tirsdag 20. juli 2021

Independent Retailer Month

Jeg er på skrive- og katteferie i Drammen om dagen. Pusi som bodde i Bodø før, har nå flytta til brukbar avstand fra der jeg bor, og mens foreldra hennes er i Nord-Norge, har jeg fått tillatelse til å tjene dronninga av Konnerud. Denne miniferien starta litt trått for min del med et besøk på legevakta etter at jeg bokstavelig talt blei spidda av en enhjørning (ikke spør…), men til tross for at det fortsatt er litt vondt å bruke sko, klarer jeg meg overraskende bra. 

Egentlig har ikke noe av dette noen relevans til det jeg egentlig skulle snakke om. Jeg fant nemlig ved en tilfeldighet ut at juli visstnok er Independent Retailer Month, og jeg tenkte jeg skulle benytte anledninga til å rett og slett anbefale fem uavhengige butikker innen alle mulige sjangere (heter det dét når det gjelder butikker òg?). Derfor, i ingen spesiell rekkefølge:






Dette er ikke første gang jeg snakker om Cappelens Forslag på bloggen min, og det er jo ikke så rart, det er jo yndlingsbokhandelen min! Jeg og flere med meg var veldig redd for at Forslaget skulle gå dukken under koronapandemien, men det ser ut som at de har… klart seg? Én ting er sikkert: takket være kapitalismen lønner det seg å ikke å være en uavhengig butikk, og det er sånn at de aller fleste setter pris på nisjebutikker i bybildet, men dessverre har ikke de samme folka nødvendigvis lyst til å legge igjen penga sine hos dem. Men det må vi for at de skal fortsette å eksistere! Jeg kjøper nesten ikke bøker hos kjedebutikkene lenger, jeg velger så å si alltid en av Oslos fine indiesjapper – og dem er det faktisk ganske mange av! For nye bøker er Tronsmo, Sagene bokhandel og Per Magnussen gode alternativ, mens på Cappelens Forslag er det brukte bøker som gjelder. Her finner du myyyye rart du ikke får tak i andre steder, og det lønner seg nesten å ikke vite hva man vil ha når man går inn, og heller gå på skattejakt eller få hjelp av en av de kunnskapsrike folka som jobber der til å finne boka som er perfekt for akkurat deg. Særlig når man har litt *kremt* sære interesser, kan man finne . MYE. GULL. Men nesten like viktig er egentlig stemninga. Jeg elsker samlinga deres av okkulte kuriositeter, og det faktum at det også går an å kjøpe seg en kaffekopp og at de er vertskap for både musikk- og litteraturarrangementer. De holder til i Bernt Ankers gate 4, men har også en nettbutikk, men nettutvalget kan ikke måle seg med det i den fysiske butikken.



Jeg kunne sikkert like gjerne anbefalt Big Dipper, som også er en veldig fin platebutikk, men jeg har bare et litt mer personlig forhold til Tiger, så derfor blir det sånn. Tiger er mindre og mer intim enn Big Dipper, men desto mer koselig – syns jeg, da, men igjen, konkurransen mellom hvem jeg liker best av Tiger og Big Dipper er egentlig ikke en konkurranse engang, for jeg liker begge to veldig godt på hver sin måte. Selv om Tiger har størst fokus på pønk og hardcore, er jeg veldig begeistra for den kategorien de kaller pling plong. Der har jeg funnet masse spennende greier som jeg sannsynligvis ikke ville ha funnet andre steder – for nettopp dét er jo noe av det som gjør indiebutikker så kule! I disse strømmetider er det særlig vanskelig for platebutikker å holde hodet over vannet, men jeg trur det alltid vil være en hard kjerne av musikkfans som setter pris på den overlegne lydkvaliteten til vinylplater og hvor ekstra hele musikkopplevelsen blir av å eie en fysisk representasjon av den. Og i disse dager som Platekompaniet vier 80% av areala sine til alt annet enn plater, er det digg at det fortsatt fins platebutikker som faktisk, y'know, selger plater.




Baby Daughter selger smykker, tilbehør og andre småting som er like deler frekke (ikke (nødvendigvis) i betydninga erotiske) og søte – akkurat som jeg liker det! De er pønk og tyggegummi samtidig, beviser at man ikke trenger å gå i helsvart for å gi faen og alt er designa i Oslo. Foreløpig fins de bare på internett, men det er fri frakt på ordrer over hundre kroner – og det er ikke vanskelig å overstige den grensa med alt snadderet de har til salgs. Dessuten trur jeg de dukker opp i pop-up-versjon på markeder og denslags òg når du minst venter det. Anbefaler å følge med på Facebook og Instagram! Da får du i tillegg din daglige dose inspirasjon og påminnelse om å ikke gjøre som mora di sier direkte i feeden din.


4. Saup

Og mens vi først er inne på frekkaser – Saup selger pent porselen med stygge ord. Damene som driver Saup leiter land og strand rundt etter vakre vintage tallerkener som de deretter dekorerer – i mangel på bedre ord – med bannskap og andre uhumskheter. I det siste har de også utvida til duftlys, med navn som "Brenn i helvete", og andre småting. Foreløpig har de ingen nettside som jeg veit om, men det er bare å sende dem ei melding på enten Facebook eller Instagram, så ordner de med både det ene og det andre. De lager også ting på bestilling! De gjør det rett og slett hele handleopplevelsen veldig smertefri – jeg veit det av erfaring, for jeg har kjøpt julegaver derfra før – nærmere bestemt en variant av denne






Listas eneste utenlandske tilskudd blir denne fine brukt- og håndlagd-butikken med tilhold i Virginia, USA. De selger de feteste solbrillene jeg noen gang har sett, noe som er grunnen til at jeg har kjøpt hele tre par derfra i årenes løp, det er faktisk sånn at jeg ikke engang har noe særlig lyst til å kjøpe solbriller fra noen andre noen gang. Men de har ikke bare solbriller! De selger også andre typer tilbehør, som øredobber, pins og vesker, i tillegg til klær. Jeg vil jo på generell basis oppfordre alle til å handle lokalt der man kan, men når man først skal kjøpe noe på tvers av landegrenser, er det fint å vite at man støtter helt vanlige folk og ikke Jeff Bezos.

2 kommentarer:

  1. Håper du, til tross for enhjørningsspidding, har en skikkelig fin katte- og skriveferie i Drammen =D Sånn ellers så var dette en veldig fin ting å ha et blogginnlegg om, jeg burde selv være mye bedre til å bruke indie-butikker enn jeg er. Med det sagt så har jeg ikke personlig blitt helt overbevist de gangene jeg faktisk har vært innom uavhengige bokhandler for Outland eller kjedebutikker har langt oftere de bøkene jeg ser etter og da blir det til at jeg handler der eller på Book Depository fremfor f.eks. Tronsmo. Ellers trakk du frem mange ting som hørtes interessant ut og jeg fikk veldig lyst på skjørt fra Retro & Me merket jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har det generelt veldig bra her, og foten min er veldig mye bedre allerede! Og Retro & Me har skikkelig mye fint, jeg håper du sjekker dem ut :)

      Slett