lørdag 9. juli 2011

Noen øyeblikk er så fine at man ikke trenger bilder for å huske dem

Jeg tenkte litt på det da jeg mista kameraet mitt på Hove. Jeg har snakka om det med ymse venner og. Hvor utrolig avhengig vi er av å dokumentere alt det gøye vi gjør. Hvor inderlig vi elsker å laste opp bilder fra alle mulige sammenhenger på Facebook bare for å vise alle vi kjenner at vi har et liv, at vi har venner, og at vi har det kjempebra. For hva er vitsen med å gjøre noe morsomt hvis man ikke kan skryte av det seinere? Se, dette er meg med de kule klærne mine og de like kule vennene mine. Se, vi ler og smiler på alle bildene. Holder rundt hverandre. Har det dritfett. Jeg merker det jo sjøl og. Jeg veit ikke om det er akkurat det jeg tenker på midt oppi situasjonen, men hvis vi har det ekstra moro, blir jeg jo sånn med én gang at jeg vil spare på øyeblikket. Ikke glemme det. Vil kunne ta det fram igjen, mimre, hente fram alt det samme som var så gøy den gangen bare ved å se på det igjen. Dra tilbake. Og jeg lurer på om den intense frykten for å glemme hvor fint alt var den ene gangen, gjør at vi glemmer å faktisk være i det øyeblikket mens vi faktisk har det. For uansett hvor mange bilder man tar, vil man ikke få det spesielle øyeblikket tilbake igjen. Og når man ikke engang hadde det mens det faktisk var der fordi man var altfor opptatt med å dokumentere det, hva er da vitsen?

Det er jo ikke sånn at jeg ikke liker å kunne se tilbake på gamledager. Men jeg har funnet ut at jeg misliker friheten ved digitale kameraer med monsterminnekort, der de som har dem ikke gjør noe annet enn å ta bilder. Sånn sett føler jeg at bildene du tar med analog film blir mer eksklusive. Bildene du tar, tar du ikke fordi det er forventa at du skal kunne dokumentere at du til enhver tid er omringa av alle de kule folka du kjenner og at dere har det dritgøy sammen. Det blir i større grad at du tenker at dette øyeblikket er verdt å ta vare på. Og hvis du faktisk ikke har med deg kameraet, så gjør det ikke så mye, for du har jo opplevd det uansett.

Hør på meg, begynner å mase om at alt var bedre før i tida, før teknologien og syntesen tok overhånd. Det er nok nummeret før jeg skaffer meg platespiller og, nå (og det er det jo faktisk og). Neste steg blir vel at jeg slutter å høre på elektronika og påstår at bare lydene man lager med fysiske instrumenter kan kalles musikk. Nei, forresten, jeg trur ikke det kommer til å skje med det første. Men til og med en synth- og plastikkfans som meg syns det er fint med noe som føles ekte innimellom. Ikke at det er noe gærent med syntetiske ting, så lenge man er klar over at det er syntetisk.

Nå veit jeg ikke lenger hva jeg sier. Analog film har vel blitt hipster uansett.

Her, ta en sang, dere:

5 kommentarer:

  1. Tenker sånn selv noen ganger. At det kanskje er derfor jeg tar bilder og at det ødelegger for å leve i nået. Og fordi det finnes så mange fotografier nå, er det nesten ingen som betyr noe helt spesielt, sånn som de polaroidene man finner i gamle fotoalbum.

    SvarSlett
  2. Synes det er stort sett jenter som absolutt skal dokumentere alt, men så kan det hende at guttene ikke trenger å gjøre det siden jentene gjør det. Har egentlig ikke sett så mange bilder fra diverse pølsefester, men jeg er sikker på at de tar plass de også. Om min påstand er sann, eller ikke, bryr jeg meg ikke om, for det er jo ikke negativt å ta bilder i utgangspunktet. Du burde ta et kurs i dokumentarfoto. Der lærer man visstnok å ta akkurat det bildet man er ute etter i det øyeblikket.

    SvarSlett
  3. Det morsomme med dette innlegget er vel ironien i at det er du som har skrevet disse ordene, siden du er en av de jeg kjenner som har vært hyppigst på å faktisk ta bilder ved enhver situasjon. Og det er ikke noe galt i det. (=

    Men jeg er enig i at det kan bli litt for ekstremt noenganger. Spesielt når folk stiller seg opp eller poserer såppass mye som enkelte gjør. Noen naturlige bilder gjør ingenting, men 50 omtrent identiske bilder fra en fest på facebook er unødvendig.
    Bilder generelt er jo kult, men det må være "riktig type" bilder.

    En annen ting som irriterer meg grønnaktig er "modellbilder" av folk som tror de er dyktige modeller. Når det blir lagt ut hundrevis av "modellbilder" uten noen baktanke/plan ved bildet, og den såkalte modellen har trutmunn og samme positur i hvert eneste bilde er det ikke annet enn flaut.

    De siste ukene har jeg gjort utrolig mye fett. Blant annet var jeg dommer i en skateboardkonkurranse i helga som akurat var. Og faktisk har det ikke slått meg en eneste gang å ta bilder, selv om jeg synes å ta bilder er kult.

    Håper folk fortsetter å ta bilder som bare det, men at det er en slags ide og tanke bak. Ellers er og stemningsbilder fra gode hangouts fint synes jeg, bare det begrenser seg til under 50 =b

    SvarSlett
  4. @ Eirin: Ja. Jeg trur eksponeringa for forfatterstudenter har gjort meg til gamlisungdom.

    @ Håkon: Nei, det er jo i utgangspunktet ikke negativt. Og jeg tar langt færre bilder enn veldig mange andre jeg kjenner. Og jeg liker jo strengt tatt å ta bilder. Blir så glad av å hente dem.

    @ Henrik: Jammen det er jo litt det som er greia. At det at jeg tar så mange bilder har fått meg til å tenke på det. "Modellbilder", ja... det er hakket verre igjen. Heldigvis har jeg ikke sunket så lavt ennå.

    SvarSlett
  5. Hei alle sammen. Jeg så kommentarer fra folk som allerede fikk lånet fra rene hjertelån, og da bestemte jeg meg for å søke under deres anbefalinger, og for bare noen timer siden bekreftet jeg på min egen personlige bankkonto et samlet beløp på 35 000 euro som jeg ba om. Dette er virkelig en god nyhet, og jeg råder alle som trenger ekte lån å søke via e-posten sin (Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com). Jeg er glad nå som jeg har fått lånet jeg ba om

    SvarSlett