mandag 2. juni 2014

Tre anbefalinger på M

Monkey Island - Jeg trur jeg var omkring ti år da jeg blei introdusert for denne klassiske spillserien. Vi fikk treer'n, The Curse of Monkey Island, via en spillklubb vi var medlem av på den tida, og jeg syns det var kjempegøy å spille. Uheldigvis forstod jeg ikke da den ekstremt satiriske humoren, men det har jeg gjort i etterkant. Litt kjedelig er det dermed at det ikke går an å installere The Curse of Monkey Island på nyere maskiner, men ei tid etterpå skaffa vi oss firer'n i serien, Escape From Monkey Island. Nå enda nyligere fikk noen av dere kanskje med dere at jeg lasta ned originalspillet i en nyoppussa utgave. Det kan du også gjøre for en billig penge fra komplett.no. Uansett, dette er så så så vittig. Som østlending bruker jeg veldig sjeldent det uttrykket, men det stemmer veldig godt i denne sammenhengen. Man følger altså Guybrush Threepwood (som blei hetende Guybrush fordi folka som lagde ham, lagde ham i et program som hette Brush, og de visste ikke hva han skulle hete ennå, så de bare lagra fila som "guy" så filnavnet blei til guy.brush og de syntes det klang usedvanlig godt), og dette blei en så lang parantes at jeg setter punktum nå. Men man følger som sagt Guybrush, en ung kar som har lyst til å være sjørøver. Love interest'en hans heter Elaine, og nemesisen hans heter LeChuck, og grunnplottet i hvert av spilla er uhyre simpelt, men det er alle replikkvekslingene og de absurde situasjonene Guybrush havner i for å nå målet sitt som gjør spillet så innmari verdt å spille. Det er så mange interne vitser, så mange referanser, så mange running gags, og så mange klassiske scener som aldri vil bli gamle. "That's the second biggest monkey head I've ever seen." Dette er forøvrig snakk om et pek-og-klikk-puzzle, og det ligger jo ikke for alle, men sånn som meg, da, som når jeg er hjemme i Lier digger å sitte med sudoku eller kryssord, syns dette er et meget spillbart spill. Her er noen mer eller mindre tilfeldige bilder fra noen av de forskjellige spilla:




Har noen forresten lyst til å være med og cosplaye Guybrush en gang?

Mysterious Skin - Dette har vært en av yndlingsfilmene mine veldig lenge, og en gang lovte jeg dyrt og hellig at jeg ikke skulle se filmen igjen før jeg hadde lest boka den var basert på. Det løftet brøyt jeg, men så er det en veldig bra film og, da. Når jeg ser den igjen nå, innser jeg at noen av replikkene høres litt konstruerte ut (særlig de til Wendy, sjøl om Wendy på alle andre måter er en veldig kul karakter), men det er fortsatt den grunnleggende melankolske atmosfæren og de fantastiske skuespillerprestasjonene til Joseph Gordon-Levitt før han blei allemannseie og Brady Corbet som gjør hele filmen. Og sjøl om han fungerer mest som en comic relief, er jeg også veldig glad i karakteren Eric. Uansett, det handler om livet til to tenåringsgutter. Neil er en prostituert tøff-i-trynet high school-dropout som bærer på en mørk hemmelighet. Brian er en sosialt utilpass nerd som trur han har blitt bortført av romvesener. De spilte på samme baseball-lag det de var små, men har siden ikke sett hverandre. Så møtes de igjen. Og bare, dette er skikkelig vondt og vakkert på akkurat den måten jeg liker det, og den har et av de mest fantastiske soundtracka jeg har hørt. Takk for å introdusere meg til Slowdive som femtenåring. Men altså, jeg må lese boka. Det må jeg jo bare. Og her, ta en trailer:




minismartinis.com - Dette er en av de mest inspirerende bloggene jeg veit om, og noen ganger skulle jeg ønske at jeg klarte å blogge sånn sjøl, men jeg innser jo at jeg er altfor bablete, pessimistisk og dårlig til å ta bilder. Men så enkelt kan det altså gjøres. For det er nettopp minimalismen ved denne bloggen jeg liker så innmari godt. Det enkle, men konsise og veldig gode språket, måten hun får bare én eneste setning til å klinge som poesi. I tillegg er det de fine bildene, også ofte dem med en poetisk undertone. Og liksom, hele bloggen har sånn ei særegen stemning, en florlett hyllest til alle tings skjønnhet. Hvis du har en dårlig dag, hjelper det faktisk å ta en kikk innom der.

2 kommentarer:

  1. På et eller annet tidspunkt burde jeg sikkert laste ned "Monkey Island" på dataen min for jeg lasta det jo ned på iPad-en til moren min i romjulen, men når jeg besøker moren min driver jeg jo ikke med spilling. Problemet mitt med spill er at jeg har veldig liten tålmodighet med utfordringer og blir veldig nysgjerrig på hva som følger så jeg ender opp med å bruke guider i alt for stor grad. Det er en ond sirkel...

    Og Mysterious skin er en fin film og takk for tips om blogg jeg kan sjekke ut :)

    SvarSlett
  2. Det er som sagt ikke det beste spillet man kan spille om man er utålmodig, men det har til gjengjeld veldig uforglemmelige dialoger, så dét er nok enda bedre enn sjølve gameplayet. Og værsågod! ;)

    SvarSlett