lørdag 15. august 2009

Du levande (2007)

Noe handlingsreferat her i tradisjonell forstand er umulig, så bær med meg, a.

Du levande kan vel kanskje best klassifiseres som en mosaikk av hverdagsmennesker som sliter med tilværelsen. Tilsynelatende uavhengig av hverandre svever de gjennom en forjævlig eksistens der det eneste som egentlig holder dem gående, er håpet om at alt en vakker dag skal bli bedre.

Right-o. Bare så det er sagt, så følte jeg meg litt på samme måten - eller egentlig helt på samme måten, eller kanskje til og med enda mer på samme måten, som da jeg så No Country For Old Men. Den eneste forskjellen er jo selvfølgelig at der viste det seg at jeg skjønte ting likevel. I dette tilfellet sliter jeg ennå med den overvelmende dumhetsfølelsen, som ikke akkurat minskes av at filmanmeldere fra hele verden jubler, bøyer seg i sanda, kysser regissørmann Roy Anderssons føtter og skriver salmer i dens ære. Hele tida mens de drysser femmere og seksere, med en suveren overvekt av sistnevnte, over den. Og ja, selvfølgelig er det velfortjent alt sammen, for en sinnssykt bra film er det jo. Det er bare at jeg kan ikke skjønne åssen filmanmeldere flest, som stort sett er benådet ei eneste visning før alle andre, fatta den gjennom bare ei gjennomseing. For dette er så symboltungt at hadde filmen vært et dyr, hadde vi befunnet oss i blåhvalklassen.

Så klart er det flaut å innrømme i en filmanmeldelse at "jeg skjønte ikke en dritt", særlig med tanke på at jeg er den type arrogante jævel som nyter å se ned på mindreverdige som faktisk ikke skjønner en dritt av kunstfilmer. Dessuten ville det vært å ljuge uansett, for en bitteliten smule skjønte jeg nok. Det er bare det at i alle de massive laga denne består av, makter jeg så vidt å bare skrape borti det helt øverste.

Men for å forholde oss til dét, da, så kan jeg si det sånn at dette er uendelig poetisk og melankolsk, og kan faktisk minne en del om andre skandinaviske kunstfilmer (Tenk O'Horten, Salmer fra kjøkkenet og til en viss grad Den brysomme mannen). Den har det samme litt absurde, litt komiske preget i dialogen, og situasjonene er ofte lattervekkende og sjarmerende på den måten at du humrer i skjegget som en bestefar. Som Vibeke så profesjonelt observerte, har filmene i tillegg det sterile interiøret til felles. Hva kan vel dette være en metafor for annet enn de tomme, avstrippa innsidene til karakterene vi stifter bekjentskap med i løpet av filmen?

Dette er garantert en film jeg er nødt til å se flere ganger. Jeg kan strekke ut handa og ane en essens her, men det er så bittesmå puslespillbrikker at det liksom bare er fargene, og ikke sjølve bildet, som er helt og holdent synlig for meg. Høhøhø, sjekk så finurlig jeg plutselig blei lingvistisk sett!

Men ja. Dette er jo helt klart en god, god film, og jeg kan jo ikke gi den en dårlig karakter bare fordi jeg er for dum for den. Samtidig kan jeg ikke la skalaen rase i taket heller fordi jeg kan vel strengt tatt ikke fullgodt se hvor god den er før jeg har fått puslespillet til å henge sammen ørlite mer.

Dommeren har talt: 5

6 kommentarer:

  1. Det er kanskje ikke nødvendigvis slik at profesjonelle filmanmeldere skjønner så mye mer av filmene, men at de bare må være gode til å late som (sånn "dette gir ingen mening, men jeg har jo liksom peiling så vi børster det under teppet at jeg er lost in space"). Uansett så liker jeg at du anmelder så forskjellige filmer, den ene dagen er det Harry Potter og den andre er det dypsindige kunstfilmer som jeg så vidt har hørt om, det viser at du liker mye forskjellig og jeg tror egentlig du kunne blitt en god filmanmelder i avisene egentlig. Anyway, fin anmeldelse og filmen hørtes for så vidt interessant ut :)

    SvarSlett
  2. Hahaha, får satse på at det er sånn det henger sammen, så føler jeg meg litt mer intelligent 8D Jeg venter fortsatt på at Dagbladet, eller herregud, for den saks skyld Drammens tidende, skal ringe, men det har av uforståelige grunner ikke skjedd ennå D:

    SvarSlett
  3. Du får ringe dem ;) Jeg tror du har en fremtid her.

    Selvsagt, skal du blien riktig god filmanmelder må du nok begynne å skyve dumheten under teppet. Hø hø.
    (Og jeg elsker ærligheten din, for om en film er anmeldt osm helt fantastisk og man ser den og ikke skjønner bæret, så føler man seg så dum. Skal jeg se den nå, så vet jeg hva jeg går til. Og jeg har faktisk lyst til å se den, fullstendig forberedt på at jeg kanksje må bry min lille hjerne... Jeg er høvelig flink på å tolke tekster, men filmer er et litt svakere punkt... Det visuelle er for avansert for meg.)

    Whoa. Lang parantes? :P

    Jeg savner litt mer om filmen enn "jeg skjønte lite, men skal se den igjen", selv om det godt kan være så gjennomgående som det er. Kjør hele løypa og vis oss litt mer av det du tror du skjønte, om så det kan vise seg at snobbene ler.

    SvarSlett
  4. Liker denne filmen ganske godt, Søsteren min er en stor Roy Anderson-fan, så denne har jeg fått med meg :D

    SvarSlett
  5. @ Marta: Ja, veit du hva, jeg tenkte faktisk på det da jeg leste over den etter å ha skrivd den ferdig, men så gadd jeg bare ikke å redigere x) Og avismessig er kanskje Sandefjords blad det mest aktuelle for min del framover... hahaha. Veit ikke engang om jeg tør å høre, jeg xD

    @ Lisa: Detta er den eneste filmen jeg har sett av fyren, men han virker jo habil i aller høyeste grad ^_^

    SvarSlett
  6. Den som intet våger, intet vinner ;)

    SvarSlett