mandag 19. februar 2018

Podcaster jeg har hørt

Når man har en monoton jobb av den typen jeg har – og har hatt akkurat den jobben i ganske mange år – så blir man faktisk litt lei av musikken man har på mp3-spilleren sin etter hvert. Og siden jeg er en sånn person som egentlig ikke orker noen ting når jeg kommer hjem fra jobb, var det helt fantastisk å finne ut at podcaster er en ting som fins og som ikke er noe vanskeligere å høre på enn en radiodokumentar på P2. Altså, tanken på å gjøre noe mens man faktisk er på jobb og tjener penger, var en aldri så liten revolusjon for meg.

Jeg har inntrykk av at podcaster er en litt sånn enten/eller-greie for veldig mange. Før hørte jeg ikke på podcaster i det hele tatt, og det kjenner jeg mange som ikke gjør, og nå syns jeg podcaster er kjempekult. Så hey, dette er egentlig min oppfordring til alle dere der ute som aldri har hørt en podcast før om å i det minste prøve, fordi det fins podcaster i de fleste tenkelige kategorier, og jeg er faktisk hundre prosent sikker på at alle kommer til å finne minst én som passer dem helt perfekt.

Jeg er ennå ganske fersk i podcast-terrenget, så jeg har ikke hørt så veldig mange, men her er de jeg har hørt og likt, i den rekkefølgen jeg hørte dem. Helt prima å høre på mens man jobber, går tur, før man legger seg, eller er sjuk og ikke orker å lese eller se på TV.





Okei, jeg har faktisk ikke tenkt å si så mye mer om WTNV på grunn av det grundige innlegget jeg skreiv om det i fjor, men det hører hjemme på denne lista likevel fordi det var WTNV som starta det hele for min del. Men i motsetning til hva jeg var da jeg skreiv det innlegget i juli, er jeg jo nå à jour med episodene, og jeg kan jo nevne at WTNV bare fortsetter å utvikle seg, og at det, i motsetning til for eksempel Lost, faktisk virker som at alt er nøye planlagt og at alle trådene, uansett hvor lange og fulle av knuter de måtte være, tross alt henger fast et sted. Jeg blei fylt av en fantastisk følelse en gang etter episode hundre da vi faktisk fikk vite hva Night Vale egentlig er, og hvorfor det skjer så mange absurde ting der. Ting som virker tilfeldig og tilforlatelig i starten, viser seg seinere, noen ganger mye, mye seinere, å være det motsatte. Jeg elsker det.



Conversations with People Who Hate Me


En naturlig vei videre fra WTNV, er Converations with People Who Hate Me. Ikke fordi de to egentlig ligner så mye på hverandre – eller ligner på hverandre i det hele tatt – men fordi det er produsert av de samme folka og fordi verten, Dylan Marron, også har en stemme i WTNV. Så. Dylan Marron er, i tillegg til en stemmeskuespiller (det fins vel egentlig ikke noe godt, etablert ord for "voice actor" på norsk?), også en YouTuber som stort sett lager videoer som handler om social justice (også et ord jeg gjerne vil ha et godt, norsk tilsvarende for). Dette fører til at han får en del negative kommenaterer og hatefulle ytringer slengt i sin generelle retning, og denne podcasten er hans måte å ta et oppgjør med nettrolla på. Så det han gjør, er å ringe dem på Skype, og så har de sammen en samtale om hvorfor kommentatoren valgte å kommentere som de gjorde. Som det sikkert ikke er så vanskelig å tenke seg, uttrykker menneskene som står bak kommentarene seg ganske forskjellig når de faktisk blir konfrontert med det de har skrevet på direkten. Slettes ikke helt ulikt TV2s Haterne. En modig og utrolig viktig podcast som dessverre har litt dårlig lydkvalitet til tider på grunn av Skype-formatet, men som jeg likevel syns at alle som ferdes på internett bør høre minst et par episoder av.



