onsdag 22. august 2018

TEDtalks: The power of vulnerability og Listening to shame

Det er ikke veldig lenge siden jeg skreiv dette her på bloggen, og det er vel sannsynligvis blant de tankene som tar mest plass de gangene jeg tviler på meg sjøl og egen skriving. Og jeg mistenker at jeg nok ikke er aleine om å ha sånne tanker – det å la andre lese noe du sjøl har skrevet setter deg jo i en ekstremt sårbar situasjon. Men som jeg sjøl skriver i innlegget fra juni òg (alltid en anelse kleint å sitere seg sjøl): "Men kanskje dette nettopp er et argument for hvorfor romanene mine gis ut." For som Brené Brown snakker om i TEDtalk'ene under, kommer både angst og glede fra samme sted: sårbarhet. Og man kan ikke ha det ene uten å ha det andre.

Trur så godt som alle jeg kjenner kan ha godt av å se de to TEDtalk'ene under. Jeg syns egentlig den nederste er den beste, men den første bygger et grunnlag for å bedre forstå tinga hun snakker om i den andre, så jeg anbefaler å se begge to. Ja, til sammen blir det over førti minutter, og det er jo mye tid i vår allerede hektiske hverdag, men hvorfor ikke la det stå på i bakgrunnen mens du spiser middag, for eksempel? Med mindre du er som meg og ikke har noen evne til mulitasking, da. I så fall er det ingen vei utenom å sette deg godt til rette, kanskje med en kopp te eller et glass vin, og bruke førti minutter av dagen din på å prøve å sette litt bedre pris på deg sjøl og svakhetene dine.

(Forresten: jeg er cirka allergisk mot sjølhjelpstips og denslags, så hvis du er av typen som lar deg skremme av titlene på disse talk'ene: frykt ei! Ta det fra noen som føler det på samme måten.)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar