet”, sa Sid.
   ”Ja, det kunne dere gjort i den videoen også. Ikke sant?” Guttene nikket enig, og jeg var ganske så stolt da de faktisk tok forslaget mitt i bruk. Men flere ting måtte bestemmes. Statister, for eksempel. Skulle de ha en konsert, måtte det jo være fans med. Men det ble, i følge Giovanni, ikke noe problem. En annonse i lokalavisa, og vips! hadde de nok en haug med statister. 
   Det var verre med alt hva de skulle gjøre. Forslaget til Sid om å kaste seigmenn på kameramannen var bare råbra og det måtte ned på arket som Sid noterte på. Dessuten det forslaget til Gabriel om å pusse lekene sine.
   Vi planla masse den dagen. Dessuten ville de jo at fansen skulle synge med på sangen, i allefall de som stod fremst. Derfor var de nødt til å lære mange av statistene sangen, men det kom nok til å gå.
   Da vi kom på hotellrommet, var alle ganske utkjørte. Vi hadde jobbet ganske hardt og Sid sverget på at han hadde krampe i handa etter å ha skrevet så fælt.
   Giovanni, som jeg først da skjønte var manageren deres, skulle stå for å sette inn en annonse i avisa. Mange ville nok melde seg.
   Da vi gikk og la oss den kvelden, var vi alle oppspilte på hvordan dette kom til å gå. Annonsen kom dagen etter og der gjaldt førstemann til mølla. Du behøvde jo ikke akkurat glimrende skuespillertalenter for å spille hylende fan.

Om natta våknet jeg av at Sid pratet i telefonen. Jeg, som sover veldig lett, merket det med en gang, selv om Sid pratet lavt.
   Jeg kunne ikke unngå å smuglytte litt, men det virket ikke som om dette var noe privat. Sid virket veldig glad og lystig, faktisk, og stod og snakket med et digert glis om munnen. Det skjedde ikke ofte.
   ”Da gleder jeg meg til å se deg! Dette blir kjempemoro! Ha det!” sa Sid og la på.
   Oi! Var han så fort ferdig?
   Jeg fortet meg å trekke dynen over hodet og late som om jeg sov tungt.

torsdag 13. mai 2021

Lunisand – episode 8: Hvordan drite på draget

Det er Lunisand-tid! Hvis du ramler innom for første gang nå, finner du de tidligere episodene her. Eller altså, det gjør du uansett. 



Albertine McLurv – 46 år, Vær. Kone til Peter, mor til Sonny og Theresa. Arbeidsledig finanskvinne med en fasade å ta vare på. Er inne i et skranglende ekteskap, men later som om alt er greit. Livredd for å fremstå som mislykket. Rik på penger, men er hun like rik på kjærlighet…? 

Peter McLurv – 48 år, Løve. Mann til Albertine, far til Sonny og Theresa. Også arbeidsledig, noe han skjuler for sine barn. Elsker sin kone, men er usikker på hvordan han skal overbevise henne. Føler at han ikke når inn til sine barn med ord, noe som ofte ender i krangler.
Theresa McLurv – 16 år, Vannmann. Datter til Albertine og Peter, søster til Sonny. Ganske sjenert, men tar på seg et hardt skall ute blant folk. Har et vanskelig forhold til sine foreldre. Avskyr rikmannsunger, og skulle ønske hun ikke var en selv. 

Sonny McLurv – 15 år, Vannmann. Sønn til Albertine og Peter, bror til Theresa. En lukket, selvmedlidende fyr uten sosiale antenner. Føler seg misforstått av alt og alle, med unntak av sin nære venn og søster Theresa. Et musikalsk talent med et rocka image.

