mandag 27. oktober 2008

Matprat

Har nettopp fått i meg en urteburger nå, og prøver å lure meg sjøl til at det var sunt. Urteburger, liksom. Åssen kan en matrett med urter være usunt?

Vel, legger man til tonnevis med ketsjup, og en god porsjon Pepsi Max (uten sukker fordi jeg også i dette tilfellet prøver å lure meg sjøl til å tru at det er sunt), blir det ikke så sinnssykt sunt at det gjør noe. Folk trur at jeg er moderat helsefrik fordi jeg er veggis og kun bestiller vann på restaurant. Vel, grunnen for sistnevnte er rett og slett at det er gratis. Og jeg lover deg at det er helt vilt mye usunt man kan få i seg uten kjøtt.

Ta godteri, for eksempel. Hver jævla dag spiser jeg godteri. Hver jævla dag! Ofte er det omtrent ikke bevisst. Det vil si, det er sjelden jeg for eksempel går i skolekantina og kjøper noe annet enn iste og rundstykke. OK, så kjøper jeg ca. annenhver dag boller, men jeg kjøper ca. aldri de virkelige synderne som sjokolade og pastiller. Da er det egentlig verre hjemme. Vi har alltid noe småsnop liggende, og bare fordi det er tilgjengelig spiser jeg det. Jeg trenger egentlig ikke å være spesielt glad i det heller. Nå for litt siden, for eksempel, så jeg noen ekle, syntetiske, plastaktige, grelt oransje ting som lå og slang rundt. Jeg har smakt dem før, og veit at de smaker like kunstig som de ser ut, men de lå der. Inn i kjeften, borte. Det er sånt som skjer. Og dette til tross for at det ligger gode ting, som jeg faktisk liker, som epler og pærer på bordet. Ett argument er jo at jeg er allergisk mot det, og klør som et lite helvete sjøl om jeg bare spiser noen få biter. Men all denne snopspisinga gir meg hyppigere herpesutbrudd, og det er tusen ganger verre enn litt kløing som går over i løpet av timen.

Og matretter, som kunne ha vært sunne, som nevnte urteburger, gjør jeg straks superusunne ved hjelp av få, men effektive grep. Litt sånn som når jeg spiser salat og. Dressing all the way, baby! Eller som Alex sier; at jeg spiser dressing med salat.

Akk.

4 kommentarer:

  1. "Pastiller" er et veldig søtt ord. Lenge siden jeg har hørt det... Det er litt sånn bestemor kunne ha sagt :D Og apropos matprat. Gå inn på matprat.no for oppskrift på en vegetarlasagne som så lettvint og supergod ut.

    SvarSlett
  2. Hahaha! Jeg kjenner meg igjen! Og jeg lurer meg selv til å tenke at jeg spiser sunt fordi jeg er vegetar O_o Men hadde det vært godteri i skapet mitt så hadde jeg spist det Ö Hvor får man urteburger? Ö

    SvarSlett
  3. Jeg er ikke spesielt sunn jeg heller, hvis det er noe trøst.
    Riktignok er jeg flink til å holde godteri, potetgull og brus hovedsaklig til helgene, men det er jo fordi jeg er så glad i sånt at jeg nesten må sette noen regler for meg selv for å ikke overdrive helt. Og jeg spiser alt for mye kjeks og sjokoladeboller, kjøper sjelden lettvariant av ting for skal det være brus så skal det være ordentlig og da helst Coca Cola (som er min og min fars favoritt) og jeg spiser kjøtt (men det hadde nesten hvem som helst gjort hvis de hadde hatt faren min for han lager verdens beste biff og hamburger).
    Til mitt forsvar så spiser jeg faktisk frukt og grønt hver eneste dag og dessuten så er jeg ikke allergisk mot noe (jeg har vært veldig heldig når det gjelder sånt). Jeg tar dessuten vann på restaurant av samme grunn som deg.

    Og nå skrev jeg egentlig et litt vel inngående og dyptpløyende kommentarstykke, men så er jeg også innmari bablete. Og nå vet du en masse unyttig kunnskap om mitt forhold til tinga du pratet om (hvem vet, kanskje det en gang blir spurt om på en episode av Kvitt eller dobbelt om 30 år?)

    SvarSlett
  4. Veit du, Vibeke, det sa Jenny fra Skrivebua om ordet "artig" og. Jeg trur jaggu jeg er forut for min tid, jeg.
    Urteburger = Meny. Eventuelt Sverige. I Sverige er det i tillegg billig. Harrytur ftw!!1!11 8D
    Haha, kunnskap er kunnskap, og kunnskap er mer eller mindre nyttig. Jeg kan melde meg på i kategorien "Karolines spisevaner". Hadde sikkert blitt en hit, det og.

    SvarSlett