søndag 8. november 2015

Noen tanker om Final Fantasy XIII

Så! Fem år etter alle andre har jeg omsider fått spilt Final Fantasy XIII, og det er ikke fordi jeg endelig har fått fingeren ut av ræva og kjøpt Playstation 3, det er fordi jeg til slutt har innrømt for meg sjøl at det at jeg har en Xbox 360, og en sterk lyst og trang til å spille FFXIII, faktisk går an å kombineres. Men for meg så er FF PS-spill, de er japanske og skal spilles på en Sony-maskin, ikke sånn amerikansk Microsoft-ræl. Men så endte jeg altså opp med å spille det på amerikansk Microsoft-ræl allikevel. Det er jo tross alt bedre enn å ikke spille det i det hele tatt, og så treig i oppfattelsen som jeg er, kommer jeg sikkert ikke til å få somla meg til å kjøpe PS3 før PS5 er på markedet uansett, så.

Det var ei lang og kronglete innledning, dere! Vi går videre til sakens kjerne, syns dere ikke?:

Jeg runda FFXIII i overigår, og jeg sitter igjen med veldig blanda følelser. Disse blanda følelsene skal jeg nå prøve å gjøre rede for, så spoilerfritt jeg bare kan. Og med det mener jeg at jeg trur egentlig ikke det er noen spoilere her, men liksom, jeg fraskriver meg herved alt ansvar for at du med dette får spillopplevelsen din ødelagt og så videre og så videre. VIDERE LESNING FORETAS PÅ EGEN RISIKO! Så da var det ute av verden.

La oss gå litt systematisk til verks, og begynne med det jeg virkelig liker, det første jeg la merke til da jeg begynte å spille at jeg virkelig likte, og det er selvfølgelig hvor pent alt sammen er. Square Enix er jo kjent for å lage særdeles estetisk tiltalende spill, og siden Final Fantasy XII omtrent var det nyeste spillet jeg hadde spilt (det kom for nesten ti år siden!) før jeg begynte på FFXIII, er det jo ikke så rart at jeg blei imponert. Sjølve den delen av spillet der man faktisk spiller (altså ikke ser på cutscenes), er bedre animert enn de cinematiske sekvensene i FFX og FFXII, og bare DETALJRIKDOMMEN WOW. Jeg var rett og slett ikke vant til at et spill kunne ha så god grafikk, jeg veit ikke åssen det er med dere, men jeg kommer faktisk fortsatt ikke helt over hvor utrolig realistisk for eksempel vår heltinne Lightning er animert:


Altså, jeg veit at det ikke er helt rettferdig å sammenligne spill som blei sluppet med ti års mellomrom, men se først på denne summon-sekvensen fra FFXIII:



og se deretter på denne summon-sekvensen fra FFX:



(Uten lyd, av en eller annen grunn?)

Poenget er at det ikke er så veldig lenge siden - det føles i væffal ikke så veldig lenge siden - at jeg blei dritimponert av grafikken til FFX, og så kommer FFXIII og bare... WÆÆÆÆH.

Så grafikken er fin! Som en liten bagatell vil jeg likevel nevne at i tidligere spill har jeg blitt umåtelig bergtatt av alle de vakre landskapa som karakterene beveger seg gjennom, for eksempel Macalania i FFX:


eller Salikawood i FFXII:



(Det eneste jeg fant som viser det sånn delvis OK, er animasjonen på begynnelsen av dette lydklippet.)

I FFXIII er egentlig ingen av landskapa sånn grensesprengede vakre, det har kanskje noe med at FFXIII har en sterkere techno-sci-fi-stemning tilstede enn tidligere spill, men FFVII er også veldig techno-sci-fi-aktig, og jeg husker mange fantastiske landskap derfra - etter den tidas grafikk og målestokk, vel å merke. Dette er selvfølgelig bare personlige preferanser, grafikken i FFXIII er som nevnt forholdsvis upåklagelig, det er vel bare noe med områdedesigna som ikke er fullt så magiske som jeg helst vil ha dem, men dette er jo bare subjektiv sutring.