I begynnelsen, da hun hadde stått foran det storslåtte inngangspartiet, tatt gjestene i hånden og ønsket velkommen, hadde Albertine smilt like mekanisk som hun var vant med. Utover kvelden hadde det såkalte smilet blitt mer og mer preget av ømme kinnmuskler og fått et atskillig mer stivfrossent preg. Nå, derimot, som barna hadde kommet hjem og gjemt seg vekk i andre etasje av ren skam, var det ikke engang en nyanse av et smil igjen i ansiktet hennes. Skulle hun være ærlig med seg selv, hadde hun aller mest lyst til å følge sønnens og datterens eksempel, stjele teknikken strutsene ifølge enkelte skal bruke, og stikke hodet i sanden. Aller inderligst ønsket hun å late som om hun aldri hadde innbedt dette gjøkeredet til hageselskap, og kanskje tømme et par flasker portvin for seg selv for å glemme at hun faktisk hadde gjort det også. Likevel, var det noe hun begjærte enda mer intenst enn å glatt overse kveldens fadese, så var det å reise seg fra mengden som et idol. Hun lengtet etter å bli sett opp til, å bli beundret, å bli tilbedt som en gudinne. Kunne hun bare få dette mentalsykehuset til å betrakte henne som en heltinne, kunne hun klare å manipulere tankegangen deres, rydde opp i de besudlede sinnene deres og få synspunktene deres tilbake på allfarveien. Noen av dem var det kanskje for sent med, men hun var bråsikker på at en stor del av saueflokken kunne omformes til siviliserte, sofistikerte borgere hvis hun bare fikk sjansen. Hun, Albertine McLurv, kunne overta styringen av den zoologiske hagen Lunisand og løfte samfunnet dit hen hun ville. Disse apene kunne forvandles til finansmenn, aksjemeglere og advokater, og i sentrum ville hun stå, udødelig som en helgen, omtalt i de lokale historiebøkene som Kvinnen Som Reddet Oss Alle.
   Men hvor skulle hun begynne?
   Fra sin utkikkspost på den østlige balkongen i andre etasje, hadde hun et bredt synsfelt. Hun skuet utover svømmebassenget, med boblebadet og solsengene som navle. Dessuten var det lett å tenke seg hvor de som ikke var der befant seg. Antakeligvis hang en stor del av dem inne i første etasje. Der var baren, og der stod Peter trofast ved komfyren og disket opp med det ene herremåltidet etter det andre. Dessuten hadde hun gått forbi noen i denne etasjen også. En fem – seks stykker hadde klumpet seg inne i salongen rundt biljardbordet, mens, skulle hun dømme utifra musikken som strømmet fra et av rommene, andre igjen ristet på lemmene foran stereoanlegget. Den gale ravekvinnen, hun med klær av selvlysende farger og hår som et sukkertøy, var så langt fra sans og samling som hun kunne komme, og Albertine hadde sett henne der hun like stødig som et fugleskremsel i storm hadde stått på den nordlige balkongen med Sonnys elektriske gitar og forsterker ved sin side. Slike som henne var det ikke så farlig om utopien Albertine hadde i tankene var foruten, og for hennes del kunne hun godt bikke over gelenderet og falle de om lag fem meterne hodestups ned.
   Men, tilbake til hvor hun skulle begynne, eller snarere hvem hun skulle begynne med. Det var ganske klart og tydelig at for å få til dette til å fungere, måtte hun starte med å infiltrere hodene til de allerede mest innflytelsesrike innbyggerne, og hvis hun lot blikket gli over de gjestene som var synlige her oppefra… stanset de stålgrå øynene på ingen ringere enn borgermester Jonas Fraz.
   Så, hvordan skulle hun gå frem? Det viktigste var vel kanskje å først forsikre seg om at han var like svingstang i topplokket som hva regnbuebarnet med gitaren for øyeblikket var.
   På selvsikre pipestilker nærmest marsjerte hun inn i huset igjen og inn i heisen. Hun kjørte den ned til første etasje, hvor hun grep to fjonge drinker som bartenderen, spesielt innleid for denne anledningen, stod klar med. Deretter var det rake veien ut og bort til boblebadet, hvor borgermesteren satt godt tilbakelent med en selvtillit som skein lik en glorie om ham.
   En av plassene var ledige. Albertine var ikke mindre drøy enn at hun, i sitt mildt beduggede sinn, lot plaggene falle og kløv opp i boblebadet i bare undertøyet. Hun brukte god tid på å sette seg, slik at de andre som satt der skulle få god nok tid til å beskue de veltrente lårene, de stramme magemusklene og huden som var like glatt som et strykebrett. Ikke minst sørget hun for å så vidt skumpe inntil Jonas’ skulder, så han skulle få en viss forståelse av hvor fantastisk myk og cellulittløs kroppen hennes var.
   Fortsatt med drinkene balansert i hver sin hånd, satte hun seg tilbake og smilte elegant. Hun visste at hvis hun bikket hodet så vidt det var til venstre, ville skinnet fra et spotlight like i nærheten falle på det porselenshvite smilet hennes og få tennene til å glinse som briljanter. Det var nettopp dette hun gjorde, og håpet at hun så like glamorøs ut som den filmstjernen hun følte seg som.
   ”Så, kan jeg by herr borgermester på en drink?” spurte hun deretter, med et spøkefullt leie i stemmen. Borgermesteren selv og de andre som satt sammen med dem, humret høflig seg imellom.
   ”Tusen takk, frue, det var meget vennlig av Dem”, repliserte Jonas, og den samme overdrevent fisefine tonen speiltes i stemmen hans. Dette igjen førte til mer latter, og stemningen stilnet ikke idet han grep hånden hennes og kysset den galant.
   
