søndag 5. september 2021

Ti Instagram-kunstnere som er verdt å følge

Etter et døgn med feber og muskelverk er jeg endelig fullvaksinert!

Det var på ingen måte relevant for innlegget, men det måtte ut ikke desto mindre.

Jeg har nevnt før at jeg ikke kan noen ting om visuell kunst, men det hindrer meg ikke i å like det jeg liker. De estetiske elementene ved noe som helst har alltid vært veldig viktig for meg, noe som er grunnen til at jeg blant annet har den klesstilen jeg har og nesten alltid tenker utseende framfor hvor praktisk noe er, for eksempel i det at jeg har en relativt ukomfortabel sofa, som til gjengjeld ser veldig fin ut. Måten en film ser ut på er ofte viktigere enn plottet for meg, og ikke sjeldent kjøper jeg en viss type godteri fordi jeg liker fargene, selv om de typene godteri jeg faktisk syns smaker best befinner seg i motsatt ende av fargespekteret (sjokolade og lakris). Kort oppsummert: visuell kunst er en viktig del av livet mitt, selv om jeg syns det er vanskelig å forklare hvorfor. Litt strengere folk enn meg vil kanskje påstå at mye av det jeg tenker på som kunst – som for eksempel emballasje, reklameplakater eller nettopp godteri – ikke er kunst i det hele tatt, litt på samme måten som at artige tweets ikke er poesi eller at muzak ikke er musikk, men jeg har lært meg å omfavne kitsch og søppel. Litt som at, uten sammenligning forøvrig, Brian Eno bestemte seg for å omfavne muzak for en del tiår siden og si at jo, også dette er musikk. Grensa mellom hva som er kitsch og hva som er kunst vil vel uansett alltid være flytende og høyst diskutabel.

Har lyst til å dele med dere noen av yndlingskontoene mine innen visuell kunst på Instagram. Som sagt har jeg ingen evne til å forklare nøyaktig hvorfor dette appellerer til meg. Poenget er at jeg får noe ut av å følge disse kontoene, på den måten man bare får noe ut av kunst, det uhåndgripelige noe som er så vanskelig å forklare for folk som nettopp ikke får noe ut av kunst (eller i søknader til offentlige instanser.........). Det rører meg, det får meg til å tenke, det inspirerer. Hvis du har noen tips til kontoer jeg bør følge basert på disse, må du gjerne skrike ut i kommentarfeltet!



1. Palmiye 

Det eneste jeg veit om denne kunstneren er at det er en fotograf basert i Tyrkia med et dust pastelluttrykk som gir meg følelsen av milde og melankolske sommerkvelder som aldri tar slutt.






3D-/CGI-kunstner som skaper drømmeaktig cybereskapisme.






Finsk-født (trur jeg?) fotograf bosatt i London med et mørkt neonuttrykk som sender tankene mine mot Mandy.






Italiensk infrarød-fotograf.






New York-basert fotograf og grafisk designer som fargelegger hverdagen i psykedeliske nyanser.






Arabisk-amerikansk fotograf og grafisk designer med en like stor kjærlighet til farger som det jeg har.






Fantasy-fotograf som får modellene sine til å se ut som porselensdokker. Har flere ganger samarbeida med Firefly Path.






Fotograf som gjør absurde syredrømmer til virkelighet.






Surrealistisk kunstner som lager retro-aktige collager jeg skulle ønske jeg kunne leve i.






Fotograf basert i Sør-Korea, som nesten har fått meg til å tru at det den eneste fargeskalaen som fins i Seoul er pastell.





2 kommentarer:

  1. Gratulerer med å være fullvaksinert. Jeg hadde så lite bivirkninger (litt mer øm i armen etter dose 2) av vaksinen at jeg nesten frykta at den ikke hadde gjort jobben sin, men grunnet en studie jeg er med på der jeg tok litt ekstra blodprøver så har jeg fått vite at jeg har utvikla antistoffer av den. Så, det er bare jeg som har flaks bivirkningsmessig sett :)

    Anyway, fint innlegg. Jeg følger mer tegnere enn fotografer på Instagram selv, men jeg syns det var veldig mye fint blant det du har delt her og ble særlig glad i regnbuegatelykt-bildet (siden både regnbuer og gatelykter er ting jeg liker skikkelig godt) og det ga meg en ide til en tegning jeg har planer om å lage en dag. Ellers ble jeg ganske fascinert av det nederste bildet, det var veldig innbydende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du var heldig som slapp unna feber! Og jeg trur ikke få bivirkninger nødvendigvis betyr dårligere beskyttelse, nei. Og jeg liker veldig godt at du har blitt inspirert av noe jeg har posta :D

      Slett