onsdag 3. juni 2015

Tre anbefalinger på Y

Yoga - Med unntak av dans, er dette den eneste treningsformen jeg liker. Jeg syns all annen trening er heseblesende, utmattende og fysisk vond, men yoga gir deg skikkelig god trening uten å være noen av de tinga. Okei, litt avhengig av stillinga kan det være fysisk vondt, men overhodet ikke på samme måte som for eksempel løping eller vektløfting. Jeg dreiv masse med det i Bø, der det i motsetning til i Oslo var skikkelig billig, og dere veit det der energioverskuddet som treningsjunkies snakker om, men som jeg personlig aldri har opplevd fordi jeg etter ei treningsøkt bare føler meg ødelagt og deprimert i hele kroppen? Energioverskuddet er i aller høyeste grad reellt etter yoga. Kroppen får styrken sin på en helt annen måte enn ved, ja la oss si løping, og for å sammenligne trening med mat, så kan jeg si at løping er julemat, som gjør deg skikkelig mett og sliten etterpå, mens yoga er sushi eller smoothie, som du ikke blir like pangmett av, men som du i steden føler deg lett og glad og ikke sulten i kroppen i flere timer etterpå. Jeg skulle ønske jeg enten hadde motivasjon til å drive med det på egen hånd, eller at jeg visste om et sted i Oslo der det faktisk ikke koster helt sinnssykt mye å drive med det, men sånn er det foreløpig ikke. Jeg lever fortsatt videre i håpet, da, for yoga er digg!

YAAM - Jeg er ganske sikker på at jeg har nevnt før at Oslo, og Norge generelt, er skikkelig dårlige på det her med skikkelige utesteder. Altså, det eneste som avgjør hvor jeg ender opp med å drikke i Oslo, er ålreite priser i baren og ålreit musikk over anlegget. Bortsett fra det, er de fleste puber og barer ganske like. Men hver eneste gang jeg har vært i utlandet, har puber og barer og hengesteder vært noe helt annerledes fra det vi er vant med her. Så klart, man har jo helt vanlige standardting der òg, men man finner også helt unike nisjesteder som jeg fortsatt har til gode å snuble over i Norge. Jeg har snakka om både Szimpla og Chalet Club før, og nå tenkte jeg å vie YAAM litt oppmerksomhet. I likehet med Chalet Club (og en mye kjedeligere søstervariant av Szimpla) er YAAM i Berlin. Det er et fantastisk, lite hengeområde med sand overalt, hvor man kan slappe av med en øl i ei hengekøye, spille en konsert, høre på en konsert, skate eller få nye venner. Det er faktisk litt som å komme inn i en annen verden, midt i byen. Jeg har googla fram noen bilder (klikk på det for å komme til bildekilden) sånn at dere får et visst intrykk av atmosfæra der. Men det aller lureste er selvfølgelig å bare besøke det sjøl, noe jeg håper dere vil neste gang dere er i Berlin:





Y tu mamá también - En jævlig kul film, som jeg egentlig ikke helt veit om jeg gidder å snakke så mye om. I steden kan du jo ta en trailer og mine varmeste anbefalinger og oppfordringer om å se den:

3 kommentarer:

  1. Spinning og å gå turer er de formene for trening jeg liker (også liker jeg dans for så vidt, men det gjør jeg særdeles sjelden siden de ikke tilbyr linedance på treningsenteret mitt lenger), men jeg tror jeg kunne likt yoga om jeg hadde testet det siden jeg er ganske myk og sånt. Selv vet jeg veldig lite om utesteder, har vært på svært få av dem siden jeg ikke drikker, men YAAM så ut til å ha en trivelig atmosfære. Og yay for filmtips :) Fascinerende hvordan du allerede har vært gjennom nesten hele alfabetet, har du tenkt å avslutte med Z eller ta Æ, Ø og Å i tillegg (de kan bli vriene)?

    SvarSlett
  2. Jeg elsker å gå tur. Det har jeg alltid gjort. Ellers savner jeg ryttertiden som var min trenerform og glede i mange år. :) Jeg har forsøkt yoga og var med på drop in i noen år i studietiden. Det var kjempegøy. Jeg går ikke på utesteder og kan derfor lite om dem. Hurra for filmråd :)

    SvarSlett
  3. Jeg er også veldig glad i å gå tur :) Men jeg tenker ikke på det som trening, jeg tenker igrunn bare på det som... å gå tur, haha. Jeg har tenkt å gå gjennom hele alfabetet, Karoline, inkludert Æ, Ø og Å, men det er jo ikke umulig at noen av dem blir prega av at de nettopp er veldig vriene - akkurat som det blei da jeg tok for meg X sist gang.

    SvarSlett