Jeg har ham nå, tenkte Albertine idet de begge tømte glassene sine.
   ”Du vil ikke danse, da?” spurte Albertine, ”vi har et eksklusivt stereoanlegg importert direkte fra statene stående i stuen. Dessuten er det der baren befinner seg.” Det siste la hun til med et visst sensuelt preg i stemmen, og hun hevet det ene øyebrynet mens hun smilte fyrig.
   Jonas fniste ukontrollert, tydelig påvirket, og fulgte etter vertinnen der hun skred ut av badet med stil selv en modell ville ha misunt henne. Hun dro på seg plaggene igjen, og overså at de nå fikk våte flekker som følge av at hun ikke hadde tatt på seg bryet med å tørke seg først.
   Selv om hun var godt i gang med å sette planen sin ut i live, var ikke Albertine hundre prosent sikker på nøyaktig hvordan hun skulle gjøre dette. Hva skulle hun si til Jonas for å få ham til å danse etter hennes pipe?
   Brått, mens hun og Lunisands borgermester gikk side om side over gresset, gikk det opp for henne at dette dreide seg ikke om noe hun måtte
si, men snarere noe hun måtte gjøre. Hun fikk et minimalt angstanfall av dette, og begynte å kaldsvette lett, men forholdt seg likevel rolig, så Jonas tok ingen videre notis av det. Men selv om hun var like kontrollert og struttende av selvtillit som det hun alltid var på overflaten, ulmet det i magma og følelser innvendig. Skulle hun virkelig gjøre dette? Tenk om det ikke fungerte engang? Tenk om det ikke ville ha noen som helst innvirkning på styresettet i Lunisand?
   Kanskje var hun ikke like dyktig til å beherske seg selv som hun likte å tro likevel. I hvertfall begynte hun ubevisst å gå merkbart saktere, og da Jonas oppdaget at han faktisk gikk foran henne, snudde han på hodet og spurte: ”Er det noe i veien?”
   Albertine ble minnet på at det tross alt var i sin egen hage med et beruset avskum hun var, og ikke i sin personlige Albertine-transe, så hun innhentet seg så fort som mulig til virkeligheten igjen, og gjorde det hun kunne best, nemlig smilte som en eneste stor tannpastareklame, og forsikret ham om at hun følte seg bedre enn noensinne.
   De fortsatte inn i huset, der Peter, som var travelt opptatt på kjøkkenet med svettedråper i pannen og flerfoldige tallerkener balansert oppetter armene, ga sin kone et uforstående og noe engstelig blikk, hvilket Albertine glatt overså. Hun spankulerte derimot bort til baren, hvor hun grep med seg så mange drinker som de spede hendene kunne bære, ga dem til bartenderen sammen med beskjed om å få dem opp i andre etasje sporenstreks, og lot seg fotfølge av en tydelig oppspilt Jonas inn i heisen.
   ”Er det ikke tungt med så mye ansvar du har som borgermester?” spurte hun med spilende sølvtunge der de ventet på å bli fraktet til etasjen over.
   Jonas trakk på skuldrene og la hodet til siden så hanekammen skaket.
   ”Frue, jeg er viss på at du gjør dette for å være hyggelig, men skal jeg være ærlig, kan du godt slutte med det nå. Det er på en måte litt sårende å stadig bli mint på det, om du skjønner…” sa han, til Albertines overraskelse, men hun innså lynkjapt at dette var noe hun kunne tøye til sin fordel.
   Hun anla en lett trutmunn, hevet øyebrynene nesten umerkbart, og tok en sjanse der hun la hånden sin på kinnet hans.
   ”Tillat meg å gjøre det godt igjen…” hvisket hun, smalt hånden sin bort på bryterpanelet slik at heisen gikk opp og ned uten å egentlig stoppe noe sted, og bøyde seg mot ham og plantet et kyss på leppene hans.
   Da hun trakk hodet tilbake igjen, så hun hvordan han hadde sperret øynene opp. Det kulerunde, mørkebrune blikket minnet henne delvis om en livredd spøkelsesape i fangenskap, og delvis om et oppspilt barn som ser et stjerneskudd for første gang.
   ”Det… kom en smule uventa…” stotret Jonas, og lo nervøst, men Albertine oppfattet ingen tegn til at han var uvillig.
   ”Åh, det er flere overraskelser der det kommer fra”, kurret hun forførende, grep hånden hans og plasserte den på den øverste knappen i blusen hennes.
   En lang stund stod Jonas helt stille og glodde på brystene hennes. Albertine var tålmodig, og fikk det endelige beviset på at å tie er gull da hun så at et lystent smil omsider bredde seg utover leppene hans.
   ”Jeg skal gi deg borgermester, jeg”, gneldret han med et begjærlig glis, og forsøkte å flerre blusen av Albertine med det grep som sikkert var meningen at skulle få knapper og sømmer til å fly som fyrverkeri til alle kanter, men som ikke engang fikk den til å løsne fra Albertines skuldre, i og med at knappene fortsatt var der de skulle – i hullene sine. I sitt stille sinn gjorde Albertine seg opp en rekke tanker, men på fasaden valgte hun å overse disse, og smilte i stedet forlokkende der hun tok seg av avkledningsmanøveren selv.
   Om lag femten minutter senere, vandret de begge ut fra heisen, Albertine med et sleskt flir som strakk seg over hele ansiktet hennes. Hun visste av erfaring at menn er aldri så påvirkelige som når de er nakne sammen med en kvinne, og til nå hadde hun fått Jonas til å love henne sin stemme ved neste borgermestervalg. Opprinnelig hadde hun planlagt å få ham til å gi opp hele tittelen sin for så å overrekke den til henne, men da hadde han bare gispet at det kunne han da ikke, det ville han aldri få til, og hadde han kunnet det, hadde han aldri klart å tilgi seg selv. Albertine skjønte ikke helt hva han hadde ment med dette vrøvlet, men hun valgte å overse det og heller være tilfreds med hva hun hadde fått til. Hun hadde gledelig en hyggestund med hver enkelt innbygger, hun, for å kapre stemmer. For hvis hun skulle forme Lunisand etter sine egne tanker, var borgermestersetet stedet å gjøre det fra.
   Selv om hun i praksis hadde fått det hun var ute etter, måtte hun sørge for at Jonas skjønte at hun hadde ment det når hun sa at hun egentlig bare elsket ham og ikke ektemannen (noe som selvfølgelig ikke var sant), så da han nå så på henne med et fårete smil og slørede øyne, limte hun på plass fristerinnesmilet igjen og sa: ”Du vil ikke ta en dans, da? Jeg lover å sette på noe rolig…”
   Jonas nikket, ennå halvt i svime, til forslaget, og lot sin ferske elskerinne lede an over det teppebelagte gulvet og inn i rommet der det enorme musikkanlegget var plassert.
   I samme øyeblikk hun entret værelset, fikk hun derimot hakeslipp. Plutselig forstod hun den lavmælte latteren som hadde brutt ut blant gjestene i boblebadet da hun hadde tiltalt Jonas som borgermester. Brått skjønte hun seg på svaret Jonas hadde avgitt da hun hadde spurt om det ikke var tungt med så mye ansvar. Hun innså med ett til og med hva Jonas hadde ment da han tilsynelatende bare hadde pratet tull da de hadde elsket i heisen.
   
