søndag 11. september 2011

Dating?

Jeg kan ikke tru at jeg faktisk lager et blogginnlegg om dette. Ja, ja. Og la meg presisere først som sist at sjøl om det kanskje kan virke som om dette er en dårlig skjult kontaktannonse, så er det ikke det, og jeg er heller ikke så desperat som jeg sikkert må virke på Twitter. All #foreveralone-twitringa mi er i hovedsak for underholdningas skyld.

Jeg har hørt to forskjellige og veldig motstridende ting om meg sjøl og mitt forhold til dette med kjæresteri:
- jeg er altfor kresen
- jeg forelsker meg altfor lett

Det siste skal jeg ikke si noe på, for tru meg når jeg sier at jeg er smertefullt klar over det, så det skal jeg ikke gidde å utforske noe nærmere. Vil kanskje bare supplere det med noe annet jeg har hørt, som også strider imot den første der, nemlig at jeg ikke skal ta til takke med hva som helst, noe jeg er fullstendig enig i.

Men ja. Er jeg altfor kresen? Jeg skjønner nesten ikke hva det utsagnet der skal bety engang, med tanke på at jeg strengt tatt ikke velger hvem jeg forelsker meg i. Hadde jeg klart å forelske meg i en tjukkas uten hår eller framtid, hadde jeg så klart valgt det, bare fordi da hadde jeg jo faktisk hatt en sjanse, men altså... nei. Jeg kan ikke late som om noe jeg overhodet ikke syns er attraktivt, er attraktivt bare fordi det gjør det enklere for meg sjøl. Det blir å lure meg sjøl og den andre, og det er jo bare slemt og feil.

Så altså, dating... Jeg har opplevd at folk på forumer og på Twitter irriterer seg over at jeg klager over at jeg ikke har kjæreste når jeg avviser alle likevel. Men det blir jo samme greia. Hva faen er vitsen med å late som om jeg liker noen når jeg ikke liker dem, bare fordi de er interessert i meg? Det er jo bare kjempefalskt og, så vidt jeg har forstått begrepet "forelskelse", ikke det som er meninga i det hele tatt? Og når jeg ikke vil bli med noen på date, eller bli med noen hjem, eller kysse en eller annen random kødd på et eller annet utested, så er det ikke fordi jeg er altfor kresen. Det er fordi jeg faktisk ikke er interessert, og det å ha en så høy standard som jeg tydeligvis har, er jo alt annet enn fordelaktig for meg sjøl, men å ønske seg en kjæreste er ikke det samme som å ta til takke med hva som helst som måtte by seg.

Og så forstår jeg ikke konseptet "dating." Kanskje det bare er jeg som har en sinnssyk intuisjon, men jeg gidder ikke å bli med noen jeg ikke er interessert i på date. Og hvorvidt jeg er interessert eller ikke veit jeg ganske fort. Folk har argumentert med at tingen med dating er at man skal bli bedre kjent med hverandre og finne ut om man liker hverandre, men sjøl noier jeg igrunn bare jeg hører ordet "date." Jeg noier bare jeg hører spørsmålet "vil du bli med og ta en kaffe?" med mindre det er fra noen jeg kjenner godt, fordi bare dét har blitt en slags klisjé for "jeg er interessert i deg." Det er en fin ting å bli bedre kjent med folk, og jeg har mangen en gang irritert meg over at det ikke er fullstendig sosialt akseptert og helt normalt å bare kunne spørre folk "har du lyst til å bli vennen min?", litt sånn som på The Sims, at nå har vi avklart at vi er venner, så derfor er vi venner, og nå kan vi gjøre morsomme ting sammen. Hvis noen, og med "noen" mener jeg vel egentlig et medlem av det motsatte kjønn, jeg ikke egentlig kjenner noe særlig spør om jeg vil være med og ta en kaffe, får jeg baktanker med én gang. Jeg tenker "shit, han er interessert i meg", og så finner jeg på tusen unnskyldninger fordi jeg ikke er interessert i ham. Ja, jeg er nok litt innbilsk, men det er bare sånn det har blitt. Så klart skulle jeg ønske at fortsatt var som da vi var små, at det var helt vanlig å bare ringe på døra til noen vi ville bli venn med og spørre om de ville være med ut og leike, for det er jo virkelig bare koselig, men jo eldre jeg blir, dess mer virker det som om absolutt alt man finner på med noen av det motsatte kjønn er fordi en av dem har planer i bakhodet. OG DET ER SÅ DUMT. Fordi jeg vil jo ikke at jeg skal frike ut bare fordi noen vil bli kjent med meg - en liten innskytelse: ja, jeg friker stort sett alltid ut hvis jeg finner ut at noen er interessert i meg, med mindre jeg er interessert i dem og, og grunnen til det er sannsynligvis altfor freudiansk til at jeg vil gå inn på det på bloggen min, så bare ha det i bakhuet fra nå av - og jeg vil kunne spørre noen jeg vil bli bedre kjent med, uansett om det er en gutt eller ei jente, om de vil for eksempel ta en kaffe med meg uten at de skal tenke "shit, hun er interessert i meg."

