tirsdag 18. november 2014

Musikalsk utfordring #8: En norskspråklig sang

For meg vil alltid Gåte være noe av det beste som noen gang har hendt norsk musikk (ja, jeg kunne nevnt Seigmen, eller Jokke, eller mye annet, men Gåte ligger mitt hjerte nærmest). Jeg trur nok de fleste veit dette fra før, men for de som ikke gjør det, kan jeg nevne at Gåte tar gamle folkesanger og gir dem en ny drakt med en hardrock- og elektronika-vri. Bendik og Årolilja og Sjå attende er nok de mest kjente låtene deres, og de hadde nok på én måte vært de mest interessante å poste òg, med tanke på at de har musikkvideo, men jeg syns ikke de er blant de beste sangene deres uansett, og det er egentlig mye morsommere å vise dere noe dere kanskje ikke har hørt før. Snåle mi jente handler om et frieri, der gutten blir avvist fordi han tidligere har vært utro mot jenta. Nå har hun funnet seg "ein som standar meg bi, så no kan du reise heimatt med rumpa di." Jækla fengende sang, og vokalarbeidet til Gunnhild Sundli er av en annen verden.



Hele den musikalske utfordringa finner dere her.

3 kommentarer:

  1. Ah, jeg bare elsker Gåte, og har vært så heldig å få gå på to konserter med dem. De er veldig inspirerende i skrivingen min også. Ellers kan jeg anbefale å sjekke opp Folque dersom du ikke kjenner til. De la opp før min tid, men musikken har fulgt meg, og jeg ser frem til gjenforeningskonsert i april. Hurra. Dersom de er av interesse har de låter på youtube :) Ellers er Joachim Nielsen selvfølgelig også svært bra, siden du nevner han.

    SvarSlett
  2. Har nok lytta ganske lite til Gåte, men jeg skjønner absolutt appellen og sangen du trakk frem var absolutt fengende. Jeg tror fortsatt jeg kommer til å lytte mer til julemusikk og musikalmusikk for tiden, men dette var temmelig kult :)

    SvarSlett
  3. Fivrelden: Heldig du er! Sjøl har jeg bare sett dem én gang, på avslutningskonserten på Operataket. Det var til gjengjeld et fyrverkeri! Takk for anbefalinga, skal sjekke ut Folque!

    Karoline: Så bra : D

    SvarSlett