Mannen hun hadde forført var ikke Jonas Fraz. Jonas Fraz stod nemlig foran henne nå, og svinget seg sammen med barna hennes. Han hadde den samme strittende, sorte hanekammen, men hvordan kunne hun ha glemt at virkelighetens borgermester hadde nok blekk på armene til å skrive en hel romantrilogi?
   Jonas, den ekte, stoppet bevegelsene sine idet han så at rommet hadde blitt to mann rikere, og smilte, både til henne og til forfalskningen som stod ved siden av henne. Til sistnevnte sa han: ”Hei, Jokke! Åssen henger’n?”
   Og Albertine, stakkar, måtte mobilisere alle kreftene som bodde i kroppen hennes for å motvirke et sammenbrudd av nevrotisk og frustrert grad.

søndag 9. mai 2021

Smakebit på søndag: "Sigd" av Ruth Lillegraven

Jeg leser fortsatt lite, noe som plager meg. Og nå som vi lever i ei tid med hjemmekontor og turgåing, er det også veldig mange flere folk på de stedene i nærområdet mitt som jeg har pleid å tenke på som "mine", der jeg kan gå for å få litt ro og fred til å nettopp lese. En dag det var skikkelig varmt tok jeg med meg Sigd av Ruth Lillegraven for å få lest litt på stranda, fordi jeg syns det er enklere å konsentrere seg om kortere tekster enn om romaner når jeg leser ute blant folk, men det var dessverre litt for livat på Katten til at jeg fikk lest særlig mye. Men jeg har så vidt begynt, og så langt er dette ei veldig stemningsfull og lydlig diktsamling om livet på en gård for hundre pluss år siden.


Her er prologen:



ALL DENNE STEINEN

alt fell
i fjorden
himmelen
fjella, lyset
blått i blått
grått i grått
vått i vått
alt i alt

alt fell
i fjorden

vegen
så svingesmal
og steinstabbete

all denne steinen
som ein gong har
yngla fram, i fjøra
i kyrkjemurane
i potetåkeren
kvar kom
han frå

sjølv husa er
grå kjempesteinar

og røyken frå pipene
grå, grå, grå

men så er det
også grøftegraset
risleraslelauvet og 
sundagsskyene

snart hit
snart dit

fram og tilbake
fram og tilbake

og under jorda
spira

små grøne fingrar
som strekkjer og
strekkjer seg

gjennom molda
gjennom molda

mørke modermolda

mot lyset
mot lyset



Flere smakebiter finner du her.

søndag 2. mai 2021

April 2021

Opplevelser: Besøk av Mari på bursdagen min. Piknik med Lauren et al. Tur med Vibeke. Veranda, sol og Netflix hos Mari. Botanisk hage med Martina, Lauren og Mone. 




Innkjøp: Trengte litt å se på, så derfor:



TV-serie: Jeg har snart sett ferdig første sesong av Rådebank, som jeg har hørt mye bra om, pluss at det er jo litt nostalgisk for meg som bodde i Bø for ti år siden. Jeg er ikke like personlig investert (ennå) som jeg hadde håpa å bli, men jeg misliker det ikke.



