lørdag 21. september 2024

Trettipunktersbloggutfordring #19: ei oppskrift på noe godt

Det er lenge siden sist, jeg er klar over det. Dyrepasserbusinessen min går over all forventning, noe som jo er vel og bra, problemet er jo at jeg er en sånn person som det skal veldig lite til å overvelde. Jeg innser at det er en av de chilleste jobbene det er mulig å ha, og så er ikke heller sjølve jobben den mest krevende biten, men all planlegginga og logistikken i forkant og rundt. Dessuten elsker jeg luftakrobatikk så mye at det innimellom kan være vanskelig å tenke på noe annet, men det gjør meg også såpass sliten at de dagene jeg trener, er dét stort sett det eneste jeg får gjort den dagen.

Nå som jeg er ferdig med å poste Aloha verden, har jeg tenkt å erstatte mine månedlige visitter i memory lane med månedlige svar på tredvepunktersutfordringa jeg begynte på for bokstavelig talt år og dag siden. I dag skal jeg visstnok dele ei oppskrift på noe godt, og jeg elsker å lage mat, men er ikke så veldig flink til å følge oppskrifter. Skal likevel gjøre så godt jeg kan, så velger å dele med dere en av mine signaturretter, som jeg praktisk nok har tenkt å spise til middag seinere i dag, og som jeg ofte lager for å imponere middagsgjester de få gangene jeg har folk på besøk, nemlig shakshuka. Den består av billige og lett tilgjengelige ingredienser, er temmelig sunn og metter godt, og er forholdsvis enkel og kjapp å lage. Husk at alle mål er omtrentlige fordi jeg måler så godt som alt på øyemål. Det er fritt fram å for eksempel opp- eller nedjustere mengden chili og hvitløk for mildere eller hottere smak, og eksperimentere med andre ingredienser (har hørt rykter om at det funker bra å bytte ut paprika med spinat). Min versjon faller nok i en god, gammaldags medium-kategori på spicy-skalaen, og metter to sultne voksne. 



Du trenger:
1 løk
4 – 6 fedd hvitløk
ca. 1 teskje pul biber (tyrkiske tørka chiliflak), eventuelt vanlige tørka chiliflak, eventuelt 1 finhakka fersk chilipepper
ca. 2 teskjeer hele spiskummenfrø, eventuelt knust spisskummen
ca. 1 teskje røkt paprikapulver
1 aubergine
1 paprika
1 boks hakka tomater
1 pakke fetaost
1 skvis sitron
4 egg (ja, jeg har brukt 3 på bildet, tag hva du haver, men 4 egg passer best til to personer)
1 håndfull hakka fersk bladpersille
1 klunk rapsolje 
2 pitabrød


Du gjør:
Aller først må du forsikre deg om at du bruker ei steikepanne som tåler å stå inne i ovnen. Håndtak i plast kan smelte! Sjøl bruker jeg min trofaste steikepanne i støpejern med avtagbart håndtak i tre. Den var dyr, men den er til gjengjeld den eneste panna jeg bruker, og sannsynligvis den eneste panna jeg noen gang kommer til å trenge i mitt liv. 

Aller først setter du steikeovnen på 200 grader over- og undervarme. Sett panna på ei steikeplate, hell i rapsolje, og skru plata på medium varme. Mens olja varmer opp, begynner du å kutte grønnsakene.

Når det gjelder aubergine, er den giftig i rå tilstand. Mange anbefaler å salte den før bruk for å trekke ut bitterstoffer. Sjøl pleier jeg å droppe det, fordi jeg er lat og utålmodig, men til gjengjeld får jeg noen ganger litt magetrøbbel etter å ha spist aubergine. Så hvis du vil gjøre det ordentlig: skjær auberginen i terninger, legg terningene i et dørslag og salt dem godt. Sett dørslaget til avrenning over vasken. Etter omkring tjue minutter skyller du aubergineterningene godt sånn at alt saltet renner vekk, og klapper dem tørre med litt tørkepapir etterpå.

Skjær løken smått og ha den i den varme olja i steikepanna. Den skal steike i en fem minutters tid, du kan finkutte hvitløken i mellomtida. Når løken har blitt blank, har du hvitløken i panna sammen med den. Når hvitløken har blitt gyllen (ikke brun) har du i de tørre krydderne. De skal få steike sammen i noen minutter til det begynner å lukte aromatisk på kjøkkenet ditt. Deretter går auberginen i terninger i panna. Kutt paprika i små biter, ha dem i panna sammen med resten. Dette skal steike sammen mens du rører rundt innimellom til auberginen har blitt mjuk og mørk i fargen. Hvis du vil tilsette ekstra salt kan du gjøre dette nå, men personlig syns jeg fetaosten er salt nok til at jeg ikke trenger noe mer. Hell over boksen med hakka tomater og rør rundt så alle ingrediensene er jevnt fordelt i panna. Vent til det begynner å boble i tomatene, skru deretter varmen på plata ned til lavt. Mens den putrer legger du fetaosten på ei fjøl, skviser litt sitron over den, og moser den med en gaffel. Deretter klatter du fetaosten jevnt over ingrediensene. Rett etterpå klekker du fire egg over fetaosten igjen.

Nå skal hele panna inn i ovnen. Hvor lenge den skal steike, avhenger av hvor godt stekt du liker egga dine. Etter ti minutter har de litt fuktig plomme, etter femten minutter er de harde helt gjennom. Du kan pirke dem i toppen med en gaffel underveis, når den gula hinna er hard, er maten klar. Pitabrøda kan varmes i ovnen sammen med shakshukaen; hvis de er ferske, holder det at de varmes i et par minutter; om de er frosne, trenger de nok fem – sju minutter.

Når eggeplommene er stive og pitabrøde varme, er maten klar. Ta panna ut av ovnen og strø over fersk oppkutta bladpersille før servering.

1 kommentar:

  1. Syns fortsatt det å like en form for trening så mye at det blir altoppslukende høres veldig eksotisk ut, men jeg er veldig glad på dine vegne over det luftakrobatikk gir deg. Og jeg skjønner godt at logistikken og planleggingen rundt kattepasser-jobben kan være slitsom (føler selv at det som er mest mas med min deltidsjobb som intervjuer på kollektivtrafikk er å planlegge rutene i forkant og jeg blir veldig stresset når jeg planlegger og ting fortsatt ikke går etter planen fordi forsinkelser eller fordi en buss ikke går der jeg trodde den skulle gå og jeg ikke finner frem til det riktige busstoppet), men det er bra det går over all forventning for så vidt, det høres veldig hyggelig ut å kunne henge med så mye ulike katter :)

    Ellers gøy med deling av oppskrift, tror ikke jeg kommer til å teste det siden jeg ikke liker egg og bildet gir inntrykk av at man bør like egg for å få noe særlig ut av matretten, men hvis de en dag plutselig har det som lunsj på Fontenehuset så skal jeg selvfølgelig teste det. Det kan godt hende jeg liker egg bedre enn jeg tror også, det skal innrømmes at jeg strengt talt heller ikke har gitt egg så mange ærlige forsøk.

    SvarSlett