mandag 26. mai 2014

Inspirasjon: Steampunk

I natt drømte jeg at det var tredje verdenskrig. Russland invaderte Norge og ville sende alle homofile og transfolk til konsentrasjonsleire. Jeg, som i drømmen var en homofil gutt, måtte klippe håret kort for å lettere bli tatt for å være hetero. Det var SUPERSKUMMELT. Og jeg måtte gjemme meg i kjelleren til naboen, men så skjedde nesten det samme som i åpninga på Inglorious Basterds.

Det var en digresjon.

Jeg sliter fortsatt noe så inni helvete med å få økonomikunnskapene sånn noenlunde på plass, og da er det ingenting jeg liker bedre å gjøre enn å drømme meg bort. Når jeg drømmer meg bort, blir det veldig ofte til ei annen tid eller til ei tid som aldri har funnes (JA, det er riktig bøying av verbet), og i dette tilfellet er det sistnevnte. For de uinnvidde, kan jeg nevne at steampunk ganske kort og enkelt forklart er et "hva hvis"-univers. Hva hvis framtida hadde inntruffet på midten av attenhundretallet? Hva hvis vi kunne leike med romtid-kontinuumet og spleise sammen forskjellige epoker? Klassisk steampunk-litteratur og -kunst er ofte prega av duse, brunbronsete farger, luftskip, tannhjul, damp (naturlig nok), viktorianske antrekk og masse teknologiske gadgets - riktignok sett i datidas perspektiv. Hvis du, som meg, har lyst til å bare for ei lita stund glemme hvor stressende og ubehagelig akkurat nå er, så hent deg noe godt å drikke, len deg godt tilbake, sett på for eksempel denne sangen, og nyt alle de kule bildene. Som før: klikk på bildet for bildekilde.








For videre inspirasjon: Se Hugo. Jeg syns sjølve historien er veldig so-so, men hallo, han bor inni ei klokke. Spill Lost Odyssey. Det er ikke reinspikka steampunk, men har mange fine steampunk-elementer i seg. Hør (og se) på Emilie Autumn, særlig Opheliac-albummet. Og så er jeg selvfølgelig veldig åpen for flere forslag i kommentarfeltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar