søndag 17. mai 2009

Roger & Me (1989)

YouTube-bilde igjen. Phear me!!1!!11!

Debutfilmen til Michael Moore. Bortsett fra kroppsstørrelsen, er det fint lite som har forandra seg. Han har ca. like briller, ca. likt hår (bare med en litt større appell til MacGyver-fans), og er ca. like frustrert. Denne gangen er det arbeidsgivere det går utover, og arbeidsledige vi skal sympatisere med.

En ting som er veldig moro med å se tidlige filmer av nutidens kjente filmskapere, er å se åssen de har utvikla seg. Roger & Me har et mye sterkere hjemmesnekra preg enn hva de seinere filmene hans har. Han hadde mindre penger i 1989, og det syns jo for så vidt, uten at det egentlig er noe negativt. Likevel er det ganske tydelig at han har utvikla seg på det punktet som handler om å nå ut til publikum og. Selvfølgelig brenner han for saken sin, som han igrunn alltid gjør, men det blir bare ikke så engasjerende. Han mangler en skikkelig struktur, og det blir liksom bare vist eksempler på tilfeldige stakkars arbeidsledige etter hverandre, brutt opp av herr Moores forsøk på å treffe mannen som sparka så fryktelig mange i General Motors-fabrikken i Flint, Michigan.

Nå er jo for all del ikke eksempla fra virkeligheten kraftløse. Familien som bor i husvogn, og som til slutt blir kasta ut fordi de på grunn av arbeidsløshet ikke har penger til å betale leia, får tårekanalen til å kile litt. Og man blir jo til en viss grad oppildna og alt det der. Hvis du ikke har innsett det fra før, skjønner du med Roger & Me hvor tilbakestående kapitalismens slaver egentlig er. Og det er jo dét den prøver å få folk til å innse og. Men litt mer variasjon, og enda litt mer krutt hadde ikke vært å forrakte.

(Btw I: Jeg har òg sett La casa de Bernarda Alba, men det var uten tekst, og jeg skjønte noe i nærheten av én replikk i halvtimen. Føler dermed at det ikke er så helt rettferdig å påta seg autoriteten til å anmelde den.)

(Btw II, og denne har nada med filmanmeldelser å gjøre: Den gangen Norge vinner Grand Prix, greier jeg å la være å se på det. Dette er første gang jeg har gått glipp av det griseharry programmet alle innerst inne elsker EVARR. Og Alexander Rybak som er så søt og greier. Jeg drømte forresten om ham i natt. Og natt til i går drømte jeg om Federico García Lorca og Salvador Dalí.)

Dommeren har talt: 4

2 kommentarer:

  1. Jammen det er typisk, det. Man går glipp av ting når man i ekstra stor grad burde få det med seg. (Men jeg fikk det med meg da, det var moro, selv om kommentatoren var dårlig.) =0)
    Og jeg har egentlig ikke sett så altfor mye av Michael Moore egentlig, må få sett mer av hans filmer forresten. Hm...
    Har egentlig ikke noe fornuftig å si ellers utenom "god syttende mai"!

    SvarSlett
  2. Haha, jo, god 17. mai på etterskudd :] Og Michael Moore er en bra mann. Se Sicko eller Bowling for Columbine.

    SvarSlett