Spill: Det gjenstår fortsatt en god del egentlig ganske kjedelig flisespikkeri for å fullføre Final Fantasy VII Remake helt hundre prosent på ordentlig – som jo er tilfellet med alle FF-spill – så fordi jeg egentlig ikke hadde det gøy med å spille det lenger, begynte jeg på The Last of Us, og herregud for en opplevelse det er. Jeg har de siste femten åra eller deromkring nesten utelukkende spilt RPG, jeg trur sist gang jeg spilte et action/skrekk-spill må ha vært da jeg var aaaaltfor liten til å spille det (jeg har vage minner om Doom på den gamle Windows 98-maskinen i barndomshjemmet mitt), så dette er rett og slett ganske… uvant for meg? Liksom, det er jo vold i Final Fantasy òg, men det er så urealistisk fantasyvold at det ikke går an å sammenligne det med brutaliteten i The Last of Us. Og i liksom eldre spill er jo på en måte ikke grafikken god nok til at noe faktisk ser realistisk ut, noe som ikke er tilfellet her. Dette spillet føles så troverdig på så mange måter, ikke bare utseendemessig, men også sjølve historien: for de som ikke veit er The Last of Us et slags zombiespill, med trykk på "et slags", for vesnene som har sendt verden ut i en dystopi er ikke per definisjon zombier, men mennesker som har blitt infisert av den høyst reelle cordyceps-soppen – en sopp jeg har hatt mareritt om siden første gang jeg så den Planet Earth-episoden på folkehøyskolen eller deromkring. Med andre ord: for meg er dette et ganske mentalt slitsomt spill, i tillegg til at jeg syns det er teknisk vanskelig fordi jeg i større grad er vant med RPG-kamp og ikke det å sikte og treffe med et gevær, liksom. På en måte er det litt bra at det er såpass utfordrende for meg, for det gjør at jeg rett og slett ikke klarer å sitte hele dagen og spille som jeg har en tendens til å gjøre med visse andre spill, haha. Men jeg liker skikkelig godt å bryte meg inn i forlatte hus og lage improviserte våpen av søppel og henlagte ting, i tillegg til at spillet – tross i all elendigheten – har mange utrolig vakre øyeblikk, både visuelt og dramatisk.



Film: In the Tall Grass, Footloose, The Wrestler, Cannibal Holocaust, Austin Powers: International Man of Mystery, Willy's Wonderland, The Lost Boys, Steve Jobs, Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers, River's Edge, Jacob's Ladder, Apollo 11, Kammerpiken, Everest, StowawayThe Social Network, The Trial of the Chicago 7, Mank og Henry: Portrait of a Serial Killer.

Jeg trur jeg har sutra litt over det før òg, at det liksom skal mer og mer til for å tilfredsstille… hva enn det er som får meg til å bli begeistra over en film på en eller annen måte, så hvis du sitter på noen tips til filmer som kan åpne sjelelige dører eller noe sånt for meg, så skrik for all del ut. Jeg trur at jeg burde sett Jacob's Ladder i midten av tenåra heller enn nå, jeg ser for meg at det er en sånn type film som ville kunne gått veldig inn på meg da som jeg var litt mindre emosjonelt herda, men jeg likte den likevel og har lyst til å gi den cred for en kul idé, som jeg syntes at kunne vært utført biiiiittelitt bedre. Det har visst kommet en remake, men den skal visst være skikkelig dårlig, så kanskje noen bør lage en god remake isteden?



Musikk: Takk til The Crown for å ha mint meg på Max Richters fantastiske rekomponering av Vivaldis De fire årstider! Herregud, for en drøm av et musikkstykke dette er.

onsdag 28. april 2021

Fire ting som tross alt skjer

Hey, det er fortsatt korona og jeg har nå vært uten jobb i over et år, og det virker som at en del folk antar at det betyr at jeg kjeder vettet av meg, men hvis jeg skal være helt ærlig, fyller jeg nå dagene i større grad med ting som gir mening for meg enn før. Det betyr ikke at jeg ikke savner å ha (relativt) god råd, men hele koronagreia har ikke vært like uutholdelig for meg som for mange andre, og for min personlige del har det faktisk kommet en del positivt ut av det. Det er ting jeg har fått tid til å virkelig ta tak i nå, ting som jeg før har tenkt at jeg gjerne skulle gjort om jeg bare hadde hatt muligheten, og nå har jeg jaggu muligheten. Hjernen min har kokt det ned til hvert fall fire ting:



1. Skrivejobbing


Jeg har vel på en måte innsett at jeg kanskje skal si det sånn at jeg nå har skrevet ferdig et førsteutkast til ei novellesamling? Dokumentet med ferdige noveller er per akkurat nå på 203 sider, og det er faktisk en helt legit lengde på ei bok. I teorien føler jeg at jeg kunne skrevet på dette prosjektet cirka evig – det er jo det som er så fint/dumt med ei novellesamling; det er liksom ikke en tydelig slutt på samme måten som med en roman – men en eller annen gang må man jo liksom gi seg òg. Og jeg trur hovedgrunnen til at jeg har lyst til å fortsette å skrive, ikke er at jeg nødvendigvis har så mye mer å si, men at så lenge dette fortsatt er et prosjekt under arbeid, kan jeg rettferdiggjøre å ikke sende det inn til forlag, som er verdens skumleste ting i hele verden noensinne noen gang. Så nå gjenstår det for meg å faktisk samle mot nok til å sende det fra meg, fordi for første gang har jeg nå ikke et skriveprosjekt å falle tilbake på om dette ikke skulle bli til noe. Når dette er ferdig, står jeg på bar bakke. Og det skremmer meg veldig. Men i skrivende stund venter jeg på svar fra en tidligere lærer om han kan lese det for meg, jeg har nylig sendt inn tekst til Bøygen og Replikk og jeg har tenkt å søke på påbyggingskurset til Skrivekunstakademiet, så nå prøver jeg å ta én dag om gangen og fylle opp dagene tilstrekkelig med gjøremål til at jeg ikke har tid til å engste meg aldeles for mye.



