fredag 9. januar 2009

Max Manus (2008)

Jeg er ikke fan av Aksel Hennie. Og ikke Nicolai Cleve Broch. Det er ikke fordi de er dårlige skuespillere, for det er de jo egentlig ikke i det hele tatt, men det er liksom samme grunn som at jeg ikke er direkte glad i My Chemical Romance: jeg er lei dem. Det lages bare et fåtall norske filmer uten dem, og har de først ikke herr Hennie og herr Cleve Broch i seg, har de den like mislikte duoen Kristoffer Joner og Ane Dahl Torp i seg. Og egentlig hadde ikke det så mye med saken å gjøre, bare at det var en av fordommene mine idet jeg gikk inn i kinosalen. Men det er igrunn ikke noe reellt problem.

Så ja. På begynnelsen av 1940-tallet er Norge okkupert av Tyskland under andre verdenskrig. Vår venn Max Manus er lederen av ei terroristgruppe som til å begynne med saboterer litt og stikker noen kjepper i hjula for tyskerne i ny og ne. Etter hvert blir ting alvorligere. Tyskerne blir flere, oppdraga blir farlige, og Max Manus blir et mer kjent navn. Og snart er det skummelt hvor alvorlig det hele har blitt.

Det første jeg la merke til, var (åpenbart nok) sjølve introen i filmen. På elegant og svært effektivt vis blir vi tatt med til det som på filmen er nutiden gjennom en utradisjonell kortversjon av åssen krigen for Norge utarta seg. Mens navna på de medvirkende kommer opp på skjermen, vises avisklipp som begynner med at nazistene tar makta i Tyskland, og slutter med de fire bokstavene K, R, I og G etter hverandre i den rekkefølgen. Stilig.

IMDb skal ha det til at det er action, og det er jo ikke en så gæli sjangerbeskrivelse. Her får du eksplosjoner, krutt, sniking og lusking og gjemming og generelt hele pakka som følger med krig, rop og skumle ansikter. Det er fullt kjør hele veien, og det er ikke plass til dødpunkt. Litt rørende er den òg, og hele greia er rett og slett intelligent lagt opp. Dette er ikke en film som er lagd for å tilfredsstille ti år gamle bombegærne smågutter. Dette har stil. Dette er kunst. Og den varierer fint med å ha litt rørende scener innimellom òg.

Men sjøl om det er veldig, veldig mye som er bra med Max Manus, så er det liksom noe med den skikkelig kriblende følelsen som du kjenner ut til tåspissene som er bittelitt fraværende. Jeg savner å bli skikkelig sinna. Det merkes litt i magen i torturscena, men det er også det hele. Jeg savner den virkelig suggererende følelsen som jeg fikk av V for Vendetta eller Pans labyrint. Jeg savner å kunne gå ut fra kinosalen med et ønske om å kutte opp en slemming og glise mens jeg gjør det. Nøyaktig hvorfor den deilig levende følelsen melder sitt avbud i Max Manus, veit jeg ikke riktig, for den er jo ikke noe i veien med den. Jeg hadde helt ærlig nemlig gleda meg til nettopp den, men merka fort hvor borte vekk den var. Kanskje er det mangelen på sterke scener (for det er faktisk måte på hvor nært det føles å betrakte en eksploderende båt med anonyme figurer du ikke kjenner), eller kanskje det er at Aksel Hennie slettes ikke er så karismatisk som Max Manus som han kunne ha vært. Både V og Mercedes i de to tidligere nevnte filmene var jo made of win.

Slutten er bra. Men sjøl om jeg gjerne skulle ha snakka om den, er det litt trist for folk som har mer lyst til å se den og finne ut av åssen den slutter sjøl hvis jeg gjør det. Så nei. Men den er bra og gjort på en intenst troverdig og usentimental måte.

Og bare for å åpne for en liten digresjon helt på slutten, så må det jo nevnes at alles kjære Rolf Kristian Larsen jaggu dukker opp her òg, og han er selvfølgelig alltid et velkomment syn. I en nesten fullstendig ubetydelig birolle, vel å merke, men dog. "Far min e lege" - alt blir moro på stavangerdialekt.

Så ja. Dette er virkelig bra saker, og en av de bedre norske filmene jeg har sett. Jeg savner det lille ekstra sparket, men det hindrer den ikke i å kunne nytes i fulle drag.

Dommeren har talt: 5

9 kommentarer:

  1. Eg har tenkt å boikotte den her, sjøl om det er ein film som alle kjem til å sjå og prate om, fordi eg er dritt lei av 2 verdenskrigsfilmar. Trur eg har fått med meg poengen om at krig er teit så ja...

    er ganske så lei av alle dei samme norske skuespillarane eg også. Må vel finnest noko unge, nye som kan komme å ta over snart?

