tirsdag 21. oktober 2008

Bookmeme

Man hadde ikke før utfordra seg ferdig, før Karoline kommer her og kommer her og tagger meg i en bokmeme-ting. Jeg eier ikke ord.



1) Which book do you irrationally cringe away from reading, despite seeing only positive reviews?
Sånne gamle klassikere, sånn, Hamsun og sånn. Det er sikkert bra, for ellers hadde de jo ikke vært i litteraturhistorien eller hva det er for noe, men jeg er ærlig talt skeptisk til hvor mye jeg kan få ut av å lese om en fyr som er sulten. På føkkings 158 sider. Det er 158 sider for mye, spør du meg.

2) If you could bring three characters to life for a social event (afternoon tea, a night of clubbing, perhaps a world cruise), who would they be and what would the event be?
Nå gjør du det vanskelig, gitt. Jeg kommer sikkert til å forandre mening med én gang jeg har skrevet noe ned, men vi gjør da likevel et forsøk: afternoon tea med Timo fra Kjære Timo, night of clubbing med for eksempel Helge fra Mannen som elsket Yngve (bortsett fra at jeg tviler på at det hadde blitt "clubbing" da, høhø) og world cruise med Edward Cullen (jaaaaaada, jeg er så teenybopper, så!)

3) (Borrowing shamelessly from the Thursday Next series by Jasper Fforde): you are told you can't die until you read the most boring novel on the planet. While this immortality is great for a while, eventually you realise it's past time to die. Which book would you expect to get you a nice grave?
For eksempel den jeg nevnte innledningsvis. Eventuelt en biografi om et menneske jeg gir fanden i.

4) Come on, we've all been there. Which book have you pretended, or at least hinted, that you've read, when in fact you've been nowhere near it?
Jeg trur jeg har ljugd på meg Harry Potter noen ganger. Haha. Det er ikke helt på viddene, da. Jeg har jo liksom bare sagt "jeg har lest Harry Potter." Den setninga sier ingenting om at jeg har lest hele serien, så egentlig ljuger jeg ikke, da, når jeg sier at jeg har lest Harry Potter, mens jeg i virkeligheten bare har lest den første boka. Sånn, helt egentlig, mener jeg.

5) You're interviewing for the post of Official Book Advisor to some VIP (who's not a big reader). What's the first book you'd recommend and why? (If you feel like you'd have to know the person, go ahead and personalise the VIP).
Er vanskelig å si. Muligens Kjære Timo av Elin Brodin. Den er en av de vakreste bøkene jeg noen gang har lest, og så er den på så vidt over hundre sider.

6) A good fairy comes and grants you one wish: you will have perfect reading comprehension in the foreign language of your choice. Which language do you go with?
Japansk, så kunne jeg ha lest bøkene til herr Murakami uten noen teit engelsk-til-norsk-oversettelse. For ikke å snakke om originalspråklig manga.

7) A mischievous fairy comes and says that you must choose one book that you will reread once a year for the rest of your life (you can read other books as well). Which book would you pick?
Sikkert Kjære Timo der og. Den er liksom ikke så lang at du rekker å bli lei av den i løpet av tida du leser den.

8) That good fairy is back for one final visit. Now, she's granting you your dream library! Describe it. Is everything leather bound? Is it full of first edition hardcovers? Pristine trade paperbacks? Perhaps a few favourite authors have inscribed their works? Go ahead-let your imagination run free.
Selvfølgelig er alle first edition hardcovers. Pocketbøker plager meg litt, til tross for at jeg kjøper dem hele tida fordi de er så billige. Alle bøkene kommer med en personlig hilsen til meg skrevet på den første sida, og... ja. Det var hvor langt fantasien min rakk i dag.



Da var vel tiden vi alle har ventet på kommet, nemlig tiden da jeg skal tagge noen nye ofre. Her kommer de:
Eva (fordi jeg ikke fikk tagga henne sist)
Dagboksamlerumleren (som hevn)
Rusket (også som hevn)

3 kommentarer:

  1. AHHHHH. Eg har blitt utfordra. JIPPIJIPPIJIPPI. Dette skal bli artig, eg tar utfordringa på strake ark. Eg visste ikkje at du og les bøkene til Murakami? Det er GENIALE bøker. Zomg. Lest trekkoppfuglen?

    SvarSlett
  2. Skal helt ærlig innrømme at jeg egentlig ikke har lest dem, bare hørt sinnssykt mye bra om dem, og har veldig lyst til å lese sjøl (: Men må se og bli ferdig med Narnia først. Og så Harry Potter, som jeg har lovt å lese etter det. Og så Twilight. Og sååå får jeg sikkert tid til Murakami :] Gah, jeg leser så sakte...

    SvarSlett
  3. Du eide jo masse ord, det ble jo et innholdsrikt og ganske så interessemant innlegg. Vil ellers nevne at jeg er enig med deg når det gjelder bøker jeg ikke leser til tross for gode anmeldelser, leser veldig lite klassikere selv. Burde ellers la være å kommentere blogger nå, særlig fordi jeg må tidlig opp i morgen, men hallo, hvem hadde jeg vært om jeg hadde vært fornuftig, da hadde jeg ikke vært meg selv rett.

    SvarSlett