Nå har jeg nesten mista tråden sjøl her, så hvis du fortsatt henger med, er jeg veldig stolt av deg.

Jeg kan ikke tvinge meg sjøl til å forelske meg i noen. Det må skje av seg sjøl. Hvis jeg i tillegg veit at det er et press på meg - som det jo av naturlige årsaker er under en date - klarer jeg væffal ikke å tvinge meg sjøl til å forelske meg i noen. Og jeg bare gjør ikke one night stands. Så det at jeg ikke vil bli med deg hjem eller ut eller wherever, er ikke fordi jeg er kresen eller prippen. Eller kanskje det er det. Men jeg syns faktisk ikke du har rett til å kalle meg bipolar bare fordi jeg "veksler mellom å være desperat og prippen", når jeg faktisk ikke er desperat. Jeg gjentar: Å HA LYST PÅ KJÆRESTE ER IKKE DET SAMME SOM Å VÆRE DESPERAT. Det å ikke date fordi jeg ikke forstår meninga med det - og det skal en jævla god grunn til for at jeg skal forstå det, fordi ingen av argumentene jeg har hørt hittil har appelert til meg - er jo sikkert litt upraktisk for min del, men når jeg først forelsker meg, så er det fordi det bare skjer naturlig uten at jeg prøver å styre det, og det å gå på en date for å "prøve å finne ut om jeg liker noen", er å prøve å styre det.

Og det er sikkert så utrolig mye mer jeg vil si i saken, men jeg innser jo at jeg gjentar meg sjøl, og dette er uoversiktlig nok som det er.

Too long, didn't read: JEG GÅR IKKE PÅ DATE. JEG BLIR IKKE MED DEG HJEM FRA BYEN. JEG VIL IKKE HA DET JÆVLA TELEFONNUMMERET DITT. Lev med det og ikke kall meg kresen.

Takk for meg.

6 kommentarer:

  1. "når jeg først forelsker meg, så er det fordi det bare skjer naturlig uten at jeg prøver å styre det, og det å gå på en date for å "prøve å finne ut om jeg liker noen", er å prøve å styre det."

    Når jeg leste dette, kom jeg på at kanskje man burde ta med i betraktningen hvordan folk forelsker seg? "dating" kan jo egne seg mer for noen enn andre. Noen er jo bare "paff - første øyeblikk - dritforelska", mens andre (feks jeg) bruker en stund. I starten er jeg veldig "synes personen virker interessant og som en jeg kan like, men det veit jeg jo ikke helt før jeg har blitt bedre kjent", og for en person som meg ville jo da det å treffe fyren mer for å finne ut om det blir noe mer følelser fra min side være en praktisk greie. Ikke nødvendigvis ut på noe som med store bokstaver het DATE, men bare det å treffe personen og gjøre ting sammen og se hvordan man fungerer sammen og se litt hvordan det går. Er ikke alle som er like sikre som deg fra starten av. :) Og om man fjerner de store bokstavene med DATE, men bare spør om å finne på greier sammen, kan det jo også være lettere å håndtere om man skulle finne ut at "nei, jeg kommer nok ikke til å like deg som kjæreste, men vil gjerne ha deg som venn!".

    Ehm - kronglete skrevet? Altså - noen folk veit med en gang om de forelsker seg, noen bruker tid.

    DATE med store bokstaver kan vanskeliggjøre ting litt (prestasjonsangst, feks..), kan være enklere å bare treffes uten de store bokstavene.

