fredag 21. mars 2014

Verdens poesidag

Diktere burde vært fritatt for livet

Er det ikke nok at de må ligge foran hele tiden; skrive
om kjærlighet før de har opplevet noe som helst
Skrive om den forsvunne hatten sin før den forsvant
Skrive om døden for de har opplevd den

Diktere burde slippe å ha kropp, sykkelhjelm

Diktere burde slippe å ha flytevest, sende pakker, gå
på trening, pante flasker, gå ned med søppel
Diktere burde slippe å finne navn på babyer, rydde
gangen, hente post

Hva skal dikteren med eget liv?

Men alt som ligger fremme på diktermuseene stjeler jeg

Er spesielt stolt av puten med løkmønster som jeg
stjal fra George Sand


En fugl som trekker et tog stjal jeg fra deg



-- Cecilie Løveid

2 kommentarer:

  1. Nevnte det jo på Facebook, men å, likte det diktet veldig godt :) Og fint at du minnet meg på verdens poesidag, det hadde jeg jo helt glemt og slikt er essensielt å huske på ;)

    SvarSlett