lørdag 10. mars 2018

Åssen går man forresten fram for å skrive enklere setninger?

Mens jeg venter på at blogglysten skal komme tilbake – her har dere et mer eller mindre tilfeldig utdrag fra Døden og gleden, a.k.a. Det Andre Prosjektet:



Tobias var aldri hjemme hos meg; det var alltid jeg som dro hjem til ham. Huset han bodde i var større og mindre lytt, og mora hans var mindre mistenksom. Vi jamma ikke så ofte sammen lenger etter at arbeidet med EP’en hadde begynt, en EP de i utgangspunktet hadde lyst til at jeg skulle synge på, men det nekta jeg. Jeg kunne ikke synge, ville ikke synge, dessuten, den gangen jeg hadde prøvd meg med mikrofonen sammen med Tobias, hadde vi kjørt på med så masse reverb og delay at det gjorde hele affæren vesentlig mindre skummel. Og de skulle jo ikke spille inn en prog-shoegazing-EP, de skulle spille inn proggete rock ’n’ roll med klare vokaler med tydelig artikulasjon, og jeg ville uansett vært den mest keitete og minst karismatiske frontfiguren et band kunne tenkes å ha likevel. Så jeg blei sittende på sidelinja og se dem jobbe, se dem terpe på de samme sangene igjen og igjen, jeg blei med dem i studio noen ganger òg, og Tobias introduserte meg hver gang som ”en kompis av meg.” Og jeg blei med ham hjem, han lukka meg inn på rommet sitt, satte på nye plater han hadde kjøpt, la meg ned på senga, strøyk meg over håret, over kinnet, over armene, over ryggen, over magen, han tok og tok på meg, kyssa meg, og jeg visste hvor mye han hadde lyst, merka blikket hans på meg, han prøvde seg igjen ved et par anledninger, skuffelsen i øya hans når jeg måtte dytte ham bort, unnskyldningene mine, forsikringene hans om at det gikk bra, at han kunne vente, og sommeren gikk mot slutten, og han forandra seg litt mer jo nærmere høsten vi kom, han blei gradvis fjernere i blikket, han virka stadig oftere distrahert, han kunne forsvinne litt, kunne glemme at han var midt oppi en samtale med meg, han kunne se forvirra på meg og si ”hæ, sa du noe?”, og så hadde plutselig EP’en deres kommet ut og jeg hadde begynt i tiende klasse. 
   Første skoledag var jeg nervøs. Da jeg gikk nedover korridoren mot klasserommet for å overvære min aller første time som tiendeklassing, tenkte jeg på det han med trailercapsen på festen til Øyvind hadde sagt, om at alle snakka om at jeg var homo, men det viste seg at om alle snakka om at jeg var homo, snakka de ikke om det med meg, og jeg opplevde selvfølgelig at de andre på skolen stirra på meg litt lenger enn nødvendig, men det gjorde de jo fra før uansett, og for alt jeg visste var min seksuelle legning det eneste samtaletemaet verdt å snakke om med én gang jeg ikke lenger var i klasserommet eller i gangen eller i kantina sammen med dem, men det, gikk det etter hvert opp for meg, brydde jeg meg forsvinnende lite om, og da klokka ringte ut fem over to og jeg dro på meg skolesekken, gikk ut av klasserommet, nedover gangen, ut døra og mot bussholdeplassen, innså jeg at jeg nesten hadde lyst til at alle skulle snakke om det. Jeg dro på meg headsettet, satte på Absolution av Muse, stilte meg på min faste plass et godt stykke unna resten, og observerte dem der de stod i klynger på fire og fem. Jeg forestilte meg at de alle sammen snakka om EP’en til Overbalance, kanskje snakka jentene om hvor kjekk Tobias var, og dere veit han Kristian, sa de kanskje, han som går i 10B og er sykt femi, Jon sier at han har begynt å henge på kulturhuset fordi han er sykt keen på Tobias, og så fniste de kanskje, så seg over skuldera, så på meg der jeg stod for meg sjøl med det enorme headsettet på hodet, og de trudde de visste alt, trudde de skjønte åssen alt hang sammen, men jeg smilte for meg sjøl, jeg visste noe de ikke gjorde, og bussen kom, jeg satte meg bakerst som vanlig, skrudde opp lyden på mp3-spilleren, den gangen var jeg selvfølgelig altfor kul til å tenke på framtidig tinnitus, jeg så ut av vinduet, bussen passerte biblioteket og boligfeltet der Øyvind bodde, og i det møkkete bussvinduet var mitt eget uklare speilbilde, dobbelt på grunn av de doble glassa, og jeg husker jeg tenkte at jeg så eldre ut, voksnere ut, kanskje nesten litt kjekk, tenkte jeg og retta meg opp i ryggen, og håret mitt, kanskje skulle jeg endelig gjøre noe med håret mitt, det lange, pistrete håret som hang rett ned, farge det mørkere, kanskje, ikke klippe det, kanskje la det vokse enda lenger, og akkurat den planen skulle vise seg å bli med tanken, jeg skulle ikke komme til å gjøre noe med håret mitt annet enn å stusse tuppene før om et par år, men da jeg kom hjem, tre kvarter seinere, gikk jeg rett inn på rommet mitt, satte på debutplata til Placebo, satte Nancy Boy på repeat, spilte luftgitar og sang med, og akkurat der og da var jeg klar for absolutt alt.

