tirsdag 1. desember 2020

November 2020

Opplevelser: På grunn av smitteverntiltak er et besøk hos frisøren den eneste gangen jeg har vært lenger hjemmefra enn nærbutikken denne måneden.


Innkjøp: Og på grunn av nevnte tur til frisøren, befant jeg meg tilfeldigvis i byen på black friday, og jeg endte faktisk opp med å kjøpe meg to shortser fra Monki som jeg til sammen betalte bare litt over hundre kroner for. Jeg syns jo generelt at black friday er en uting, men da enhjørningen blei en del av kroppen min i fjor sommer, innså jeg at jeg omtrent ikke eier shortser, så siden den gang har jeg faktisk vært på utkikk etter flere shortser, så dette er ting jeg sannsynligvis ville kjøpt uavhengig av black friday. Personen i kassa glemte å ta av alarmen på den ene shortsen, da, så der må jeg finne på noe lurt. Med et gavekort jeg hadde på Platekompaniet kjøpte jeg denne måneden også det nydelige albumet Strange Pleasures av Still Corners, som jeg blant annet snakka om her, i tillegg til at jeg har blitt eier av et audiovisuelt kunstprosjekt jeg syns er veldig interessant: Reigning Cement av Jesse Draxler. Jesse Draxler har tatt opp lyder fra industriområder og gitt lydene videre til ymse artister og musikere, som deretter har bearbeida lydene videre til sanger og støy. I tillegg er det ei bok med industrifoto. 







TV-serie: Har sett mye forskjellig denne måneden, blant annet Better Things, Fargo og His Dark Materials, men vil vie litt ekstra oppmerksomhet til The Queen's Gambit, som jeg endte opp med å begynne å se en dag jeg ikke visste hva jeg ville se og lot Mari velge for meg. Og det viste seg å være en god avgjørelse, for selv om jeg i utgangspunktet ikke hadde trudd en serie om sjakk ville interessere meg så veldig, er den like thrillerspennende som for eksempel jazzfilmen Whiplash, i tillegg til at den ser utroooolig lekker ut. Rett og slett en utrolig gjennomført og godt lagd serie.



Film: Tilbake til fremtiden 3, Profeten, Pitch Perfect, Burlesque, The Bourne Identity, Ocean's Eleven, Ghost, A Whisker Away, Møte på Valmueåsen, The Lovely Bones, Cloverfield, Sauls sønn, Us, The Aviator, Hunger og Crazy, Not Insane.

Us er den andre filmen til Jordan Peele, etter Get Out. Jeg likte ikke Us like godt som Get Out, historien faller litt sammen etter hvert som filmen utfolder seg, men jeg vil likevel trekke den fram her fordi jeg syns det er så utrolig flott at filmverdenen har blitt skjenka Jordan Peele, for er det én ting Us skal ha, så er det at den aldri er forutsigbar. Jeg syns rett og slett det er utrolig kult at skrekksjangeren endelig blir behandla med den respekten den fortjener, for her er det så mye fortelleroverskudd og skaperglede at jeg er superspent på hva han vil finne på neste gang. Dessuten er Us, i likhet med Get Out, til tider utrolig morsom, et kjærkomment trekk ved en sjanger som ofte tar seg sjøl litt for seriøst. Og jeg trur jeg var tenåring sist jeg faktisk blei redd av en skrekkfilm, men jeg fikk faktisk litt gåsehud da Red åpna munnen og begynte å snakke med en stemme som Lupita Nyong'o må ha påkalt fra demonverdenen, om ikke fra helvete sjøl.



Bok: Jeg har så vidt begynt på Korte svar på store spørsmål av Stephen Hawking:



Musikk: Jeg tør vedde på at du aldri har hørt en finere versjon av The Lion Sleeps Tonight i hele ditt liv enn denne. Og det jeg først trudde bare var en oppriktig vakker versjon av en sang jeg har vært glad i siden jeg var barn (takket være en viss Disneyfilm), endte faktisk opp med å spinne i gang en hel historie inni meg, og dermed har denne sangen i Kronos Quartet sin versjon fungert som utgangspunkt for den novella jeg jobber med i disse dager. Jeg elsker hvor inspirert jeg er i stand til å bli av musikk!

2 kommentarer:

  1. Fin oppsummering av måneden. Det VAR en veldig fin varsjon av The Lion Sleeps Tonight :) For øvrig er jeg jo rent personlig en pyse som generelt sett ikke har noen stor interesse av skrekkfilmer, men jeg likte Get Out veldig godt og jeg kommer nok til å se Us på et eller annet tidspunkt og. Ikke med det første dog for jeg tror ikke jeg er i den rette modusen helt til det nå for tiden, men etter hvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? :D Og Us er vel verdt å se!

      Slett