2. Yoga

Jeg trur ingenting passer bedre innunder kategorien ting jeg gjerne skulle gjort om jeg bare hadde hatt muligheten enn det nettopp yoga gjør. Mitt første ordentlige møte med yoga var i Bø for ti år siden (ja, så lenge siden er det jeg gikk forfatterstudiet!!!). Jeg hater de aller fleste treningsformer, og den her endorfinrusen som alle snakker om har jeg aldri opplevd – bortsett fra med yoga (og til dels med dans, men jeg danser aldri for å trene likevel). Det som for meg er så fantastisk med yoga, er at der det virker som at "no pain, no gain" er et generelt slagord for andre treningsformer, handler yoga om å faktisk ha det bra. Som yogalæreren min i Bø avslutta de fleste setningene sine med: "… kun hvis det er behagelig for deg." Eller som min nåværende yogalærer Adriene sier: "find what feels good." Det går faktisk an å trene uten å ha det jævlig!! Og det var for meg en liten revolusjon da jeg innså nettopp det. Jeg har aldri hatt råd til å gjøre yoga på yoga- eller treningssentre i Oslo, og jeg har lenge syntes det har vært vanskelig å finne motivasjon til det for meg sjøl aleine, men etter at korona inntraff, har jeg faktisk, med bare helt få unntak, gjort yoga hver eneste dag. Noen ganger fem – ti minutter, andre ganger en time. En annen ting som Adriene sier er "a little goes a long way", og det er faktisk helt sant. Og det beste av alt er at jeg både merker og ser forskjell. Ting jeg før syntes var vanskelig og til og med umulig, får jeg nå til. Jeg har fått synlige magemuskler og større armmuskler. Jeg har gått en del opp i vekt, noe som jeg syns er en bra ting, for før var jeg undervektig. Min største frykt (!) ved å vende tilbake til en normal hverdag igjen, er at jeg ikke skal få tid til å gjøre yoga, men på den annen side: nå har det blitt en så innarbeida rutine for meg at innen jeg en vakker dag er i jobb igjen, har forhåpentligvis yoga blitt en like naturlig del av dagen min som det å pusse tenner.



3. Psykolog

I desember og januar gikk det skikkelig, skikkelig dårlig med meg. Dere som har fulgt med lenge veit at jeg har prøvd å be om hjelp tidligere, med nedslående resultat. Denne gangen gikk det utrolig mye bedre, og jeg blei sendt på en samtale på DPS i mars for å finne ut av hvorvidt jeg kunne ha utbytte av et angstkurs. Psykologen jeg snakka med da mente – noe jeg forøvrig er helt enig i – at hva enn det er som feiler meg, er det noe mer komplekst enn "bare" angst og at angstkurset dermed ikke ville være riktig hjelp for meg, så jeg blei henvist videre, og allerede til neste uke skal jeg begynne på utredning, noe jeg gruer meg litt til, fordi herregud noe så skummelt, men som jeg enda mer trur kommer til å bli veldig, veldig fint. For det er noe som feiler meg, det har vært det lenge, og jeg er så utrolig sliten av å ikke få til ting som jeg føler jeg burde fått til. Og jeg trur jeg uansett gruer meg litt mindre nå enn den gangen i mars, fordi nå veit jeg i hvert fall i litt større grad hva jeg går til, pluss at jeg fant ut – noe som egentlig burde være opplagt, men likevel – at psykologer er utroooolig mye lettere å snakke med enn hva fastleger er. Selvfølgelig er de jo det, de har jo ikke ei seks år lang spesialistutdanning for ingenting, liksom, men det skumleste med å nettopp åpne seg opp og snakke om ting man egentlig ikke har lyst til å snakke med noen om, er i mitt tilfelle frykten for å bli dømt og ikke bli tatt på alvor, og det hjelper litt på nervene å vite at dette er noen som har som jobb å ikke dømme og å ta meg på alvor.



