tirsdag 9. november 2010

sick sick sick

"I saw John on the street and I came up and started talking to him and I was like, 'Oh, we should be friends.' And I had seen him before, but we'd never talked and I'm like, 'You can't be friends with any of your other friends any more, just me' and he was like, 'OK' and he stopped talking to his other friends and we were friends." - Jack Donoghue om åssen han møtte John Holland.

Men nå begynner jeg jo i helt feil ende her.

For seriøst. Dette begynner jo å ligne på noe som kan utvikle seg til noe seriøst. Jeg har ikke kunnet navna på alle medlemmene i et band siden... Sigur Rós. Det må da bety noe.


Altså, Salem. Jeg har vært innom dem før, og nå er det alvor. Jeg spiser lite, sover enda mindre og brenner egentlig bare røkelse og raver rundt. Og det føles møkk deilig med dem som bakgrunnsteppe. Dette kommer til å høres drøyt cheesy-hippie ut, men det er noe med musikken deres som setter meg i kontakt med syke, syke ting inni meg som jeg egentig ikke var helt klar over at jeg hadde der, men som det er fint å få ut. Jeg blir intenst depressiv av å høre på dem, men ikke i tradisjonell forstand. Jeg blir så depressiv at det er behagelig. Trur du meg ikke? Sjekk ut King Night-albummet deres på Spotify. Og hvis du ikke har Spotify, kan dere få Frost, Redlights og Killer her:







Dette er musikk som graver seg inn i sjela di. Jeg husker da jeg satt på toget hjem fra Eva i Bergen og var småsjuk, da ville jeg bare høre på King Night på repeat. Og nå som jeg har fått hele albummet, er det aller meste komplett.

Og jeg leste et intervju med John i BUTT Magazine, og etter å ha lest det, hadde jeg bare lyst til å gi ham en klem.


Ogogog det er så vanskelig å beskrive følelsen av musikk med ord, og i væffal musikk som Salem, for det er mer enn musikk, det er atmosfære, og... ja. Sjekk for all del ut hvis du vil høre noe du aldri har hørt maken til før.

5 kommentarer:

  1. hehe.. artig intervju. men mista litt av respekten jeg hadde for han da han sa han likte Mariah Carey. hu er så grusom..

    SvarSlett
  2. Ja, Salem er fort gjort å bli hekta på. Nesten synd de bare har kommet med ett album så langt, for jeg vil høre meeer :) Men samtidig er det jo litt bra óg, for da får vi forhåpentligvis mange flere album å se fram til! Fascinerende band og fascinerende musikk.

    SvarSlett
  3. Ok, jeg testa linkene du hadde til Salems musikk og jeg skal si meg enig i at det var syk musikk på en positiv måte, men ellers så var det ikke helt min musikksmak liksom selv om jeg alltids er glad for musikktips, merker at jeg må lytte mer til musikk som ikke er fra musikaler også ;)

    Men jeg syns intervjuet var ordentlig søtt da <3

    SvarSlett
  4. @ Linda: Som jeg sa hos Sanna, syntes jeg egentlig det var litt søtt, jeg :3 Hvor dedikert han var, liksom.

    @ Vibeke: Menne jeg har funnet noe mer, som du sikkert kan få? ^_^

    @ Karo: Jæh, de er nok litt for spesielt interesserte, men er jo litt respekt i det at du ga dem en sjanse, syns jeg :3

    SvarSlett
  5. *som jeg sa hos MARIT, forresten :p

    SvarSlett