lørdag 11. oktober 2008

Helgepower

"Faen, asså... Jævla pen, ho der Katrine, asså."
"Ja..."
"Sku faen gitt høyrearmen for å bli sammen med hu."
"Venstrearmen og."
"Venstrarmen? Ka sku du ha runkt med då? Beina?"

"Fitte, rock og revolusjon!"

"Sku me kanskje gått mer i en sånn der Sting-retning, då, hæ? Starta et følsomhetsband og kalt oss for Te og Stearinlys?"

"Hei, hei, se her! Stavangers største kug! Se her, Andi... Rulle, la nå Katrine vere i fred, og så kommer du bort her og ser på tissen til storebror."

"Tennis!? I frelsaren Jesu Kristi navn - tennis!? Ka, har du fått AIDS, ellår?"

"Herregud, slutt å ver så jævla kug, då."

"Kor mange vennar har du, Helge?"
"Med eller uten Rulle?"

"Eg spelar trommår fra himmelen! Eg e Helge, frelsaren Helge Kristus, pint av Pontius Pilatus!"

"Satan... Det står jo kug i pannen på meg!"
"Nei, gjør det dét? Kor då?"

Jeg kjøpte filmen i går, og nå kan jeg få så mye Helge jeg vil - når enn det måtte passe meg! I væffal bortimot.

Og så kom jeg til å tenke på en ting. Tenk om jeg hadde uttalt Helge som de grammatiske (?) reglene for dialekta mi krever. Altså, sånn som at jeg uttaler "helg" (som i ukeslutt) som "hælj", og "elg" som "ælj." Da hadde Helge hett "Hælje." Det er kanskje like greit at han kommer fra Stavanger, og ikke Lier. Nå trur jeg riktignok aldri at jeg har møtt noen som har presentert seg som Hælje, da, ikke i Lier engang. Men fortsatt.

Og så ligner Andreas på ei blanding mellom Johnny Rotten og Sid Vicious. Det er ganske tøft.

6 kommentarer:

  1. Hælje, ja :O) Det hadde også vært moro om man uttalte "hel" i navnet Helge som "hell" og "ge" som "yeah", sånn at man bare kalte ham "Hell yeah". Bare en mulighet som dukket opp siden jeg har en rar sans for humor for øyeblikket. Ellers så er det mange gode sitater i den filmen og jeg husker da jeg så "Mannen som elsket Yngve" på kino og hvordan hele salen lo skikkelig da Helge sa "Tennis!? I frelsaren Jesu Kristi navn - tennis!? Ka, har du fått AIDS, ellår?" Det var et sånt magisk øyeblikk da alle i salen delte latter over det samme og var en svært god kino-opplevelse (i tillegg til at filmen jo er bra).
    Anyway, fint innlegg, ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Helge <333333 han er way morsommere i filmen enn i boka. kanskje fordi filmen er mer sånn, morsom? xD
    jeg *trenger* den filmen på dvd.
    og det med Andreas har jeg og tenkt på ^^

    SvarSlett
  3. Jeg heier på Helge, han er tøffere enn Thomas-toget, og det sier litt.

    SvarSlett
  4. Hell yeah! 8D Den likte jeg!
    Helge er teh sex.

    SvarSlett