Og dessuten ikke et virkelig problem i det hele tatt, for det andre jeg la merke til da jeg begynte å spille, var hvor jækla tungrodd og kjedelig hele kampsystemet er. Jeg mistenkte allerede før jeg begynte å spille at jeg ville mislike kampsystemet, bare fordi jeg mislikte kampsystemet i FFXII, og det logiske å gjøre når man lager et nytt spill i samme serie, er jo å bygge videre på og utvikle det man allerede har, og jeg trur nok det er det de har prøvd på i FFXIII, altså å videreutvikle det helt nye kampsystemet de begynte med i FFXII. Altså, jeg blei vant til kampsystemet etter hvert, men det tok ekstremt lang tid før man egentlig hadde noe særlig frihet til å gjøre noe med det, annet enn å trykke på Auto-battle og atter Auto-battle. Jeg skal ikke prøve å forklare kampsystemet for dere, men spesielt interesserte kan jo ta en titt på videoen under. Poenget mitt er uansett at dette kampsystemet ikke helt funker før et stykke uti spillet, og innen man kommer så langt, har man allerede lært å mislike det:


For dere som faktisk så videoen kan jeg jo nevne at de mange rollene man blir presentert for her, bruker laaaaang tid på å dukke opp. Veldig, veldig lenge har man veldig, veldig få roller å velge mellom, og dermed innskrenker det de strategiske mulighetene man har.

En annen ting jeg virkelig ikke liker ved gameplayet, er hvor lineært det er. Jeg leste en norsk spillanmelder som påpekte at man bruker utrolig mye tid på å snike seg gjennom lange, svingete ganger, bare avbrutt av kamper og en og annen cutscene. Noe av det gøye med FF-spilla er jo nettopp alle sidequestene og ikke minst det å gå rundt og utforske byer. Her er det ikke mye utforskning på gang, ikke før helt mot slutten av spillet, hvor man plutselig får muligheten til å utforske fritt et ganske stort område - og til og med gjøre sidequester - og det er så utrolig befriende når den muligheten endelig byr seg! Altså, jeg skjønner jo greia, all snikinga samsvarer med plottet, som i ekstremt grove trekk basically går ut på at en gjeng folk er wanted av staten, og alle jakter på dem og vil drepe dem, så da sier det seg kanskje sjøl at man ikke bare kan valse rett inn i en by og utforske i vei, men det har konsekvenser for hvor morsomt det er å spille, altså.

Og jeg benytter nevninga av plottet som ei anledning til å gå videre til å snakke om nettopp plottet. Som jeg i all hovedsak faktisk liker, selv om det er litt forvirrende til tider. Da er det fint at spillet kontinuerlig fører en slags logg over hva som har skjedd hittil, ellers er jeg ganske sikker på at jeg ikke hadde hatt noen idé om hva som foregikk noen gang. Men altså, ja, det er spennende, og jeg syns som alltid (det vil si med unntak av FFXII, som etter min mening har det dårligste FF-plottet noensinne) at folka i Square Enix er eksepsjonelt gode på å virkelig forme en verden fra fundamentet. Det er et komplekst og merkelig samfunn vi blir presentert for i FFXIII, men det blir grundig forklart med den største selvfølgelighet, og jeg trur på hvert ord av det. Mange av aspektene her er skikkelig interessante, og for min del var det nettopp plottet som gjorde at jeg fortsatte å spille, til tross altså for et gameplay jeg ikke likte sånn kjempegodt. Dermed er det veldig synd at det mot slutten blir totalt kaos i historiefortellinga, snarveier gjøres over en lav sko, og når rulleteksten flimrer over skjermen, sitter man, eller i væffal jeg, tilbake uten å skjønne en dritt. Jeg måtte google "final fantasy xiii ending" bare fordi jeg var et enormt spørsmålstegn, og fant kjapt ut at det var det også ganske mange andre som var. Store spørsmål forblir ubservarte, og utrolig mange ting bare... gir ikke mening overhodet?

