mandag 31. oktober 2016

Oktober 2016

Av en eller annen grunn føles det merkelig å skrive dette innlegget på sjølveste Halloween. Jeg har i veldig mange år på en eller annen måte markert Halloween på bloggen min. Men akkurat i dag har jeg egentlig ikke noe annet å si.

Opplevelser: Pizza og kino med svigers. Konsert med Death In June. Konsert med The Cure. Slippfest for Sara Sølbergs Seismiske smell. Hotellnatt, med middag på Mr. India og kinotur. Matbeat. Bryllupet til fetteren min. Konsert med Kent. Dødsnatt på museet.





Innkjøp: Fikk med meg disse t-skjortene hjem fra henholdsvis The Cure- og Kent-konserten.



TV-serie: Vil si jeg har sett på litt av hvert i oktober. Deutschland '83, Westworld, Vikingane og Hannibal. Nå sist fredag gikk Jørgen og jeg og la oss i firetida fordi vi ikke klarte å slutte å se på sistnevnte:



Spill: Fortsatt Gone Home. Har forøvrig også så vidt det er begynt på Final Fantasy VIII, men det har helt ærlig ikke fenga noe særlig hittil.

Film: Kongens nei, Into the Woods og Swiss Army Man denne måneden. Sistnevnte var nok den jeg likte best. Rett og slett herlig å se at også merkelige filmer kan komme fra USA.



Bok: Sist jeg skreiv månedsoppsummering, hadde jeg så vidt begynt på Songfuglen. Jeg ELSKA den boka, og for å sitere meg sjøl: "Ei av de mest interessante bøkene jeg har lest på lenge. Jeg har tidligere lest Eit vintereventyr av samme forfatter, og jeg merker nå etter min andre bok hvor tydelig forskjellige bøkene hans er fra annen samtidslitteratur. Bøkene leiker seg i dystopien og i alternative virkeligheter, men er skrevet med en intens tilstedeværelse og skildringer som typisk hører hjemme i poesien. Uttrykket har for lengst blitt en klisjé, men det er faktisk helt sant at jeg ikke klarte å legge Songfuglen fra meg, og jeg leste den ut i løpet av tre dager, noe som er ganske imponerende til meg å være. Boka har så utrolig mange lag, og så mange småhistorier inne i historien - bare om for eksempel karakteren Basjele kunne det vært skrevet en egen roman. Det samme gjelder den hengte mannen, eller den prostituerte i parken. Antakelig også verdt å få med seg teateroppsettinga av den, som går i disse dager. Det skal i væffal jeg." Nå har jeg begynt på Slik skal vi velge våre ofre av Bjørn Vatne.

Musikk: Som nevnt i forrige innlegg her, har jeg falt veldig for det nyeste albummet til Nick Cave. Her er ei annen fanastisk låt fra Skeleton Tree:

2 kommentarer:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=rJir5uPRXcM Leste at du hadde sett "Into the woods", noe som gjør meg glad siden jeg elsker den musikalen, og tar meg den frihet å poste en link til Youtube der man kan se en filmet versjon av Broadway-versjonen av Into the woods siden jeg regner med at versjonen du så er den nyeste med Meryl Streep. Og mens jeg liker versjonen med Meryl Streep så er denne versjonen fra 1991 den beste måten å se denne musikalen siden den der er fullstendig perfeksjon ;)

    Nok om det (og beklager digresjonen), fin oppsummering, jeg skal på et eller annet tidspunkt få lest Songfuglen tenker jeg (men det er ikke førsteprioritet bokmessig sett) og Swiss Army Man virker veldig fascinerende. Kongens Nei derimot interesserer meg lite siden den høres så award-bait ut hvis det gir mening, men den er sikkert ålreit for så vidt. Og Westworld er veldig bra, det har jeg også kost meg med i det siste :)

    SvarSlett
  2. Takk for link! Er ikke sikkert jeg har ro nok i ræva til å se hele, men jeg lover å se den om den mot formodning skulle settes opp på for eksempel Det Norske Teatret :)

    Jeg skjønner hva du mener med at "Kongens nei" virker veldig award-bait-aktig, for den ER det. Jeg hadde opprinnelig ingen planer om å se den jeg heller, men så spanderte svigers, så da var det jo greit ;) Du bør derimot absolutt se "Swiss Army Man", trur du ville likt den veldig godt!

    SvarSlett