    (Litt usikker på om dette egentlig er noe du sa i innlegget ditt - nå gikk jeg litt i surr i både mine egne tanker og dine... :P)

    SvarSlett
  2. Eg fattar ikkje at det å vera kresen kan vera negativt. Korleis i alle dagar gjev meir puling - og det mot sin eigen vilje - liksom ei betre verd?

    SvarSlett
  3. Nope, jeg er helt enig med deg. Føkk folk.

    Av erfaring er forøvrig den beste romantiske framgangsmåten som følger:
    - vær forelska
    - stalk
    - ???
    - PROFTIT

    uh, ja.

    SvarSlett
  4. Et forhold handler om mer enn det ytre og det overfladiske kompishumøret, derfor er det viktig å "date" en stund først før man forhaster seg inn i et forhold. Mange som finner det ut ved å være venner også, da har man jo på en måte "date`a" ved å henge sammen en stund først.
    Du finner ut mer og mer når du får deg kjæreste, Gustavsen.

    Vær gjerne litt kresen, er ikke noe feil i det, men husk at Du også skal oppfylle noens krav utseendemessig. Alle er vi bare mennesker, og ingen er perfekte.

    SvarSlett
  5. En venn av meg var ganske aktiv på Internett-dating, i form av Nettby. Ganske snodig konsept. Du skriver inn kjønn, alder og sted, så får du opp en liste med folk. Så vidt jeg kan forstå er det da bare profilbildet og rekkefølgen på listen som bestemmer hvem man tar og ikke tar en nærmere kikk på. Så selv om the one er på listen, blir hun/han droppet fordi hun var uheldig med profilbildet akkurat der. Jeg tror det er lettere å forsvare dating.

    Nå endte han riktig nok opp i et forhold som følge av dette, og er i det fortsatt, men det tok rundt fire år og et tosifret antall jenter. Og han sjonglerte to-tre stykker samtidig, slik at han alltid hadde en date neste helg, dersom det gikk galt denne. Må være kjedelig å være på motsatt side i den situasjonen. Da er man desperat. Du holder bare en viss klasse.

    Når noen ber deg på kaffe, så synes jeg du skal gripe sjansen til å bestille en dobbel frappuchino på noen andres regning, før du stikker av.

    SvarSlett
  6. Oj, oj. Folk engasjerer seg. Eventuelt er det bare meg som for én gangs skyld skriver noe halvveis interessant.

    @ Signe: Joda, for all del, det er jo veldig individuelt. Jeg blir heller ikke dritforelska ved første møte (men andre eller tredje møte, derimot), men for min del blir jeg aldri godt nok kjent med noen på for eksempel en fest eller byen eller hvor som helst til å bare tenke at dette er en person som det er verdt å møte igjen uten at det blir eksepsjonelt kleint. Hvis vi møtes igjen på for eksempel de samme festene ved flere anledninger, blir det liksom litt mer naturlig at vi finner på noe sammen i og med at vi sannsynligvis har blitt litt mer kjent. Trur det er der hovedproblemet ligger for mitt vedkommende - hvis jeg skal finne på noe med noen jeg ikke kjenner noe særlig, blir det kleint uansett. Men det er sikkert bare fordi jeg er ganske sjenert, og som sagt; folk er jo veldig forskjellige på det området.

    @ Joakim og Ingridmarie: TAKK. Det gjorde godt å lese kommentarene deres.

    @ Henrik: Jo, men jeg kaster meg heller ikke inn i et forhold uten å kjenne noen. Men jeg klarer bare ikke å tenke "hmm, nå skal jeg vurdere om jeg kan fungere i et romantisk forhold med denne personen", den følelsen må liksom bare komme av seg sjøl. Og den kommer når vi møtes naturlig, og ikke avtales å møtes. Og som jeg sa til Signe og, så har det nok mest å gjøre med at jeg er ganske sjenert og bare syns det er særdeles ubekvemt å skulle finne på noe med noen jeg ikke egentlig kjenner. Jeg må liksom ha møtt dem noen ganger uten at vi har blitt enige om det før jeg føler meg komfortabel med å skulle finne på noe med dem.

    @ Håkon: Du gjør meg glad.

    SvarSlett