Alice Isn't Dead


Enda en podcast fra folka som står bak WTNV, og denne er mer Night Vale'esque hva angår både stemning og handling. Akkurat som WTNV er dette fiksjon, og handler om ei dame som har mista kona si. Hun trur hun er død, men begynner å legge merke til at kona, Alice, dukker opp i bakgrunnen av nesten alle nyhetssendinger hun ser på TV. Dette gjør at hun tar seg jobb som lastebilsjåfør for å kunne reise gjennom landet og dermed leite etter henne. Dette syns jeg er et utgangspunkt som bare virker helt sinnssykt lovende, og til tider er det også veldig spennende og akkurat passe creepy. Det har også noen virkelig vakre og forstyrrende absurd-poetiske deler, sånn som episoden der hovedpersonen kommer til en fabrikk ved havet der det etter hvert viser seg at tida fungerer helt annerledes enn i resten av verden – når jeg tenker tilbake på de to sesongene som foreløpig fins, trur jeg faktisk det er yndlingsepisoden min av hele greia. Dessverre syns jeg det blir mindre interessant når det begynner å dukke opp monstre, noe jeg for så vidt nesten alltid syns uansett, bare fordi jeg syns monstre blir en litt for lettvin måte å gjøre noe skummelt på. Som jeg for så vidt var inne på i det forrige innlegget mitt, fins jo faktisk ikke monstre, og jeg syns noe som ikke fins er veldig mye mindre skummelt enn noe som faktisk fins. Ikke som å forstå at jeg ikke liker surrealistisk fiksjon, for det gjør jeg jo, men jeg syns hele ideen om et monster, noe ubestridig ondt, er et litt for deus ex machina-aktig plot device (herregud, det frustrerende med å lese ymse teori på engelsk er at man har jo ikke noe norsk vokabular for det). Men hey, Alice Isn't Dead er i skrivende stund i ferd med å bli en TV-serie, og jeg er skikkelig spent på resultatet!



S-Town


Jeg har allerede referert til S-Town såpass mange ganger på denne bloggen at det begynner å bli på tide å faktisk snakke ordentlig om det. Denne fikk jeg anbefalt av ei vanvittig kul dame jeg kjenner, Marie, og i all oppriktighet trur jeg den er en av de beste podcastene jeg noen gang har hørt, kanskje den aller beste, selv om det jo er vanskelig å sammenligne den med podcaster innen andre sjangre. Det er egentlig en litt vanskelig podcast å snakke om uten å spoile noe, fordi den blei som det blei på grunn av en rekke uforutsette hendelser. Men utgangspunktet er altså sånn: John B. McLemore skriver til den New York-baserte journalisten Brian Reed at han bor i Shit-town, Alabama, og at i Shit-town er det en rikmannssønn som går rundt og skryter av at han har drept noen, uten at det får noen konsekvenser. Om ikke Brian Reed kan komme ned til Shit-town og undersøke hva som egentlig har skjedd? Som sagt, så gjort, og i begynnelsen forventer man en true crime-greie i samme gata som Serial (mer om Serial om et øyeblikk), men så tar podcasten etter hvert ei ganske annen vending, og begynner i stadig større grad å handle om mennesket John B. McLemore. For John B. er et skikkelig utskudd i Shit-town. Det ligger som sagt i Alabama, en stat som er kjent for kristenfundamentalister og rednecks. John B. er en smart og oppegående klokkemaker som er veldig opptatt av blant annet matematikk og klimaforandringer, interesser han overhodet ikke deler med de øvrige innbyggerne i den lille sørstatsbygda. Han kom seg aldri vekk derfra, han skylder blant annet på at han må ta seg av mora si, og dermed oppstår en litt merkelig situasjon: den som ikke trur på konspirasjonsteorier og som er opptatt av harde fakta, blir plutselig til bygdetullingen i kråkeslottet som alle hvisker om. Ikke overraskende begynner dette å tære på psyken til John B. i lengden, og det podcasten S-Town står igjen som, er et rørende og sterkt portrett av han som er annerledes og fanga i bygda han ikke klarer å unnslippe. Hele podcasten er sju episoder lang, og du hører den i løpet av to arbeidsdager. Dette er en sånn podcast som jeg bare vil at alle jeg kjenner skal høre. Anbefaler å samtidig lese Vannfall av Atle Håland og å høre Land Locked Blues av Bright Eyes; sånn som jeg leser og tolker boka og låta, handler de i stor grad om en del av det som S-Town handler om, nemlig rastløsheten og klaustrofobien bygdedyret kan påføre det lokale utskuddet, og som aldri helt slipper taket, ikke engang om man klarer å rømme. Og i tilfelle du skulle lure: dette er altså ikke fiksjon, men med autentiske lydopptak og intervjuer.