Jeg syns de fleste karakterene er helt greie. Jeg har ingen problemer med hovedpersonen Lightning, Fang er faktisk ganske kul, Vanille er litt irriterende, men likevel søt på sitt vis til tider, Snow er både teit og koselig, og Sazh og Hope føler jeg litt at bare er der. Dette er et step up fra FFXII, der jeg hata nesten alle karakterene, men et stort step down fra FFX og FFVII der jeg elsker nesten alle karakterene. I FFXIII føler jeg derimot aldri at vi blir ordentlig kjent med dem, og til og med i de litt rørende scenene, sliter jeg litt med å bry meg så mye om hva som faktisk skjer med dem.

Dette var vel de vesentligste punktene, men det er en ting til jeg vil nevne som jeg aldri egentlig hadde trudd at skulle være et problem når jeg spiller, og det er at jeg nesten syns det er litt for lett? For det første er det steder å save rundt hvert eneste hjørne, mens man i de tidligere spilla har måttet streve litt for å nå dem i tide. For det andre lar spillet deg begynne på nytt igjen hvis man dør, og da er det ikke snakk om ved forrige sted man sava, altså, men bokstavelig talt rett før du døde - eller det vil si, rett før kampen som førte til at du døde. Dessuten begynner man hver kamp med maks HP - eller liv, om du vil - noe som heller ikke har vært en greie tidligere. Selv om det i og for seg er litt behagelig å slippe å være dritstressa når man har en bossekamp eller noe sånt fordi det ikke er noe big deal om man dør, så er likevel den følelsen når man har klart en boss man har slitt lenge med i et hvilket som helst annet spill, helt ubetalelig. Denne fantastiske mestringsfølelsen uteblir med andre ord i stor grad fra FFXIII.

Så som sagt: blanda følelser. Jeg avslutter med litt stemningsbilder, bare sånn for the heck of it:






Så nå gjenstår vel bare å spille Final Fantasy XIII-2, antar jeg. Hvem veit. Kanskje det til og med gir meg svar på noen av spørsmåla jeg satt igjen med etter overigårsdagens strabaser.

5 kommentarer:

  1. OH MAN EG ER TOTES INTERESSERT I DETTE OG HAR mange ting å si!! idk kvifor eg er så !!!!! om ffxiii fordi eg er i store trekk einig med deg? særlig med at plottet kinda bygde seg opp veldig fint ei stund og så berre poof farvel?? (tho eg ELSKER vanille og fang esp at dei er rly gay men det er ein annan sak). og ok det er ikkje så meir å seie på det, fordi yeah eg er einig, men! FFXIII-2 syns eg absolutt du skal spille fordi det elska eg? altså det er ikkje perfekt, men eg syns det er vesentlig mykje betre enn FFXIII. og det har tidsreise som eg ELSKER. da det ikkje var komt ut ennå og berre var sånn ooh oppfølger så var eg ganske meh? men så høyrte eg at tidsreise og eg berre OK IM IN. det svarer ikkje på så masse spørsmål man sitter igjen med fra FFXIII tho, skal sies, og til å begynne med berre gir det deg ein million nye spørsmål, MEN det... er flinkere til å gje deg svara på dei nye spørsmåla? og eg bryr meg mykje meir om historien og folk (anna enn snow. fuck snow. eg hater snow, sjølv om eg vart vaguely meir ok med han mot slutten av xiii sååå nei bleh og eg hata han enda meir i xiii-2), og det er meir... utforskbart? du kan velge meir kvar du drar, sjølv om det er ein viss rekkefølge? og det er nokon stader i spillet som berre. WOW. eg vart skikkelig into it vertfall. men altså yeah! eg er sånn som er sånn SPILL XIII FOR Å KUNNE SPILLE XIII-2 TBH?? men samtidig det er ikkje eit perfekt spill, det er ting ved slutten eg ikkje er entirely happy w utan å seie noko meir om det og spoile, men eg er veldig glad i det. OK END RANT.

