fredag 23. desember 2016

O helga natt

"Det var med stor ærefrykt jeg gikk i gang og tenkte på hvordan jeg skulle klare å knekke den sangen. Jeg så på teksten. Og tenkte at Jussi Björlings versjon er så massiv – han tar de høye tonene med så enorm kraft, veldig myndig. Som en befaling. 'Folk, fall nu neder!', som et 'ta dere sammen!! Gud har ofret sin eneste sønn for dere!!!' Men hva om vi leser det mer som en bønn? tenkte jeg. Det kan være interessant. At man ber, 'vær så snill! Fall nu neder..! Ser dere ikke hva Gud har gjort? Kan dere ikke prøve å ta det til dere?' Jeg ville dra sangen i en mer tander retning." - Nils Bech



God jul, da dere.

2 kommentarer:

  1. Og det vil jeg si han virkelig klarte! Jeg har alltid likt sangen, spesielt med Jussi Björling, men må innrømme at jeg har mye mer sansen for den skjøre og forsiktige versjonen til Nils Bech. Det er akkurat som han sier, han synger den som en bønn og ikke befaling, og det er utrolig hvilken forskjell det gjør. Også passet den så utrolig godt inn i klippet fra Skam at det var helt nydelig. Et stykke kunst med en haug med følelser som som endelig ble forløst på en måte og kun en replikk i hele klippet. Kommer til å sitte i lenge det klippet der. God jul!

    SvarSlett
  2. God jul til deg òg! Trur akkurat dette klippet kanskje må være min favoritt i hele serien så langt - og det sier ikke så reint lite, for særlig sesong tre har utrolig mange fine øyeblikk.

    SvarSlett