4. Planter


Vil dere se på babyene mine, eller?! Jeg venter ikke på svar, jeg, her er dem:



Arekapalma mi Robert ser ganske lik ut nå som da jeg fikk ham, men dragefruktkaktusen Tarjei har blitt så stor!! Bare se hvor liten han var da jeg fikk ham for mindre enn et år siden. Dessverre har venus fluefangeren Audrey dødd, hun døde ganske fort, men jeg merker at jeg allerede har blitt sinnssykt mye flinkere til å holde liv i planter generelt. Nå har jeg for eksempel urter i ukesvis, der jeg for eksempel ikke klarte å holde liv i en koriander i noe særlig mer enn et par dager før. Vibeke bor et sted der butikker og denslags holder åpent, og hun har kjøpt med plantejord og nye potter til meg som jeg skal få når jeg treffer henne til helga. Når jeg har fått litt mer hageparafernalia i hus, er planen å potte om Tarjei sånn at gutten min som har blitt så stor kan få bedre plass, og så kanskje klinke til med å gro avocadoplanter og paprikaer og herregud det er ingen grenser for hvor gartner jeg kan finne på å bli med plantejord innen rekkevidde. Planter er rett og slett en hobby jeg ikke engang visste at var for meg før Tarjei og Audrey kom inn i livet mitt, og jeg hadde aldri sett for meg at jeg kunne bli, om ikke noen reser, så i hvert fall markant mye bedre på kunsten å dyrke. En gang i tida tenkte jeg jo det samme om mat; at jeg aldri kom til å bli noen som var flink til å kokkelere, men det har jeg jaggu blitt, og nå kan det jammen meg se ut til at jeg er i ferd med å få grønne fingre òg. Greia med å bli flink til noe, har jeg funnet ut at mer enn noe annet handler om å bli glad i å gjøre noe. Og det er veldig lett å bli glad i planter.

onsdag 21. april 2021

RuPaul's Drag Race sesong 13 – (ikke nødvendigvis så) hot takes og andre tanker

Til helga er det faktisk endelig finale i den lengste sesongen av RuPaul's Drag Race i manns minne, og mye har blitt sagt om akkurat denne sesongen (FOR en kjedelig førsteepisode, herregud), særlig satt opp mot sin britiske søster, men jeg har jevnt over kost meg med den, selv om det har vært få øyeblikk som går inn i historiebøkene, av både den ene og den andre sorten. Og bare så produsentene veit det: det er ikke fordi det ikke har vært nok drama i denne sesongen, for det var ikke så mye drittslenging og såpe i UK-versjonen i år heller. Tvert imot er det faktisk få ting jeg liker bedre enn å se drag queens som er gode venner, og søsterskapet jeg så forme seg innad i UK-gjengen skapte uendelig mye bedre TV enn det krangling og bitching gjør. 

Jeg skal, på samme måten som i fjor, prøve å synse meg fram til hvem av finalistene jeg syns fortjener krona. Herved følger spoilere for alle som ikke er à jour med sesong tretten av RuPaul's Drag Race.


Men aller først vil jeg bare si hvor takknemlig jeg tross alt er for hvor forskjellige de fire finalistene er fra hverandre! RuPaul sier at Amerikas neste drag superstjerne må ha fire kvaliteter; karisma, unikhet, nerve og talent, og sjeldent har disse egenskapene vært så tydelig representert hos finalistene som denne gangen.




Karisma: Symone


For er det noen som virkelig er legemliggjøringa av karisma, så er det Symone. Den utstrålinga og sjølsikkerheten hun går på runwayen med er helt rå å være vitne til. Hun har også vist seg å være en god skuespiller, og det virker som at hun tar med seg denne evnen til å gå inn i en karakter også på runwayen. Hun møter de forskjellige utfordringene med den stoltheten og den autoriteten som hun nettopp via drag får tilgang til, og det er jo nettopp dét som gjør drag til en så interessant kunstform: Symone er et nydelig eksempel på at man kan skape seg et alter ego som er alle de tinga som en svart, feminin mann blir fortalt at han ikke kan være. En annen ting jeg virkelig elsker ved Symone, er at selv om hun på sitt beste utstråler en udiskutabel styrke, er hun også den av årets finalister som virker mest følsom, og er det noe Brené Brown har lært oss, så er det at man ikke kan oppnå styrke og sjølsikkerhet uten nettopp sårbarhet. Måten hun tilsynelatende har kanalisert sårbarheten sin på til å komme ut på den andre sida som enda sterkere, er faktisk vakkert å se på. Og derfor tilgir jeg henne de gangene hun nettopp snubler og sårbarheten hennes blir synlig, som da hun gjorde det ganske dårlig under stand-up-utfordringa, fordi det gjør det enda tydeligere for meg hvor hardt hun faktisk jobber med den superkule Symone-attityden, som hun vanligvis går inn i med den største naturlighet. For Symone jobber beinhardt, og som alltid når noen jobber hardt, er det umulig å legge merke til det når hun er på sitt aller beste. Det eneste negative jeg kan komme på å si om Symone, er at karakteren hun har perfeksjonert kan bli litt repetitiv, og hun var dritmorsom i RuPaulmark Channel og i reklamefilmen ("is your blood sugar low?"), mens i "Henny, I Shrunk The Drag Queens!" følte jeg at hun egentlig gjorde det samme som jeg har sett fra henne tidligere. 







