torsdag 12. mai 2011

Sett og hørt i klasserommet

Sanna har vært veldig flink og skrevet ned spontane visdomsord som har kommet fram i ulike sammenhenger i klasserommet. Disse har i tur blitt sendt rundt på mail til alle i klassen, og jeg tør påstå at til og med ikke folk som kjenner oss personlig, kan være enig i at vi er ganske geniale med ord, altså. Men vi går vel kanskje ikke forfatterstudiet for ingenting heller:



Marta (etter å ha vært på Kroavalg kvelden i forveien): "Jeg våknet i dag morges og innså at jeg var blitt scenograf."

Gunnstein Bakke (om at man ofte tenker på tall eller farger i forbindelse med steder): "Det stedet jeg kommer fra heter Grendli og har postnummer 4681, men så bytta de til 4247, og det syns jeg fremdeles er helt forferdelig... og veldig usmakelig."

Rikke (om sjangerbetegnelser): "Hvis du skal skrive dikt, så kan du liksom ikke skrive en svær roman, da... for da er det liksom ikke dikt."

Rikke (om filmen "I rosens navn"): "Hvis dere kjeder dere veldig en kveld og nesten er litt sånn... suicidal, så kan dere se den her."

Kyrre Andreassen (om at det er en dverg som er bartender i en av Ingrids tekster): "Neida, jeg er ikke imot det, det er fint at dverger kan være bartendere."

Rikke (om Marits tekst fra gårdsmiljøet på attenhundretallet): "Nei, altså, det at hun går barføtt... Altså, store folk gjør jo sikkert også det, da, men... ja... de hadde kanskje ikke så høye krav til hva som var gøy på den tida."

Kyrre Andreassen (om norske menn): "Ja, nei asså, norske menn er en trist rase, for drømmedama til norske menn er Dorthe Skappel."

Kristine (det vil si yours truly) (om Lindas tekst): "Jeg føler meg liksom litt depressiv i positiv forstand når jeg leser det."

Kyrre Andreassen (om "What's Eating Gilbert Grape"): "Det er akkurat som det der 'hva er det med Gilbert Grape.' Jeg skjønte egentlig ikke hva det var med Gilbert Grape, han hadde stor mor, og Leonardo DiCaprio var ikke helt tam, han heller."

Marit (om at hun blei skremt av NRK-serien "Ansur"): "Ja, men jeg mener, jeg har alltid vært redd for svartedauden."

Marit (om Finnmark): "Ja, men det er liksom der folket bor!"

Rune Christansen (etter at vi har sittet førti minutter og venta på at alle skal bli ferdige med å printe og kopiere så vi kan begynne timen. Noen spør om de kan hente en kaffe så lenge): "Ja, gjør gjerne det, så kan jeg gå og hente wienerbrødet mitt hjemme."

Bjørn Esben Almaas (illustrerer forholdet mellom protagonist og antagonist i film): "Altså, man kan gå til veldig drastiske skritt når man har lyst på frukt."

Marit (om Anne Oterholms "Tilfeldigvis begjær"): "Jeg syns de ødelegger konseptet handle-mat-på-nærbutikken... det burde vært litt finere, da."

Kyrre Andreassen (om forfatterøkonomi): "Det er et simpelt honorar for det å komme inn som en klovn og lese opp."

Håvard Syvertsen: "Jeg og Kyrre har planlagt en ny bok nå som heter 'Ut og stjæle sykler.'"
Kyrre Andreassen: "Ja, det er etter min selvbiografi 'Min kam.'"
Håvard (med handa på hodet til Kyrre): "Ja, det blir en kort bok."
Kyrre: "Ja, haikudikt, faktisk."

Rikke (om at man bør lese Roman Jakobson til eksamen): "Det kommer litt som jul'kvelden på kjerringa, på en måte, hvis du ikke har lest den."

Kyrre Andreassen (om sentimentalitet): "Sentimentalitet er når livet er tungt, og så setter man på en film med Hugh Grant for å føle noe."

Kyrre Andreassen (om melankoli): "Nei, melankolsk er sånn, 'NÅ VAR DET GODT Å VÆRRA TRIST!'"



Hahaha. Så fin klasse og forelesere.

2 kommentarer: