onsdag 1. juli 2015

Tre anbefalinger på Z

Zola Jesus - Dette er den dama i verden med vakrest stemme, det er jeg helt sikker på. Den er så utrolig kraftig og følelesformidlende at det er helt vilt. Jeg er ikke dessverre ikke så begeistra for det nyeste albummet hennes, sjøl om hun selvfølgelig synger helt fantastisk, men Conatus har veldig mye fint på seg. Likevel er det de første sangene jeg hørte av henne fra de tidlige utgivelsene hennes, sånn som Poor Animal (som sannsynligvis er den av låtene hennes jeg liker aller, aller best), Night og I Can't Stand som virkelig setter i gang gåsehuden. Ikke minst gjør hun en formidabel vokalinnsats på en del av sangene til Former Ghosts. Som om ikke dét var nok, ser hun helt usaklig kul ut, og poster jevnlig flere kunstneriske sjølportertt på Facebook-sida si. Bare se (og for all del, hør!):





Zhang Jingna - Dette var min favorittfotograf da jeg var yngre. Jeg syns fortsatt hun tar fine bilder, men nå driver hun mest med kommersielle oppdrag, og konsentrer seg ikke like mye om de særdeles emovennlige bildene jeg pleide å elske av henne. Hun har ei Facebook-side her som kan likes hvis du vil, men vil du se de eldre bildene hennes som jeg falt pladask for for en ti års tid siden, må du inn på deviantART-profilen hennes. Jeg har rota fram noen av yndlingsbildene mine, og det er kanskje ikke så vanskelig å forstå hvorfor jeg likte dem så godt. Hele estetikken appellerte helt utrolig mye til mitt drømmeaktige, emosjonelle, sjelfulle femten år gamle vesen, som attpåtil hadde en sterk fetisj for alt som var asiatisk:





Zombier - Bare fordi zombier er awesome, og det aller meste blir bedre med zombier. Det var derimot ikke før jeg så The Walking Dead at jeg skjønte at de faktisk kan være oppriktig skumle, istedenfor bare kule og treige. Ellers kan jeg nevne at jeg digger Shaun of the Dead, gleder meg til å lese Pride and Prejudice and Zombies (som attpåtil skal bli film med Cersei Lannister i en sentral rolle, yay!) som jeg har stående ulest i bokhylla, og i det hele tatt så bare... hjerne?

2 kommentarer:

  1. Yay! Dette skal jeg sjekke ut! Sikkert fake, men jeg elsker Derren Brown's Apocalypse. Reality-zombie-TV! Premisset går ut på å få en uvitende frivillig til å tro at han faktisk befinner seg i en zombieapokalypse. Veldig interessant og underholdende! Del 1 kan ses her.

    SvarSlett
  2. Åh! Det høres både kult og litt... slemt ut? Minner meg om noe greier jeg så fra Japan (selvfølgelig), bare at der lurer de -barn- til å tru at en zombie har drept faren deres og er nå på vei inn til huset for å drepe dem. Men akkurat dét blir litt for drøyt, syns jeg.

    SvarSlett