Serial er lagd av de samme folka som lagde S-Town – eller egentlig er det riktigere å si det motsatt, i og med at Serial kom først, og nettopp Serial og This American Life var grunnen til at John B. tok kontakt med Brian Reed. Så altså, for noen måneder siden var jeg helt besatt av S-Town og spurte min venn Sarah om hun hadde hørt det, noe hun hadde, og så spurte hun meg om jeg hadde hørt Serial, noe jeg ikke hadde, og dermed lasta jeg det ned og begynte å høre. Det er foreløpig to sesonger, og av det jeg har fått med meg, virker det som at den generelle konsensusen er at sesong én er best, men sjøl syns jeg faktisk toeren er best. Det er uansett vanskelig å sammenligne dem, fordi de er såpass forskjellige. Men altså, Serial er en granskende journalistikk-podcast som har en nærmest Dickensk føljetongaktig oppbygging – derav tittelen. Det er en dokumentarserie som er like spennende som en thriller, litt på samme måte som Netflix-serien Making a Murderer, og første sesong minner faktisk en del om Making a Murderer; vert Sarah Koenig blir kontakta av familien til drapsdømte Adnan Syed, som mener han fikk en ekstremt urettferdig rettssak. Sarah Koenig begynner å undersøke nærmere, og resultatet er til tider nervepirrende. Sjøl datt jeg litt av da det blei mye snakk om de tekniske detaljene rundt noen telefontårn og litt sånn forskjellig, men alt i alt er dette opprørende og, trur jeg, veldig viktig, fordi det viser fram noen av de mest problematiske sidene ved det amerikanske rettssystemet. I sesong to handler det ikke om true crime i det hele tatt, noe som visstnok gjorde en del lyttere skuffa, men det jeg jo liker så godt ved true crime, er jo nettopp psykologien i bånn, og sånn sett syns jeg sesong to har mer til felles med S-Town enn det sesong én har. I sesong to handler det om Bowe Bergdahl, en amerikansk soldat som i 2009 forlot posten sin, for deretter å bli fanga av Taliban. Han blei holdt fanga i fem år før han omsider blei løslatt. Saken hans er interessant fordi desertering er straffbart i henhold til amerikansk lov, så da han omsider blei utlevert til USA igjen, venta en rettssak på ham; men dette var jo en ung mann med alvorlig PTSD som allerede hadde tilbrakt fem år i fangenskap under umenneskelige forhold. Men aller mest interessant syns jeg altså det er når de begynner å undersøke psyken til Bowe Bergdahl nærmere, når de for eksempel ser på oppveksten hans for å prøve å forklare hvorfor han kan ha tatt det mange vil mene er et ekstremt ulogisk valg ved å forlate posten sin. Ikke minst er også hele historien om tida hans som Taliban-fange, inkludert fluktforsøk, sinnssykt spennende i seg sjøl.





Lore er den eneste podcasten på denne lista som jeg fant fram til helt på egen hånd; jeg trengte en ny podcast å høre på, åpna iTunes, Lore dukka opp blant de mest populære, jeg leste beskrivelsen, tenkte "sweet", lasta det ned, og resten er historie. Lore dukker ned i historien og graver fram de skumleste historiene som fins der; noen av dem er mer eller mindre sanne, noen baserer seg på folketru – derav tittelen – men oftest er det begge deler, for det er nettopp det som er så mystisk og spennende med eldre historie: det er nesten umulig å vite hva som faktisk er fakta, og hva som har blitt lagt til og trukket fra og overdrevet i ettertid. Her snakkes det vekselvis om seriemordere, varulver, vampyrer, alver og spøkelser, så om du er som meg og liker å bli akkurat passe skremt, i tillegg til å ha inneha en viss fascinasjon for overnaturlige fabelvesener som dukker opp i nesten samtlige mytologier rundt om i verden, så er sjansen stor for at du vil kose deg med Lore.





