søndag 10. juli 2016

Noveller

Jeg veit ikke om det er på grunn av tilbakemeldinga jeg fikk på den siste samlinga i Tromsø, eller om det er avslaga jeg fikk fra skriveskolene, sannsynligvis er det en kombinasjon av begge disse og litt til, men jeg har ikke fått til å skrive på romanprosjektet mitt i det hele tatt i sommer. Det er ikke det at jeg egentlig syns det er dårlig, det er bare det at jeg ser at det er så utrolig langt igjen før jeg er ferdig med det, og det er så mye som mangler, og som mye som gjenstår, og så mange reint strukturelle endringer jeg er nødt til å gjøre for å få alt til å funke, og den slags endringer syns jeg det uansett er vanskelig å få til før jeg har skrevet gjennom hele historien, og bare dét er det lenge igjen til jeg får til. Jeg veit ikke om dette er lurt eller ikke, kanskje er det nå som jeg er så lei av alt sammen at jeg bare må tvinge meg sjøl til å fortsette, men i det siste har jeg brukt skriveenergien min på noe annet, bare fordi jeg akkurat nå ikke orker å skrive på noe som jeg uansett bare blir mer og mer lei av. Håpet er at hvis jeg skriver på noe annet, som jeg føler at jeg får til, og som jeg har lavere ambisjoner med, kanskje får tilbake skrivegleden som jeg igjen kan overføre til romanprosjektet. Og det er faktisk ikke det andre prosjektet, men noe jeg tentativt har valgt å kalle ei novellesamling, som jeg har jobba med nå i det siste. Noveller er både en ny og en gammal sjanger for meg, jeg husker at jeg skreiv ganske mange av dem i den tida da jeg var aktiv på Skrivebua, men etter hvert glemte jeg det litt bort. Så fikk sjangeren en ny renessanse for meg på førsteåret i Tromsø, da nettopp noveller var temaet for en av samlingene. Jeg følte at jeg fikk det bra til og koste meg ikke så reint lite med å skrive den fram.

Så det er sånn det er nå. Jeg prøver meg fram, og det er litt befriende at hvert handlingsrom er så lite, sånn at om det er strukturelle endringer som må gjøres, så er de forholdsvis små og overkommelige. Jeg er litt bekymra for at kanskje alle novellene jeg skriver egentlig handler om det samme, men foreløpig er det bare fint å skrive på noe jeg i det minste har et snev av tru på.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar