lørdag 8. juli 2017

Men hva spiser du egentlig? #10: Wok

Først vil jeg bare si at dette sannsynligvis blir det siste matinnlegget mitt med dårlige bilder, i og med at den nye telefonen min har et veldig godt kamera. Er bare å glede seg, I suppose. Men i dag, altså:


Wok kan, i likehet med veldig mye annen mat jeg lager, lages på et utall forskjellige måter. Min typiske wok er en generell-asiatisk variant (er det dette som kalles fusion, kanskje) med utgangspunkt i ingredienser man allerede har. Grønnsakene kan varieres, men i woken på bildet har jeg brukt:

En paprika i strimler
En gul løk i båter
En - to gulrøtter i staver
En halv brokkoli, skjært smått
En boks hermetiske vannkastanjer
En vårløk i ringer

I tillegg trenger man:
Quorn (eller en annen proteinkilde)
Nudler (for eksempel eggnudler eller risnudler)
Rista sesamfrø
Noen centimeter hakka rød chili
Noen centimeter finhakka ingefær
To - tre finhakka hvitløksfedd
Sweet chili-saus (eller sursøt saus)
Soyasaus
Ei spiseskje peanøttsmør
Litt fersk koriander

Begynn med å skjære opp grønnsakene mens du rister sesamfrø. Du kan bruke de jeg har nevnt over her, eller bruke de du allerede har tilgjengelig eller liker best. Andre grønnsaker som passer bra i wok kan være sukkererter, ymse typer sopp, blomkål, bambusskudd og bønnespirer. Sesamfrø ristes i tørr panne på middels varme til de har blitt gylne, men ikke svidd. Når de er ferdige, setter du dem bort så lenge.

Så lager du sausen. Denne går på slump for min del, og varieres også etter hva jeg har tilgjengelig. Du kan jo prøve deg fram med et par spiseskjeer soyasaus, et par spiseskjeer sursøt eller sweet chili-saus, ei spiseskje peanøttsmør, og hakka chili, hvitløk og ingefær. Noen ganger rører jeg også inn ei teskje hakka koriander-paste. Rør alt dette sammen til konsistensen er jevn.

Sett på vann til å koke nudler i, jeg er ikke så nøye med mål, men det skal dekke nudlene. Begynn å woke mens du venter på at vannet skal koke, og når det koker, hiver du nudlene oppi (de fleste nuddelpakker har allerede delt nudlene opp i porsjoner). Koketid står på pakka.

Når du skal woke begynner du med de harde grønnsakene, som gulrøtter og brokkoli. Wok dem på høy temperatur i noen minutter før du tilsetter vårløk og løk. Quorn kan også tilsettes nå. Hermetiske grønnsaker tas oppi rett før nudlene.

Når nudlene er ferdigkokt lar du dem renne av seg i et dørslag før du hiver dem oppi wokpanna. Grønnsakene skal være gjennomvarme og ha litt tyggemotstand, men ikke være vanskelige å spidde med en gaffel. Når de er ferdige, heller du over sausen og de rista sesamfrøa og rører det sammen så alt er dekt med saus. Når alt er varmt igjen, drysser du over hakka koriander. Voila, maten er klar.

Veldig godt med mangoiste til!

2 kommentarer:

  1. I mangel på fryser (noe jeg mesteparten av tiden klarer meg ganske greit uten) blir det mest ferdigblandinger som bare skal varmes opp om jeg først spise wok, men jeg liker å ha det som tilbehør til f.eks. laks sammen med sweet chili saus. Woken din så likevel god ut og det er uansett fint med gode innspill til hva man kan lage som middag, dessuten har jeg ikke helt tenkt på at wok sammen med nudler for eksempel jo kan være helt ålreit middag i seg selv.

    For øvrig tar du litt feil angående iste, det skal ikke ha mangosmak, men sitronsmak (nei da, det er jo smak og behag, jeg syns bare at det er aller mest riktig med sitronsmak på iste) ;)

    SvarSlett
  2. Nå er det for så vidt ingen ingredienser her som krever fryser, da, men det kan jo likevel være kjekt med ferdigblandinger. Sitroniste er også veldig godt, men jeg digger mango i absolutt alle sammenhenger, også istemessig ;)

    SvarSlett