    SvarSlett
  2. Veit du. Eg og har det akkurat samme som deg. Eg e dritlei av at Nikolai K. Broch dukka opp i alle dei norske filmane og seriane, lately, samma med Torp-dama. Gadd! Eg skjønna jo at det ikkje er så mange proffe skuespelara i det lille landet, men det er faktisk ganske slitsomt å sjå dei samme personane på lerretet heile tida. Nok om det. Eg har, eller hadde tenkt å sjå Max Manus. Og eg regna med at dei kom til å sette den opp etter jul der eg går på skule, fordi alt kjem jo treigare her til bygda, veit du. Men trur du ikkje den går i romjula? Akk, så då fekk eg ikkje sett den nei, må nok vente tolmodig til den kjem på kino. Men iallefall, so har eg utrulig lyst til å sjå den. Fordi, eg er ganske intressert i historie, og eg har ikkje sett så mange filma som omhandla andre verdskrigen, iallefall ikkje norske, og sjå det frå norsk vinkel, nei, det syns eg virka spennande. Også har eg høyrt så mykje bra om den! Men ja, eg skal nok sjå den, blei berre endå meir gira når eg leste filmanmelden din:D

    SvarSlett
  3. Ja, meg og kommentarskriving. hahaha. Eg meinte "Den gjekk i romjula", og "eg må nok vente til den kjem på DVD", ikkje kino, for den har jo akkurat gått, og det var vel det som var poenget mitt..

    SvarSlett
  4. Krig. Rop. Skumle ansikter.

    Ørjan vøtt. Da snakker vi terrorist!

    SvarSlett
  5. åh, jeg har akkurat sett den sjæl. jeg har lest alt mulig om max manus og hørt mye om den gjengen av besteforeldra mine da jeg var liten. og jeg var litt redd når jeg så hvem som hadde hovedrollen. men jeg likte filmen utrulig godt.

    det er btw så fint å se folk holde seg objektive når de anmelder ting. hvis jeg forelsker meg i filmer/musikk/bøker osv, så greier jeg ikke å la være å være subjektiv og slikt. haha. du er flink!

    SvarSlett
  6. Syns det egentlig er ganske modig av deg, Ida. Jeg mener, detta er jo liksom den filmen som alle har sett/skal se. Det er respekt!

    Det er nesten litt deilig å lese om kinoen deres for meg, Eva. Da blir jeg liksom mint på at noen steder faktisk er verre enn Drammen x) Men jah, se den når den havner på DVD!

    Ørjan er terrorkongen. Sånn er det jo. Men Ole og Imhotep er faen ikke gærne, dem heller.

    Og takk for det, Hege! Jeg lover deg at hadde jeg likt en film skikkelig supergodt, hadde jeg muligens fått problemer. Særlig hvis det var noen obsessfaktorer i den. Jeg sleit veldig med Oresama. Men samtidig var jo den så dårlig likevel.

    SvarSlett
  7. Eg så faktisk denne på lille julaften, og ble ganske imponert. Skjønner ka du mener om at den manglet litt av dn urettferdig-følelsen, som eg fikk etter å ha sett Schindlers Liste og de i den duren. Men den er god, det er den. Og tror nok eg skal skaffe meg en DVD eksemplar når det kommer. Sånn egentlig så syns eg Norge kommer med rimelig gode filmer. Det er bare det at de ofte er så jævla kunstneriske, og kunstnerene våre er ofte litt rare. Men med en gang man mister den sperren, så ser man at de er vakre og geniale. Mulig du ikkje har sett de samme filmene som meg, så vi har sikkert ikkje samme grunnlag, men eg syns i alle fall det:p

    SvarSlett
  8. de jeg så filmen med, klagde også litt på skuespillervalget, fordi de hadde sett så mye av Hennie og Broch. Men jeg har aldri sett dem før, eller ikke det jeg vet om, for jeg har ikke sett så mye norsk film, så jeg hadde gleden av å ikke plages over det, haha. han Hennie minte meg egentlig en del om steve buscemi i noen scener x) men de var begge gode til rollene sine, og jeg syns det var en veldig bra film. kjenner lite til norsk historie, så må innrømme at jeg aldri hadde hørt om max manus før. (jeg ble forresten virkelig overraska da jeg fant ut at norge hadde jødeforbud helt frem til 1851:O.)

    SvarSlett
  9. Haha, jeg innbiller meg at de aller fleste har fordommer mot norske filmer bare fordi de er norske. Men joda, vi har da produsert noen godbiter opp gjennom. Husker jeg mente at Sønner ikke var så aller verst, og Mannen som elsket Yngve er jo made of win. Så jau ^^

    Men Nikoline, du kan i det minste skylde på at du ikke er norsk. Jeg, på min side, burde ha visst sånne ting fra før. Altså, jeg mener, jeg har hørt navnet Max Manus før, men jeg visste egentlig ikke hvem han var og hva han gjorde og sånn... o_O

    SvarSlett