søndag 2. september 2018

August 2018

Opplevelser: God mat på Café Sara, og så godt drikke på Prindsen hage (for et sted! ♥) med Mari, Marie, Martina og Renate. Middag på Monsun, spillkveld og kinotur med Vibeke og Jørgen. Jørgen sin bursdag på Habibi og Asylet. Forlagenes store boksalg. Bodø-tur.


Innkjøp: Kjøpte to bøker på Forlagenes store boksalg, og! Sist måned kjøpte jeg tre fantastiske fruktnett av Ingrid Syv, sånn at jeg kan kjøpe frukt og grønt i løsvekt uten å ty til plastposer, men så glemte jeg å poste bilder av dem. Poster dem nå isteden. Ingrid hekler, strikker, broderer og tover sinnssykt mye fint, og du kan følge henne på Instagram her.


(Har altså to til i tillegg til dette: ett som er likt som dette, bare litt større, og ett som er svart sånn at også Jørgen kan bruke fruktnett uten å bli flau, haha.)

TV-serie: Nye episoder av The Affair og Better Call Saul, i tillegg til at Jørgen og jeg endte opp med å se nesten hele den første sesongen av Atypical. Jeg er ekstremt kresen når det gjelder komiserier – noe som er litt rart, for jeg veit om veldig mange komedier i filmformat som jeg liker veldig godt – men Atypical har en sjelden fin balanse mellom drama og komedie, syns jeg. Nå er ikke jeg fullt så dårlig med sosiale situasjoner som det hovedpersonen Sam er, men det er likevel sånn at jeg på mange måter kjenner meg igjen i ham – noe som gjør det både ekstra gøy og ekstra nært å se på.



Spill: Jeg har jo egentlig ikke spilt supermye i det siste, men en kommentar jeg fikk fra Karoline her på bloggen en dag fikk meg til å gjøre nettopp det – og veit dere hva, det føltes utrolig bra, og jeg fikk ikke engang dårlig samvittighet for å ikke skrive. Nå er jeg snart ferdig med de fire bretta i India i Tomb Raider 3!!


Film: The ConjuringSommer 1993, Småfugler, Room, Ghost In the Shell (altså den amerikanske live-actionversjonen med Scarlett Johanson) og Thelma. Og hvis du bare skal se én av disse filmene, så trur jeg at jeg har lyst til at du skal se Småfugler. Den er styggvakker og rørende, med sinnssykt fint fotografi og nydelig musikk komponert av Kjartan Sveinsson, tidligere pianist i Sigur Rós.




Musikk: Altså, jeg har funnet ut at jeg elsker radiofunksjonen til Spotify. Den har gjort at jeg har oppdaga utrolig mye bra musikk, blant annet Black Marble. Jeg har blitt fullstendig forelska i albumet deres A Different Arrangement. De minner meg litt om Former Ghosts og litt om TR/ST, og jeg tenker at de hadde vært det perfekte soundtracket til en film eller TV-serie som både var Stranger Things og Donnie Darko på én gang. For på samme måte som både Stranger Things og Donnie Darko er forholdsvis nye og i og for seg føles moderne og av i dag (selv om Donnie Darko faktisk er svimlende søtten år gammal, noe som føles helt sprøtt), men med ei handling lagt til åttitallet, er Black Marble et samtidsband som likevel har et melankolsk åttitallssound. Jeg trur jeg har funnet ut at nesten enda bedre enn jeg liker åttitallet, liker jeg åttitallet sett fra dagens perspektiv. Jeg veit ikke om dette gir så mye mening, men gud bedre, disse to låtene, ass (og egentlig hele albumet):




2 kommentarer:

  1. Fin oppsummering. Har aldri hørt om Prindsens Hage, men det virket som et skikkelig fint sted, dit vil jeg dra :) Ellers smart med fruktnett, selv bruker jeg fortsatt plastposer til frukt og grønt, men til gjengjeld er jeg veldig flink til å bruke dem flere ganger (pakker lunsj i dem og sånt). Spillet så gøy ut (jeg trenger noen flere å spille brettspill med sånn utenom spillkvelder på Humanismens Hus en gang i måneden og stadige runder Maxi Yatzy med mamma), hurra for gode tv-spill og du leser kanskje ikke så mye, men du får sett mye mer film enn meg da, det skal du ha (hvis jeg ser hele tre filmer en måned så er det for meg mye). Og jeg dro ikke på Forlagenes Boksalg fordi jeg egentlig ikke får lov av meg selv (med unntak av om det dukker opp noe akutt) til å kjøpe bøker før etter Nanowrimo fordi jeg har så mye ulest, i tillegg til bibliotekbøker å lese allerede. Med det sagt så er det supermange bøker jeg har lyst til å få tak i, men det er det alltid ;)

    SvarSlett
  2. Spillet heter Illimat, hvis du er interessert! :) Litt knotete regler (etter min mening i væffal), men når man kommer inn i det, er det veldig gøy! Og du bør absolutt sjekke ut Prindsen hage, men trur det kanskje stenger for sesongen snart, i og med at ikke er noen inneområder der.

    SvarSlett