mandag 19. mai 2014

Musikalsk utfordring #4: En sang der du kan relatere til teksten

Åh, her er det mye å velge mellom. Der jeg ikke syns at teksten er det vesentligste i en sang (kom igjen, det er musikk, og melodi og instrumenter er det viktigste. Er det gode tekster jeg er ute etter, leser jeg en roman eller et dikt), så er det jo absolutt et pluss, og musikk er en av de aller sterkeste følelsesformidlerne jeg veit om. Men det er litt vanskelig å plukke ut en hel sang. Ofte er det ei strofe eller en liten del av sangen som treffer helt perfekt, mens resten ikke gjør det, eller så representerer sangen noe jeg føler på et visst tidspunkt, sånn som når jeg er sint, og ikke nødvendigvis hele tida. Like fullt: skulle jeg ha leita etter den ene helt perfekte sangen som jeg kan relatere til mer enn noen annen, så hadde jeg sittet her i dag. Jeg har tatt et valg, og valget er følgende:




Okei, så er jeg kanskje ingen mann, men reint bortsett fra det, er det så. mye. her som bare... skjer med meg. Hver gang. Og andre menneskers tendens til å framstå som så flinke og velfungerende gjør at jeg blir etterlatt i et hjørne med et tafatt smil, og jeg vil virkelig si eller gjøre et eller annet som beviser at jeg også egentlig er skikkelig kul, og enten så tør jeg ikke, eller så tør jeg, og i så fall, får jeg bare masse rare hvem-er-det-du-trur-du-er-blikk, og så blir jeg flau og angrer og går et annet sted eller prøver å ikke synes igjen. Jeg veit ikke. Men den følelsen der, det å være i en mengde og vite at alle andre bare fikser det på et helt annet nivå enn hva man sjøl gjør... det føles akkurat sånn.

Hele den musikalske utfordringa finner dere her.

4 kommentarer:

  1. Jeg forstår følelsen du beskriver veldig godt og den usikkerheten i at alle får til ting bedre enn en selv. Og mens jeg noen ganger syns det er litt rart at du føler på det siden du i mine øyne er veldig vellykket siden du har kjæreste og venner og får til så mye litteraturmessig sett så er det kanskje ikke så rart siden alle føler på den følelsen. Selv om noen tilsynelatende er helt sikre på seg selv og trygge i en hver situasjon så kan det hende at de bare er veldig flinke til å late som. Og så er det noen få mennesker som virkelig er 100% flinke og velfungerende og ikke trenger å late som i det hele tatt, men det er sikkert flere av de som hører denne sangen og nikker litt for seg selv.

    Forøvrig er jeg enig i at melodien og musikken i bunn og grunn er det viktigste i en sang og hvis teksten også er bra så er det en veldig flott bonus =D

    SvarSlett
  2. Vel, jeg syns faktisk du er veldig vellykka òg. Som jeg veit jeg har sagt til deg før, så syns jeg du er imponerende flink til å holde på det gode humøret, alltid finne på mye morsomt, og ikke minst tenker jeg at du må ha en enorm kreativitet, viljestyrke og konsentrasjonsevne som klarer å skrive og lese så utrolig mye som du gjør! Vi er vel velfungerende på hvert vårt område, men har nok kanskje innimellom en tendens til å fokusere på de tinga vi ikke får til, og trur at de egentlig tar en mye større plass i liva våre enn hva de faktisk gjør. Takk for kommentaren!

    SvarSlett
  3. Neste gang du føler deg mislykka vil jeg at du tenker på to ting:
    1. Hvor gammel du er
    2. Hvor mange bøker du har gitt ut

    SvarSlett
  4. Syv <3333

    (Jeg innså nå at det der kunne oppfattes som et svar på punkt én så vel som punkt to, men du veit jo hva jeg mener.)

    SvarSlett