fredag 1. august 2014

Tre anbefalinger på O

Orisinal: Morning Sunshine - Jeg er ingen stor tilhenger av å sitte time etter time å spille enkle, gratis spill på internett - men hvis jeg først skal det, så er det ikke noe sted det er bedre å gjøre det enn her. Jeg husker ikke hvor jeg fant denne sida, men den skiller seg i væffal kraftig ut fra mylderet av sider med gratis nettspill som fins der ute. Vakker, håndtegna animasjon med nydelig musikk i bakgrunnen - det virker nesten ikke digitalt i det hele tatt. Og hvis du ikke vil spille, kanskje du heller bare vil se og høre på regnet som faller og ta inn over deg alle tings forgjengelighet. Sjekk det ut, og ha en fin og behagelig dag.

Orange Is the New Black - Det er nesten overflødig å anbefale denne fantastiske Netflix-serien, siden den høster inn knallanmeldelser og priser i hytt og pine uansett, men likevel: herreguuuud, noe så jævla braaaa! For de som ikke know the drill, handler det om Piper, som er i slutten av tjueåra - begynnelsen av tredveåra et sted som havner i fengsel for en bittelitt forbrytelse hun begikk i forelskelsens navn for mange år siden. Nå må hun forholde seg til en helt annen virkelighet bak murene. Plottet virker såre enkelt, og det er jo det òg, men det absolutt viktigste her er karakterene, og jeg trur faktisk ikke jeg kommer på en eneste serie med like velskrevne (og velspilte!) karakterer. Veldig mange andre filmer og serier havner liksom i den fella at bikarakterene bare får et par personlighetstrekk hver, men hver eneste sjel man møter i løpet av hendelsesforløpet, har en gjennomarbeida grunnhistorie og en personlighet med like mange aspekter som i det virkelige liv. Og fra et feministisk perspektiv er dette også en aldri så liten genistrek. Fordi Piper er i et kvinnefengsel, er naturlig nok de fleste av karakterene vi blir kjent med kvinner - og for noen kvinner! Ikke akkurat hjernedøde babes som venter på å bli redda av en tøff, mannlig helt, nei. Jeg kunne sikkert sagt massemasse mer, men ett sted må jeg jo slutte av. Jeg, som er uendelig mye mer fan av å eie ting fysisk enn å bare betale en viss sum for masse digitalgreier, har en eneste oppfordring til deg: skaff deg Netflix, om ikke for annet, så bare for å se Orange Is the New Black. Hvis ikke, så har jo faktisk førstesesongen kommet på DVD nå, og alle hjerter gleder seg. Ta en trailer:




Ouran High School Host Club - Det begynner å bli ei god stund siden jeg så på Ouran, men herregud, det er faktisk ekstremt morsomt. Men ikke med én gang, hvis du har samme typen humor som meg. For meg tok det noen episoder å bli vant til det hysteriske, det overdrevne, det karikerte og det på grensa til slitsomme, men til gjengjeld, når man først har akseptert alt det der som et grunnlag for humoren, så er det så gøy og slapstick'ete at man nesten ikke får nok. Det er liksom bare, ansiktsuttrykka! Lydene de lager! Satiren! Åh. Altså handler dette om Haruhi, som er en av få elever på en dyr privatskole som går der fordi hun har gode karakterer og dermed har fått et stort stipend, alle de andre er bare bortskjemte pappagutter og -jenter. Fordi Haruhi ikke har like mange penger som de andre, har hun ikke råd til den overdådige skoleuniformen, så hun går rundt i sine vanlige klær isteden - noe som får en del folk til å tru at hun er en gutt. En gang kommer hun til skade for å knuse en vase tilhørende skolens host club, altså en gjeng gutter som jentene kan leie (!) for å varte dem opp, flørte med dem og underholde dem - ikke på den måten, altså. Fordi Haruhi ikke har nok penger til å betale for den, og host club'en trur hun er en gutt uansett, går hun med på å bli med i host club'en og la seg leie inntil gjelda hennes er nedbetalt. Fordi ingen veit at hun er ei jente, er det selvfølgelig mange forviklinger som venter. Siden det er en anime, er det litt vanskelig å finne en trailer eller noe sånt på YouTube, men altså bare se det se det se det! Det er kjempegøy!

Edit: I 2008 skreiv jeg visst et veldig engasjert innlegg om Ouran, for spesielt interesserte.

3 kommentarer:

  1. Eg har òg sett på Ouran High School Host Club lenge sida, da eg var sånn 13 år gammal. Kjærasten min har anbefalt Orange is the New Black til meg, men han vil at vi skal sjå på serien saman. Haha. Om Orisinal har eg aldri høyrt om, skal sjekke etterpå.

    SvarSlett
  2. Herregud, fant et giraff-kyssespill på Orisinal! Dør litt! Jeg har vært litt dårlig på å se OitNB i det siste, men digger det så absolutt. ^^

    SvarSlett
  3. Orange Is the New Black er fantastisk! :)

    SvarSlett