lørdag 3. juni 2023

Mai 2023

Opplevelser: Boktips live på Cappelen Damm med Susanne. Filmkveld hos Trine. Tur med Mari. Eurovision-finalefest hos Trine. Besøk hos Vibeke. Øl med gjengen fra Marsteinkurset. 




Innkjøp: Jeg har den siste tida vært på utkikk etter det perfekte paret med joggesko, og dessverre oppdager jeg ofte altfor seint hvorvidt de egentlig er gode eller ikke, det holder liksom ikke å prøve dem én gang, jeg må alltid gå litt langt med dem før jeg egentlig gjør meg opp ei mening. Disse skoa (første par fra Buffalo, andre par er billigræl fra Kina) er veldig fine, men egentlig ikke så gode som jeg vil ha dem, men jeg håper jeg bare trenger å gå dem inn skikkelig og ikke trenger å bruke penger på enda et par sko.



Men jeg har også endelig kjøpt meg deksel til telefonen min, noe som var på høy tid, fra Post Wook:


Og på Boktips Live hørte jeg Brynjulf Jung Tjønn lese fra Kvit, norsk mann og syntes det jeg hørte var så bra at jeg kjøpte boka:



Og helt til sist denne pinen fra Pawsitive Pins. Forhåpentligvis vil den gjøre det mindre problematisk for meg å oppholde meg i offentlige rom:



TV-serie: Jeg er fortsatt veldig opptatt av Succession, men jeg har også funnet ut at jeg aldri egentlig har snakka om Love, Death + Robots her inne før, som jeg har sett på en del i det siste fordi episodene er korte nok til at jeg rekker å se dem på travle dager der jeg egentlig ikke har tid til å komme i gang med noe ordentlig, men der jeg likevel har en knapp halvtime eller så til rådighet. Kort fortalt er det ikke så mye en TV-serie som det er ei samling animerte sci-fi-kortfilmer, der de korteste er under ti minutter og de lengste er opp mot tjue. Fordi de er lagd av forskjellige filmskapere, varierer de naturlig nok i både tematikk, stil og kvalitet, og helt ærlig syns jeg de fleste av dem virker mer som skisser eller utkast heller enn ferdige ideer, men på sitt beste er de veldig gode og fascinerende ideer som har inspirert meg i min egen skriving. Blant de jeg liker best, er Fish Night og The Very Pulse of the Machine.



Spill: Okeidere, sist vi snakka om dette kosespilte jeg mest Final Fantasy X igjen for ørnte gang, men så nådde jeg det punktet der det går fra gøy til frustrerende, og siden dette tross alt er et spill jeg har spilt mange ganger allerede, føltes det ikke som å gi opp da jeg valgte å legge det fra meg for nå og vende tilbake til Horizon: Zero Dawn, som jeg så vidt rakk å begynne på i april. Og nå har jeg fått fullstendig hekta på det. Det er en post-apokalyptisk verden, men den inneholder verken zombier eller radioaktive monstre, et helt ærlig kjærkomment avbrekk. Det er en enorm verden, og den tillater meg å gjøre uhorvelige mengder med det jeg kanskje syns er aller gøyest i spill: å utforske. 



Film: Det blei to filmer på meg denne måneden: Detektiv Pikachu og The Wonder. Jeg kan absolutt se at førstnevnte har kvaliteter som en morsom og underholdende film, men jeg trur jeg må innse at den bare ikke er min greie i det hele tatt. For meg hadde den det til felles med Marvel-filmer at det er en rørete og overkomplisert historie jeg hele tida distraheres fra i form av slåsskamper, overfladisk romantikk og prangende scenografi. Ikke noe i veien med noe av dette i seg sjøl, det bare har en tendens til å bli for mye for hjernen min å ta innover seg. Sånn sett er The Wonder veldig mye mer i tråd med min foretrukne måte å innta film på: lavmælt og langsom. Den har det riktige stiluttrykket og den riktige ulmende stemninga, men noe ved slutten føltes litt for… jeg veit ikke, lettvint eller uforløst til at jeg klarer å elske den. Men en god film var det helt klart.




Musikk: Eminente Eluvium slapp nytt album i løpet av måneden, og avslutningssporet Endless Flower kombinerer det episke og euforiske som allerede fins i de tidligere låtene, noe som gjør dette til ei perfekt sistelåt. Den er både ei oppsummering og et løfte om mer. Det er de store følelsene og de små. Det er både yin og yang. 

2 kommentarer:

  1. Fin oppsummering :) Basert på beskrivelsen din av Horizon Zero Dawn så håper jeg du en eller annen gang får deg Switch, for jeg tror du ville likt all utforskingen i Breath of the Wild og Tears of the Kingdom veldig godt. (Kan nevne at jeg jo har en utspekulert plan om å vinne et par millioner i Lotto en dag og så bruke de pengene først på teaterbilletter og studielån og slike ting, men jeg har også veldig lyst til å kjøpe en Switch og noen Zelda-spill til deg. Håper det er greit at jeg gjør det om jeg en dag vinner masse penger. Og at det også er greit at det muligens aldri blir noe av siden jeg aldri har vunnet mer enn 250 kr i Lotto. Det er en veldig fin ønsketanke lell.)

    Ellers likte jeg jo Detective Pikachu skikkelig godt selv, men det hjelper at Pikachu er yndlingspokémon-en min og at jeg har veldig sansen for Ryan Reynolds og at filmen bare traff veldig på "gjøre Karoline glad"-faktoren. Jeg skjønner godt at filmen kan føles overveldende og innser at det er mye med Detective Pikachu som egentlig er ganske teit, men jeg likte den supergodt selv.

    Memo til meg: har absolutt tenkt å sjekke ut Love, Death + Robots snart, ting har bare gått litt i ett i det siste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg trur jeg kunne likt Zelda ganske godt, selv om jeg må innrømme at jeg på generell basis liker realistisk grafikk bedre enn den litt tegneserieaktige stilen som er typisk for ikke bare Zelda, men mange Nintendo-spill, men det er jo sikkert en tilvenningssak. Og jeg skjønner godt at du likte Detective Pikachu, det slo meg som veldig din type film, for meg blir det bare så mye å ta innover seg at jeg syns det blir slitsomt å følge med. Og jeg trur du kunne likt Love, Death + Robots veldig godt, og for min del er det en serie som føles veldig lav terskel på et vis, i og med at episodene er så korte og helt frittstående fra hverandre, det passer veldig bra å bare se nå og da når forholdene ligger til rette for det.

      Slett