fredag 13. april 2012

Om beinrangler og blubber

Okei, jeg trur alle som kjenner meg i virkeligheten, trur at jeg er verdens mest tålmodige og snille menneske, men det er sikkert bare fordi jeg generelt blir trist istedenfor sint, og når jeg blir sint, blir jeg egentlig bare passiv-aggressiv.

MEN. Dette irriterer meg. Dette provoserer meg. Dette har irriterert og provosert meg lenge.

Og nå gjelder ikke det dette bildet spesifikt, men den generelle "sunne" og "riktige" oppfatninga om at fyldige jenter er mye penere enn tynne jenter. For samfunnet er riv ruskende galt skrudd i sammen, og har lært oss at man må være anorektisk for å være noe som helst. Nå slår de frodige jentene tilbake, for de er lei av å bli sett ned på, og hevder at de er myyye penere enn alle andre.

What the flying fuck?

Jeg mener, jo. Jeg kan til et visst punkt forstå dem. Så klart er det ikke greit å bli fortalt at man er stygg og at kroppen din er ekkel, men det gir dem ingen rett til å påstå akkurat det samme om tynne jenter.

Det verste er egentlig alle de noble menneskene som sier at "alle jenter er like pene, uavhengig av kroppsfasong", men som motsier seg sjøl i neste øyeblikk; "det er jo ikke noe pent å se ut som en skjelett. Ekte kvinner har pupper, rumpe og lår!" De mener det vel godt, og det er vel meninga at jenter i alle utgaver skal få sjøltillit og bli glade av å lese det. Men noen av oss, meg sjøl inkludert, som er av den slankere sorten naturlig, og nesten ikke får tak i for eksempel behåer fordi det ikke fins små nok, blir sure. Kjempsure. Direkte sinna. Hadde dette vært for noen år siden, hvor jeg hata min egen kropp enda mer og blei mobba på skolen på grunn av beinrangelfiguren min, hadde jeg tatt meg nær av det og blitt kjempelei meg. Ingen liker å bli rakka ned på, inkludert tynne jenter.

Og apropos beinrangel. Dét er liksom et ord det er helt greit å slenge etter tynne jenter. Hadde man i et spøkefullt, eller for den saks skyld, seriøst toneleie kalt ei lubben jente for "blubbe", hadde det vært mobbing og trakassering på høyt nivå. Hvilket jeg jo er enig i; det er mobbing og trakassering, men det er da visselig beinrangel òg? Det var sånne ord jeg kunne begynne å grine av da jeg var tretten - fjorten, og det var jeg garantert ikke aleine om. Det er ikke lett å leve opp til skjønnhetsidealet, men store jenter er ikke de eneste som sliter med det.

Det jeg spør om, er like enkelt som det er naivt, og det er vel igrunn det jeg ender opp med å spørre i hver tenkelige sammenheng der jeg blir provosert/støtt/lei meg: kan ikke bare alle være venner? Er det virkelig nødvendig å dytte andre ned for å sjøl føle seg bedre? Kan vi ikke akseptere at alle jenter faktisk er pene, helt uavhengig av hvilken type kropp de har, og uten en undertekst om at egentlig er de største jentene penest? For alle jenter trenger å høre at de ser bra ut, for det gjør de jo, og det vil alltid være noen der som syns at akkurat du er den aller peneste jenta i hele verden, og som vil syns at kroppen din er kjempefin uansett.

3 kommentarer:

  1. Kjempebra innlegg! Jeg er helt enig!

    SvarSlett
  2. Du har helt rett og jeg må innrømme at jeg tidligere har tenkt at det må være veldig fint å være naturlig tynn siden jeg fra naturens side alltid har hatt mer former selv. Jeg har derimot de siste årene fått et veldig avslappet forhold til kroppen min og det liker jeg. Ikke at jeg nødvendigvis er kjempefornøyd med meg selv hele tiden, men jeg liker formene mine og jeg syns at så lenge man trener i hvert fall litt og tenker litt fornuftig så er det meste lov. Og jeg tenker at former er fint, men at tynnhet og har fint, alle kropper har jo sin sjarm.

    Men noe av kjernen i problemet er at det er så mye fokus på tynnhet at det er lett å glemme at det ikke er fryd og gammen det heller. Har man mer former og opplever at klær man liker er for små for eksempel eller må kjøpe store bher så er det lett å tenke at livet sikkert er veldig lett om man er naturlig tynn (uansett om man så er tilfreds med kroppen sin) og avisene underbygger dette med alt skrivet sitt om dietter. Og det er ikke så mye fokus på problemene å være tynn fra naturens side fører med seg.

    Samtidig ser jeg hva du mener for det er like feil å kalle noen for tynn som for feit og det er ikke slik at ordet "tynn" nødvendigvis er et kompliment i større grad enn "feit", begge ordene bør unngås og i det hele tatt burde det være mindre fokus på akkurat hvilken kroppstype man har. I stedet burde fokuset være mer på sunnhet fysisk så vel som psykisk og særlig psyke tror jeg er et felt som virkelig bør fokuseres på. For har man det bra psykisk så er mye gjort sånn uansett.

    Unnskyld at denne kommentaren blir dødslang, har mer på hjertet så den er ikke over.

    Når det gjelder det fokuset på former minner det meg forøvrig om en artikkel jeg leste for noen dager siden. Henne hadde nemlig valgt å ha en plus size-modell på forsiden og derfor klappa de seg selv godt på skulderen og var så stolte, flinke dem. Og det blir like feil, det er litt som på Top Model når Tyra er verdens snilleste (får man inntrykk av at hun syns selv) når hun har med en eller to plus size-modeller blant modellspirene noen sesonger. Når det blir fokus på at man har personer med former på et cover viser det at man ikke ser på formfulle personer på covere som naturlig, da er man jo like langt. Og det burde ikke ha noe å si om det er en modell med former eller en tynn en. Alle er pene som de er og du har så rett så rett i at skjønnhetsidealet generelt sett er messed up.

    Vet ikke om denne kommentaren hjalp så mye, det blei vel mer et rant. Men vit at jeg er enig med deg da!

    SvarSlett