lørdag 6. juni 2020

Fra skisseboka: løsrevne dikt

Jeg skriver ikke så mye dikt lenger, noe som på sett og vis er litt trist, men på sett og vis også helt greit, for egentlig er det ikke så viktig for meg hvilken sjanger jeg uttrykker meg gjennom. Men det hender likevel, fordi noen ganger bare kommer de, dikt er sånn sett mye mer spontant enn andre ting for meg, de kommer når de kommer, og da klarer jeg ikke å stoppe dem, samtidig som jeg ikke klarer å tvinge dem fram på samme måten som jeg til en viss grad klarer med prosa. Jeg skriver ikke sammenhengende eller mye nok til å få utgitt noe poesi med det aller første, men her er noen av dem jeg har hatt en trang til å skrive de siste åra. Noen av dem er sortert inn i samme dokument fordi de i teorien kunne tilhørt samme syklus, noen av dem er indie. Jeg har ingen spesielle ambisjoner med dem, jeg skriver dem mest for min egen del, men det er jo hyggelig om noen skulle finne på å like dem ikke desto mindre.



---



Jeg blar gjennom vennene dine sine Flickr-profiler fra 2010
på jakt etter deg
det vil si, den du var da
som er en helt annen person 

som er noen jeg aldri har kjent
som er noen som liksom bare var noen
som om det ikke er noe spesielt med deg



---



Fuglen som kræsja inn i vinduet

Jeg så på at den døde

likevel kikka jeg ut på plenen 
kanskje fem – seks ganger til i løpet av ettermiddagen 


håpa at den kanskje likevel skulle våkne til live igjen 



---



Jeg leser om andres ville seksuelle erfaringer
revner mine egne strømper

mens jeg spiser ostepopp



---



Jeg husker vi i konfirmasjonsundervisninga
skulle synge Stacie Orricos More to Life

There’s gotta be more to life
than chasing down every temporary high 
to satisfy me

og presten sa
at dette more to life
var Gud


Jeg tenkte det hørtes ut som en quick fix 



---



M og jeg sitter og røyker sammen
og snakker om peniser

Penis
sier M

burde heller hett styggis



---



I begynnelsen var
ingenting
som romma
alt

Singularitet
er et punkt
i romtid
der en egenskap
er uendelig

På et punkt
i romtida
var jeg ingenting
annet enn en idé
Nå er jeg alt

det jeg er



---



Fra stjerner er du kommet

og til stjerner skal du bli



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar