tirsdag 25. august 2020

Inspirasjon: Meow Wolf

Installasjon er en av mine yndlingssjangre når det gjelder visuell kunst. For meg er det å kunne gå inn i eller inn i mellom et kunstverk den ultimate måten å ta innover seg sanseinntrykka på; det kan være som å gå inn i en annen verden, det kan skape en alternativ virkelighet for meg, kunsten omgir meg på alle kanter og trenger gjennom huden min fra alle dimensjoner, kort fortalt: noen av mine aller sterkeste kunstopplevelser er det nettopp installasjoner som har stått for.

Meow Wolf er et kunstkollektiv som har… et galleri? et kunstlokale? en intellektuell leikeplass? i Santa Fe, New Mexico. Jeg kjenner til det fordi artister – og podcastere! – jeg er fan av har opptrådd der. Ifølge hjemmesida deres: "Meow Wolf creates immersive and interactive experiences that transport audiences of all ages into fantastic realms of story and exploration. This includes art installations, video and music production, and extended reality content." Med andre ord: de gjør alt det jeg elsker ved installasjonskunst, eller kunst i det hele tatt. 

Jeg har selvfølgelig aldri vært der, fordi min økonomiske situasjon dessverre ikke tillater meg å reise hvor enn jeg vil i verden, så å oppleve Meow Wolf fra avstand er mitt foreløpig eneste alternativ. La oss hoppe gjennom et ormehull og komme ut igjen på den andre sida i et univers som både ligner og ikke ligner vårt eget:



(Fra Trash Temple av Corinne Loperfido og Damon Williams, lagd utelukkende av søppel)







(Fra House of Eternal Return, en interaktiv installasjon av over hundre kunstnere, inkludert Pip & Pop.)




(Faktiske drikker som kan kjøpes og inntas i kafeen deres!)


2 kommentarer:

  1. Det var veeeldig kult, fikk lyst til å dra dit og gå rundt der selv =D La oss satse på at vi pre-korona også blir mangemilliardærer og kan bare reise hvor vi vil. Med tanke på at man antakelig bare har et liv hadde man faktisk fortjent å få så mye ut av det livet som mulig. Ble nysgjerrig på drikkene og, mon tro om de finnes i alkoholfri variant eller ei.

    Ellers leste jeg forrige innlegget ditt og jeg heier veldig på deg og ønsker deg masse lykke til. Håper de skjønner at du er awesome og at manuset fortjener å utgis :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde virkelig vært noe! Jeg vil anta at drikkene fins i alkoholfrie varianter òg, den i midten ser i hvert fall ut som noe kakao/kaffe-aktig. Og takk for heiing :)

      Slett