onsdag 12. desember 2007

Veldig lekre greier

Biologi er et trivelig fag. Trur du. Helt til du kommer inn i klasserommet, ei umiskjennelig lukt av blod slår mot deg, og læreren, som du helt til nå har syntes har vært en real gromgutt, smiler fandenivoldsk mens han sleskt proklamerer at dere nå skal dissekere lever, hjerte og lunger. Klassens vegetarianer, altså meg, reagerer med avsky, men det viser seg at dette må jeg gjennom. Det er bare å rulle seg inn i latekshansker og forklær, her skal det dissekeres! Selvfølgelig anbefaler læreren å ikke bruke hansker, fordi det etter sigende skal "gjøre det lettere å være nøyaktig." Men jeg har allerede gjennomskua ham. Jeg veit hva han tenker. Men det betyr ikke at jeg slipper unna. Det er i sånne øyeblikk at jeg tar meg i å lure på hva i all verdens bråk og spetakkel som får mennesker til frivillig å gli inn i rollen som biologilærere. Jeg mener, noe må drive dem, en syk fetisj eller noe. Derimot er jeg ikke så sikker på om jeg vil vite det. Fordi innerst inne liker jeg å tviholde på bildet mitt av biologilæreren som en koselig sunnmøring med en sønn som leiker med plasthaier, og ikke en... vel, jeg vil vel egentlig ikke tenke på alternativa engang.

4 kommentarer:

  1. Det det hørtes litt små ekkelt ut. Vi sku egentlig drive å pirke i ku øye på ungdomsskolen men vi fikk aldri tid. og på videregående hadde jeg bare latmanns naturfag:p så jeg har heldigvis ikke vært borti det der, misunner deg ikke.

    SvarSlett
  2. Haha, jeg har også operert et kuøye før - to ganger, faktisk! Jeg lover deg, du har virkelig ikke gått glipp av noe:P

    SvarSlett
  3. Hvis en naturfaglærer i det hele tatt hadde prøv å tvunget meg til å dissekere, hadde jeg dissekert læreren!
    *Ahem* Uannsett, det finnes så utrolig mange andre alternativer når det gjelder å lære om indre organger. Så bra at du er vegetarianer, go for it darling! :D Selv er jeg veganer. Husk på at det er flere av oss der ute, du er ikke alene ;)

    SvarSlett
  4. Hehe, takker for oppmuntringa;) Mamma og pappa blir litt gærne, da, særlig mamma, som til stadighet klager over at hu er lei av å lage to middager. Det blir forhåpentligvis bedre når jeg flytter ut.

    SvarSlett