fredag 29. mars 2019

Førti kjappe

1. Tre ord om meg er ustabil, eksentrisk og keitete.

2. Det første jeg gjør om morgenen er å slumre.

3. Når jeg hører på radio blir jeg hakket mer ufokusert, for jeg har store vanskeligheter med å følge med på flere ting av gangen. Å spise frokost og høre på radio samtidig, for eksempel, gjør at jeg ikke fullt og helt klarer å konsentrere meg om maten eller om det som blir sagt. På jobb går det stort sett helt fint å høre på radio, da. Når man har gjort den samme monotone greia siden 2011, går det på autopilot til og med for meg.

4. Jeg gleder meg til bursdagen min, som ikke er så veldig lenge til, til tross for at jeg egentlig ikke har noen grunn til å glede meg, for jeg har ingen planer. En barnslig del av meg syns liksom bursdag er temmelig stas okkesom.

5. Klesskapet mitt er fullt av gensere, herregud. Jeg HAR SÅ MANGE GENSERE. Men jeg syns gensere er veldig gøy å kjøpe, da. Og om jeg får si det sjøl: de aller fleste genserne mine er veldig, veldig kule.

6. Når jeg skal pynte meg ender jeg som regel opp med å glitre.

7. Jeg har medlemskap i to forskjellige markedsundersøkelsespaneler, noe som gjør at jeg får gavekort som jeg stort sett bruker på bøker, filmer og plater.

8. En liten hemmelighet om meg er at jeg en gang fikk et så kraftig angstanfall at jeg ringte 113 fordi jeg trudde jeg – helt oppriktig – var i ferd med å dø. Ja, akkurat som David i sesong fire av Six Feet Under. Jeg har i tillegg en intens telefonskrekk, så at jeg helt frivillig valgte å ringe og snakke med en fremmed, sier litt om hvor ute av meg jeg var.

9. Jeg føler meg best når jeg har fått i meg et par – tre enheter alkohol.

10. I kaffebaren bestiller jeg kaffe mokka fordi det er det jeg syns er vanskeligst å lage hjemme. Cappuccino hvis jeg ikke føler jeg kan ta meg råd til en mokka.

11. I baren bestiller jeg rødvin, ingefærøl eller tørr cider.

12. I vennegjengen er jeg enhjørningen. Nå skal det sies at jeg ikke har én vennegjeng, men heller er i en litt mer sånn én venn her og én venn der-situasjon.

13. I familien er jeg det sorte fåret som verken har barn, hus, ektefelle, fast jobb eller "normale interesser."

14. Jeg kan ikke leve uten muligheten til å skrive.

15. Barn er noe jeg aldri kommer til å få.

16. Om natta blir jeg enda mer enn vanlig opptatt av de store, eksistensielle spørsmåla, på godt og vondt.

17. I veska har jeg lommebok og masse, masse ræl, som regel i form av papir.

18. Trening er noe jeg prøver å gjøre en gang i uka sammen med Jørgen, men som jeg har forsømt grovt disse siste ukene fordi han har vært bortreist.

19. Politikk er noe som angår oss alle, også de som påstår at de "ikke bryr seg."

20. Kjærlighet er komplisert, hvilket er grunnen til at nesten alt jeg skriver, handler om nettopp kjærlighet på en eller annen måte.

21. I vår skal jeg unne meg dette. Det vil si, jeg har allerede unna meg det. Eller jeg kommer til å unne meg det. Kjøpte det i går, får det ikke før i juni. Dette er noe av det dyreste jeg noen gang har kjøpt, ehehe.

22. I nattbordskuffen har jeg sokker, undertøy, strømpebukser, pynteskjerf og leggvarmere.

23. På kjøkkenet er jeg over gjennomsnittet, om jeg får si det sjøl.

24. Jeg er dårligst til å håndtere vanskelige følelser på en konstruktiv måte.

25. Jeg er flinkest til å skrive. Skjønnlitterært, vel å merke. Folk misforstår noen ganger og trur jeg er flink til å skrive generelt, men alle dere som har prøvd å lese et av mine mer eller mindre seriøse blogginnlegg, veit at jeg ikke er verdensmester i å formulere meg tydelig og konsist, noe som absolutt er en styrke hvis man for eksempel skriver en akademisk tekst.

26. Jeg elsker friheten skriving gir meg.

27. Jeg ønsker å bruke min posisjon til å spre kunnskap om og oppmerksomhet rundt temaer som jeg syns er viktige.

28. Jeg beundrer folk som er tøffe nok til å bare snu opp-ned på livet sitt tilsynelatende uten videre.

29. Når jeg jobber trenger jeg å gjøre det på min måte.

30. Min verste uvane er å utsette og utsette og utsette ting jeg ikke har lyst til å gjøre. Eller for den saks skyld: ting jeg har lyst til å gjøre, men som innebærer en eller annen form for innsats. Hadde jeg nå ennå brukt denne prokrastineringsperioden til å gjøre noe gøy, som å lese eller spille TV-spill, men den gang ei. Det er ikke bare det at jeg ikke gjør noe, men jeg går liksom veldig aktivt inn for å ikke gjøre noe, som regel i form av å stirre i taket, ligge på sofaen, eller scrolle på Facebook.

31. Jeg brenner for skriving.

32. Jeg trur på den makta og påvirkningskrafta som fins i kunst.

33. Du visste kanskje ikke at jeg har synestesi, blant annet i form av ordinal-linguistic personification (hvis du veit om noe norsk oversettelse av dette begrepet, lemme know!).

34. På kvelden er jeg ofte mer produktiv enn på dagen.

35. Som kjæreste er jeg veldig opptatt av selvstendighet og personlig frihet, i tillegg til ganske ukomfortabel med public displays of affection, som det heter på godt norsk.

36. Når jeg har fri prøver jeg å bruke tida på å skrive.

37. Noe av det beste jeg veit er når jeg leser over noe det er ei stund siden jeg har skrevet, og så legger merke til hvor godt skrevet det faktisk er.

38. Det er lov å ljuge hvis målet helliger middelet.

39. Om fem år er jeg forhåpentligvis utgitt forfatter og i bedre psykisk form enn jeg er nå, men hvem veit.

40. Akkurat nå er jeg sulten, men redd for å lage mat fordi vi har fått ny komfyr og jeg er en smule paranoid og klarer ikke å slutte å tenke på kjemikaliene som sikkert fortsatt er der selv om jeg har vaska den to ganger og latt den stå på på full guffe i over en halvtime og som kanskje setter seg i maten min og forgifter meg. Jeg er en veldig rasjonell person, ja, takk som spør.



(Funnet på Karoline sin blogg. Tok meg den friheten å oversette punktene til radikalt bokmål, fordi a-endelser gjør seg bedre på bloggen min enn en-endelser.)

2 kommentarer:

  1. Interessant å lese svarene dine, jeg liker selv denne måten å finne ut ting om folk veldig godt :)

    SvarSlett