4 kommentarer:

  1. Fint at du deler og jeg vet ikke helt hvordan man skal gå til for å skrive kortere setninger. Jeg skriver ofte litt lange setninger selv, ikke så lange som du, men likevel. Saken er likevel at med noen så kan det raskt bli litt omstendelig når setninger er lange, men det pleier ikke å bli det med deg og heller ikke her. I stedet blir det litt sånn hypnotisk og flytende og det kler stilen din. Hvis du likevel vil ha kortere setninger så kan du prøve å se om det er noen naturlige steder å dele setninger i to, jeg vet ikke om det er det, men det er mulighet.

    Ellers fint utdrag. Jeg har ikke så mye å si til det, men det er fint og du har alltid en ledighet i språket som gjør at det aldri virker anstrengt eller tilgjort, men i stedet er det en naturlighet der uansett.

    SvarSlett
  2. Du begynder at læse Hemingway. Og lader ved med at bruge mange adjektiver. Et er nok i en hvilken som helst sætning, og så må læseren selv finde på der fra.
    Hejtjulahop !



    SvarSlett
  3. Tusen takk. Jeg er jo egentlig veldig glad i å skrive lange setninger, og det har jeg tenkt å fortsette med, og jeg kan komme unna med til dels veldig lange fleresiderssetninger så lenge hvert setningsledd er ganske enkelt konstruert, problemet oppstår når de blir unødvendig innvikla. Trur nok jeg faller i innviklingsfella en gang i blant, og det vil jeg prøve å unngå. Men da er det jo ekstra hyggelig å høre at du ikke syns det, for det er jo nettopp en slags hypnotiseringseffekt jeg streber etter!

    Takk til deg også, Laila! Har aldri lest Hemingway, det bør jeg sikkert gjøre. Syns sjøl jeg pleier å ha adjektivbruken sånn cirka under kontroll, men fint å ha i bakhodet uansett!

    SvarSlett
  4. Kære Kristine. Det synes, jeg bestemt også du har. Adjektivbrugen under kontrol. Jeg havde slet heller ikke læst dit tekststykke i indlægget den her gang, og svarede bare spontant efter din overskrift. Jeg ville hjælpe dig. At læse Hemingway har selv hjulpet mig, på præcis den måde - og derfor videregav jeg dig den hjælp - om det nogensinde vil gi´ mening for dig at bruge den.
    Og helt generelt synes jeg, man skal finde sit eget sprog, finde sin egen vej. Der er så mange råd, andre giver, man ikke kan bruge. Og så alligevel : en sjælden gang mødes spørgsmål og de rigtige råd hinanden.
    Jeg synes, du skriver fantastisk. Skønt og klogt. Med ild. Du er dig ! Det er det allervigtigste.

    Med varmeste hilsner for nu - Laila



    SvarSlett