onsdag 4. mars 2015

Kristine digitale diktsamling: Dropar i austavind

Så her ligger jeg i senga mi i Oslo, når jeg egentlig skulle vært på et hotellrom i Tromsø. Marssamlinga for forfatterstudiet begynner i morra, men på grunn av streiken i Norwegian, blei flyet mitt kansellert. Ikke har jeg råd til de svindyre SAS-billettene som fins heller, og hotellet er forhåndsbetalt uten mulighet for refusjon. Jeg har fått ombooka flybillettene til tidlig i morgen, så mitt eneste håp nå er at alt er i orden til da, sjøl om det kanskje ikke er så veldig sannsynlig. Skikkelig drit. 2500 hotellkroner rett i dass er ikke bare-bare for en student som jobber rundt fire ganger i måneden, pluss at det selvfølgelig er ekstremt kjedelig å gå glipp av samlinga. Hadde gleda meg ekstra mye til denne, med Mona Høvring som gjesteforeleser og påfølgende poetikkseminar.

Så! Måtte bare få det ut. Til sakens kjerne:

Jeg syns fortsatt Dropar i austavind er en av de fineste titlene på ei diktsamling noen gang, og Olav H. Hauges tingdikt kommer jeg aldri til å slutte å like. Men det var ikke før på ei studiesamling vi hadde i høst at jeg endelig skjønte hvor mye den tittelen egentlig inneholdt. Hvorfor blåser vinden fra øst? Kan det ha noe med at det knappe språket og den jordnære formen i Hauges tingdikt minner litt om... zen-aktige haiku? Jeg låner i væffal Hauges tittel til mine haiku-inspirerte dikt - noen av dem er faktisk haiku òg.



Hysj, det er høst

Raslende blader
Verden stanset et sekund

En stille høstvind…

(4. september 2006)



Før

Drøm om høsten, barn
om rimfrost og glemte ord
Drøm om det som var

(14. oktober 2006)



Etter stormen

Høstblader og vind
En silhuett mot mørket…
Alt annet er vekk

(24. oktober 2006)



En geishas død

Aldri
har kirsebærblomstene
falt

så langsomt

(20. april 2009)



Slike dager

Den samme
holdeplassen
som alltid 

– en ny vind
også denne gang

(22. mai 2009)



Fallskjermer

De to forlatte
stolene
dekkes av snø

og det er ikke engang
vinter

(25. mai 2009)



Lukten av ny dag

Svøper om meg med
kirsebærvinder

ser hvordan
sprekken i skydekket
utvider seg

(27. mai 2009)



Det veldige blå

Slik fortaper jeg meg

og faller oppover

(27. mai 2009)




2 kommentarer:

  1. Usedvanlig uheldig med Norwegian-streiken, skjønner at det er fryktelig kjipt og irriterende. Håper du får andre muligheter til å se Mona Høvring og at du får en fin helg likevel (tips: spillkveld på Humanismens Hus på lørdag, det er supertrivelig). Jeg har ikke lest Olav H. Hauge og jeg både skriver og leser mer poesi som ikke er i haikustil enn poesi som er det, men haiku og liknende kan være veldig stemningsfullt og jeg likte tekstene dine. Særlig "Det veldige blå" og "Fallskjermer" liker jeg her siden de skaper veldig fine bilder oppi hodet mitt og var gode øyeblikksbilder :) Syns ellers du er flink som setter dato på tingene du skriver for jeg har personlig veldig lite oversikt sånn sett!

    SvarSlett
  2. Takk for fin kommentar! Heldigvis har jeg kjøpt Widerøe-billetter til de neste samlingene, så det gikk bare skeis denne ene gangen :)

    SvarSlett