    SvarSlett
  2. Enig med du. Nådde nesten slutten av spillet an gang for to år sida, og har ikke engang runda det fordi jeg ikke gadd. Storyen er grei inntil et visst punkt, men som du sie,r veldig lineær og ikke så veldig spennende. Grafikken er HERLIG. Kampsystemet plagde meg bare ei lita stund (til jeg faktisk fulgte ordentlig med på tutorialen, that is). Det jeg ikke var særlig begeistra for, var musikken, noe som også er en stoooor del av spillet. Bare se på FFX (som forøvrig er det beste FF-spillet EVER, og som jeg har kjøp i hvert fall fire ganger bare fordi jeg ELSKER det!) Jeg lover å runde det en dag. Lover. Må bare runde The Witcher 3 først ^^

    SvarSlett
  3. Interessant innlegg. Nå kan jeg ikke kommentere ting så grundig siden jeg alltid har vært mer into Nintendo og det som regel har vært broren min som har hatt kontroll på Playstation-konsollene og spillene familien min har hatt og dermed har mye mer erfaring med Zelda og Super Mario enn Final Fantasy, men jeg syns du forklarer godt tankene dine om ting og får godt frem det gode så vel som det du er mindre fornøyd med så det var jo interessant lesning likevel. Og ååå, jeg skjønner skikkelig frustrasjonen over det når ting er for lineært for det er det som er grunnen til at jeg aldri rundet Super Mario Galaxy selv om jeg syns det var teknisk imponerende og hadde flott musikk og masse sånt. Men det føltes ikke som om man virkelig kunne utforske omgivelsene i eget tempo sånn som med Super Mario 64 og ikke minst "Legend of Zelda: Ocarina of Time" som jeg elsker selv om det tok flere år før jeg rundet begge spillene. Jeg elsker når man virkelig kan utforske alt, når det føles som om man har fullstendig frihet og skjønner dermed godt at et lineært gameplay kan skape en del irritasjon sånn sett. Og ja, jeg liker slike innlegg som dette veldig godt. Jeg har kanskje ikke så peiling på Final Fantasy, men det er gøy når folk nerder om ting og man merker engasjementet det kommer fra. Yay!

    SvarSlett
  4. Final fantasy syv er etter min mening det beste spillet. Jeg er så glad i historien og karakterne og har hjertet voldsomt i halsen for remaken. For de skal kutte plottbiter. :( Final Fantasy XII har jeg ikke prøvd, men etter det du skriver bør jeg nok teste det ut. :)

    SvarSlett
  5. Ingrid: Har så vidt begynt å spille XIII-2, og foreløpig trur jeg nok at jeg liker det bedre, væffal, som du sier, med tanke på lineæritet og gameplay. Og JA ASS, Fang og Vanille er rly gay, det tenkte jeg også masse på : D

    Sylvi: Jeg også elsker FFX og syns det er det beste FF-spillet noensinne, og i det hele tatt det beste spillet noensinne!

    Karoline: Så fint at du også fikk noe ut av innlegget sjøl om du ikke har noe særlig forhold til Final Fantasy. Ofte blir det jo bare sånn når man er oppvokst med forskjellige typer konsoller.

    Fivrelden: Aaahh, jeg elsker også FFVII, det er et helt fantastisk spill! Syns ikke du bør stresse med å prøve ut FFXII, er ikke sånn megabegeistra for det, men det er jo et greit spill å ha med seg.

    Takker forøvrig alle dere for kommentarer og for innspill og for at dere gadd å lese!

    SvarSlett