Unikhet: Gottmik


Gottmik er den første transmannen til å delta i Drag Race-franchisen, og som noen som har et sammensatt forhold til kjønn, syns jeg det er fantastisk å se noen dytte på grensene for hva drag kan være. For drag er jo nettopp en slags satire over stereotypiske kjønnsroller, og sånn sett burde dette være helt riktig arena for å utforske såkalte ukonvensjonelle kjønnsuttrykk, likevel har jeg inntrykk av at transmenn som er drag queens blir uglesett i enkelte miljøer. Heldigvis har vi kommet så langt at både Drag Race-fans og -deltagere har en selvfølgelig plass til banebrytere som Gottmik, og hun har hvert fall imponert meg enormt mye med sitt talent og sin naturlige tilstedeværelse på scener og runwayer. For Gottmik hadde allerede før Drag Race en temmelig solid karriere som makeup-artist, og det blei veldig tydelig veldig fort at hun har en uovertruffen motesans og er en ekstremt dyktig designer. Og akkurat som med Aquaria og Gigi Goode fra tidligere sesonger, er Gottmik mer enn "bare" en look queen. Hun er også utrolig morsom og var en soleklar vinner av årets Snatch Game som Paris Hilton, og var – syns jeg – bedre enn Kandy i stand-up-utfordringa, selv om det var Kandy som vant. Og når finalistene i år som nevnt er såpass forskjellige fra hverandre, er det nesten umulig å velge ut hvem av dem som er "best" – med ett unntak som vi straks kommer tilbake til – og dermed er kanskje representasjon nettopp en god grunn til å krone Gottmik. 






Nerve: Kandy Muse


Jeg har litt lyst til å like Kandy Muse mer enn jeg gjør, om ikke for annet, så fordi det virker veldig populært å mislike henne, og jeg misliker henne ikke egentlig, jeg bare syns at andre (Denali og Utica) hadde fortjent en plass i finalen bedre enn hva jeg syns Kandy gjør. Jeg har på følelsen av at grunnen til at hun fortsatt er med ikke skyldes talentet hennes, men fordi hun har en veldig stor personlighet som var en av pådriverne til denne sesongens største showdown backstage. Sagt på en annen måte: at Kandy har fått bli med hele veien til finalen, vitner for meg mer om et bevisst valg tatt av produsentene for å lage juicy reality-TV enn fordi hun er bedre enn alle de som allerede har gått ut. For Kandys runway-looks er på sitt beste helt OK og på sitt verste helt grusomme. Jeg syns ikke brusreklamen hennes var så god som dommerene skulle ha det til, og jeg syns altså at Gottmik (og Rosé!) var bedre enn henne i stand-up-utfordringa, som er den eneste utfordringa Kandy har vunnet. Hun er ikke en håpløs drag queen, jeg syns bare ikke hun når opp til det nivået som de tre andre finalistene har. Med det sagt: jeg kan skjønne hvorfor man blir sjarmert av Kandy, for hun er høylytt og… får jeg lov å si vulgær?…, hun snakker rett fra levra, og er en underholdende person å iaktta fra avstand. Jeg trur personlig jeg ville blitt gal hvis jeg hadde måtte delta i en konkurranse med henne, fordi hun har en bortimot helt motsatt personlighet av hva jeg sjøl har, og hun er ganske enkelt ikke helt min type. Men hun har definitivt nerve, det skal hun ha.




Talent: Rosé


Innrømmelse: det kaaaaan hende jeg crusher bittelitt på Rosé.


Det til side: det er ingen tvil om at Rosé med sin teaterbakgrunn utstråler profesjonalitet på en måte ingen av de andre finalistene gjør, noe også dommerne påpeker igjen og igjen. Hun er rett og slett så utrolig talentfull at hennes største svakhet blir at hun er så perfekt at det kan være vanskelig å knytte seg til henne på den måten det er lett å gjøre med for eksempel Symone. Personlig har jeg ikke hatt nevneverdige problemer med å knytte meg til henne, for i tillegg til å altså være god i absolutt alt, virker hun som en varm, morsom og sympatisk person som ikke tar seg sjøl så alvorlig. Hun kan synge, hun kan danse (og på dette tidspunktet begynner jeg å synge på Stiffis Respekt, men det var en digresjon), hun er en god skuespiller, hun har gode looks (sjeldent så gode som de til Symone og Gottmik, men likevel), hun er velartikulert, hun er smart, og det er rett og slett vanskelig å klandre henne for å alltid forholde seg profesjonell, også i de situasjonene der andre ville hatt emosjonelle sammenbrudd. Hun er ganske enkelt den beste allround entertaineren av dem, og mitt favorittøyeblikk med henne var kanskje som Gnomey i RuPaulmark Channel. Etter enkelte kriterier er hun kanskje sånn sett den mest velfortjente vinneren av dem, fordi hun aldri har gått helt på trynet; de gangene hun ikke har vært best, har hun likevel vært god. Mens jeg skriver dette merker at jeg personlig likevel kanskje heier enda litt mer på Symone og Gottmik, fordi det de gjør er på hver sin måte så unikt og de har begge evnen til å utvide sjølve definisjonen av hva drag innebærer. De tar større sjanser, der Rosé først og fremst er veldig, veldig flink. Men bevares, det er ikke noe i veien med å være flink, og om Rosé skulle vinne er det hundre prosent fortjent.