Min nyeste obsession, og hovedgrunnen til at min interesse for true crime har tatt helt av i det siste (takk til Tone for introduksjon!). My Favorite Murder kombinerer to så usannsynlige motpoler som true crime og komedie, og det funker som fjell. Karen Kilgariff og Georgia Hardstark er to true crime-entusiaster som i hver episode møtes og snakker om hver sin utvalgte mordsak, saker som i seg sjøl er superinteressante, men de to har i tillegg en helt fantastisk morsom formidlingsevne som gjør hele affæren enda et par hakk mer underholdende. De har ikke skrevet noe manus på forhånd, og researcher sakene sine ekstremt lite i forveien, noe som sikkert kan virke avskrekkende på noen (men de kommenterer det sjøl òg ved flere anledninger: vil du ha god research og noen som faktisk veit hva de snakker om, så er ikke dette podcasten for deg). Men spontaniteten er nettopp noe av poenget her, for man får ikke følelsen av å høre et foredrag, man får følelsen av å sitte der sammen med dem, der alle har hver sin øl, der man er fryktelig engasjert i en samtale som er så intens at man ikke engang legger merke til alt bakgrunnsstøyet. Det er noe nettopp intimt ved My Favorite Murder, og nettopp mangelen på research gjør at man ikke føler at vertene så mye snakker til deg som at de snakker med deg. Dette er ikke ei forelesning, men nettopp en samtale, og selv om man som lytter naturlig nok ikke egentlig deltar i samtalen, føler man seg likevel ikke utelatt. Jeg veit ikke åssen de gjør det, men de får det til. Jeg er helt sikker på at det er nettopp entusiasmen deres som har smitta meg og dermed gjort en true crime-nerd av meg i løpet av bare noen få dager. Du veit folk som er så lidenskapelig opptatt av noe at det nærmest varmer deg i hjertet? Nettopp sånn er det å høre på My Favorite Murder, og det skal godt gjøres å ikke la seg rive med.



Da gjenstår vel bare å spørre hvem enn det er som leser dette om du har noen tips til meg? Ved å skrive denne lista innså jeg at interessene mine tydeligvis er ganske vidtfavnenede, så igrunn er alt som har evnen til å engasjere av interesse! Trur forresten at jeg kommer til å elske denne når den omsider har premiere:


Altså: det er folka som står bak Welcome to Night Vale i samarbeid med Chuck føkkings Tingle. Og dere husker vel Chuck Tingle?

4 kommentarer:

  1. ���� fra en podcast-entusiast til en annen!
    SÅ enig i at S-Town er "en av de beste podcastene jeg noen gang har hørt, kanskje [ditt ord] den aller beste" som finnes! Har du hørt TED Radio Hour? Ser for meg at det er din kopp te, f. eks. den nydelige duetten "Peering into space" og "Peering Dreper Into Space". Og Hidden Brain! Og hvis du ikke allerede har hørt; podcasten til Russel Brand: Under the Skin.

    SvarSlett
  2. Interessant innføring og mange gode tips. Selv har jeg fortsatt til gode å begynne med podcaster og i utgangspunktet tror jeg nok ikke at det er helt min greie. Med det sagt så var det flere ting her som hørtes litt interessant ut så vi får se.

    For øvrig som et lite tips lastet jeg ned spillet Night in the Woods på Nintendo Switch-en min og det er tilgjengelig både på XBox, PS 4 og pc via steam og nå har jeg bare lyttet til en episode av Welcome to Night Vale, men bare det lille jeg hørte og det lille jeg har lest om Welcome to Night Vale gir meg litt følelsen at Night in the Woods er litt i samme stilen, bare at det er et spill i stedet og jeg tror du kunne funnet det interessant.

    SvarSlett
  3. Gøy å høre fra deg, anonym! Og tusen takk for tips, de skal jeg definitivt sjekke ut!

    Og Karoline, du gjør så klart som du vil, men jeg må bare si at jeg var akkurat som deg fram til i fjor sommer og tenkte at podcaster ikke var min greie, men nå som jeg har funnet ut at det faktisk nettopp er det, er det nesten som å oppdage en ny verden. Det fins sikkert til og med musikalpodcaster der ute! :D Og takk for tips om spill! Dataen min er for gammal for Steam, men skal se om jeg får lasta det ned når dataen til Jørgen en vakker dag blir fiksa (den har vært ødelagt siden før jul). Om ikke, veit jeg jo at jeg uansett må skaffe meg PS4 når remaken av Final Fantasy VII kommer, og da skal jeg ha Night in the Woods i bakhodet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det du nevnte om Musical-podcast minnet meg på at jo jeg har jo faktisk lyttet litt til en podcast: http://jimandtomic.com/ som handler om musikaler. Jeg har liksom ikke tenkt på at det er en podcast og det er det jo og da er jo å lytte mer til den et sted å begynne sånn når eller om jeg skal utforske podcaster mer. Det er uansett dumt å avfeie det som ikke min greie helt for så vidt før jeg har testet det ut mer.

      Slett